À TERRE - Embrasser La Nuit
Nebezpečný sludge, doom, post metal s nádherně kanální francouzštinou. Zahulený zvuk a dusivé nálady, až se z toho svírá hrudník. À TERRE mě na první poslech dostali, uvidíme jak trvanlivé to bude.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Nenechte se zmást tvrzením o žánrovém zařazení těchto Poláků, které mají uvedeno na své Myspace stránce. „Ambient / Other / Rock“ svým způsobem sice poměrně věrně vystihuje dění na jejich druhém albu „Earthshine“, ale ve své podstatě máme co dělat s čistou ukázkou instrumentálního post-rocku. V tomto ohledu od TIDES FROM NEBULA (pozor, neplést s GIFTS FROM ENOLA!) nelze čekat nějaké specialitky, či odklony od přesně stanovené linie.
To však neznamená, že nahrávku lze šmahem vyřadit z pozornosti. Minimálně jeden soustředěný poslech by si totiž zasloužila. Poláci na ní sice žádnou novou revoluci nezvěstují, ale s faktem, že se jim velice dobrým způsobem podařilo pochopit podstatu jejich hudebního stylu, by snad neměl mít problém žádný s jeho vyznavačů. Osmička velice náladotvorných skladeb se nese na vlně pomalého rozjímání a postrádá nějaké dynamičtější prvky, jež by se snažily přerušit příjemné snění ať už rychlejším výpadem anebo jakýmkoliv jiným kontrastným momentem.
Za ty nelze považovat ani již obligátní vpády ostrých kytar, které v některých kompozicích doslova rozmetají na prach pečlivě sestavovanou a křehkou akustickou skládanku. V úvodu zmiňovaný ambient lze ve tvorbě TIDES FROM NEBULA vystopovat především ve formě různých subtilních intermezz, vytvářejících volně plynoucí předěly mezi nosnými motivy jednotlivých skladeb.
„Earthshine“ by se dalo charakterizovat jako kolekce ospalých skladeb, perfektně se hodících k polehávání v průběhu škaredého deštivého dne. Přestože se najde dost okamžiků, kdy přívlastek „ospalý“ nebude nejvěrněji vystihovat aktuální dění, celková koncepce desky jde přesně tímto směrem. Řeč je například o říznější „The Fall Of Leviathan“, která toho stihne nabídnout více než dost. Ostřejší úvod prostřídá zcela vyklidněná prostřední pasáž, jejíž gradace na sebe váže sílící zvuk kytar, až vše vyvrcholí v tradičním explozivním finále. Skladba ušita dle zaběhaných post-rockových šablon znalce asi příliš nepřekvapí, ale kouzlo svěží práce s gradací a celkový cit skupiny pro podobné kompozice jí odpáře jen málokdo.
Vše výše vyřčené ztvrzuje dvojice „Waiting For The World To Turn Back“ a „Caravans“, z nichž ta první je minimalistickou zvukovou návnadou s dominujícím zvukem křehké akustické kytary a druhá, na ni navazující, ještě více nořící se do světa miniauturních zvukových koláží, což však v tomto případě slouží jako předzvěst návratu do vyšlapaných post-rockových kolejí.
Skoro by se podle předchozích slov dalo usuzovat, že „Earthshine“ je nahrávkou unylou a tudíž i nevhodnou k jakémukoliv jinému poslechu, než je ten v poloze ležmo se zavřenýma očima. Jako takovou bych ji rozhodně doporučil, ale i přes značný počet zdlouhavějších pasáží nehybně hledících do nekonečné dálky, si album ponechává dostatečnou dynamiku a spád. Na tomto poli lze Polákům vyseknout hlubokou poklonu.
Druhý počin TIDES FROM NEBULA je záležitostí, která vám určitě připomene mnohé žánrové veličiny, jako jsou například starší PELICAN anebo třebas i SIGUR RÓS a v momentech, kdy se skupina pustí do klasického post-rockového poloakustického pidlikání, tak se okruh potenciálních vzorů výrazně rozšiřuje. Ani to by však nemělo být překážkou k tomu, abyste albu věnovali alespoň drobnou pozornost. Přinejmenším poslouží jako důkaz toho, že jím použité hudební postupy ještě vůbec nejsou vyčerpány.
Příjemně rozjímaná záležitost.
7 / 10
Adam Waleszyński
- kytara
Maciej Karbowski
- kytara, klávesy
Przemek Węgłowski
- basa
Tomasz Stołowski
- bicí
1. These Days, Glory Days
2. The Fall Of Leviathan
3. Waiting For The World To Turn Back
4. Caravans
5. White Gardens
6. Hypotermia
7. Siberia
8. Cemetary Of Frozen Ships
Earthshine (2011)
Aura (2009)
Vydáno: 2011
Vydavatel: Mystic Production
Stopáž: 53:06
Produkce: Zbigniew Preisner
Studio: Preisner Studio
Nebezpečný sludge, doom, post metal s nádherně kanální francouzštinou. Zahulený zvuk a dusivé nálady, až se z toho svírá hrudník. À TERRE mě na první poslech dostali, uvidíme jak trvanlivé to bude.
U retro hevíků je klíč jednoduchý: buď to kopne, nebo ne. U těchto Švédů je situace ihned jasná. Příjemně dobový zvuk, přesvědčivý projev, jednoduché háky a príma veteránská atmosféra. Výsledkem je žánrově trve kolekce, kterou člověk vděčně vdechne.
Ejhle, špičkový německý debut našťouchaný bravurním technickým DM. Má to dost valérů, skvělou balanci mezi melodikou a zrůdnou agresí, zábavný vokál a explozivní basu, která evokuje klasiky žánru. Němci působí dojmem, že se pro první ligu narodili!
Košatý technický death, agresivní náklepy střídá progresivní hravost a přestože se jedná o brutální formu death metalu, je to i dostatečně čitelné. Povedený zvuk dává vyniknout všem instrumentálním parádičkám. A tempo je většinou zabijácké. Palec nahoru.
Tento šťavnatý mix proto-black/deathu s thrashovým zurvalstvom, nasratosťou a rýchlosťou sa mi veru pozdáva. Švédom to krásne hrá, tento debut u slovutných Century Media sa veru podaril.
Nové album skotských MOGWAI opět těží ze soundtrackových zkušeností skupiny, ale současně je cítit snaha vrátit se k postrockovým kořenům a především po produkční stránce ostřejšímu soundu. Tady bude co naposlouchávat.
Postmetalový koktejl, ve kterém je namixováno hodně rozdílných vlivů, od DEFTONES přes náznaky TOOL až k post rocku či dravému i melodickému post hardcore. Trochu zvláštní koktejl, ale říz to rozhodně má.