50M ZNAK - Nadechnout se
Trochu emařiny, trochu punkrocku a špetka indie melancholie. KOVADLINA řiznutá CARCIO RADIO. Ve výsledku celkem pozitivní vibe. Nová kapela se staronovými tvářemi a Banánem u mikrofonu. Hardcorovější MŇÁGA? Možná.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Bouřlivý podzim roku 1989 pomalu končil a po milionovém úspěchu koncepčního díla „Operation: Mindcrime“ byli již QUEENSRŸCHE jedněmi z největších hvězd zámořské Hard´N´Heavy scény. S přehledem vyprodávali hokejové haly, téměř stejně, jako tomu bylo v případě jejich ještě slavnějších ovšem i zlobivějších protějšků z AEROSMITH, GUNS N´ ROSES nebo MÖTLEY CRÜE. Nová deska pečlivě připravovaná ve spolupráci s perfekcionalistickým Peterem Collinsem ovšem avizovala změny, a to i přesto, že tento zvukový šaman s kapelou spolupracoval již na předchozím albu a velmi uspěl. Samotný Collins však poprvé vešel ve známost jako producent několika počinů kanadských RUSH z poloviny osmdesátých let, což ostatně hovořilo za vše.
Zatímco první tři řadovky bylo ještě možné nazvat heavy metalem, od této kolosální čtyřky už lze o QUEENSRŸCHE hovořit spíše jako o kapele hrající jakousi umělečtější podobu hardrocku. Stejně jako předchozí nahrávka, je však i tohle dílo považované za zcela zásadní v kontextu zámořské rockové produkce své doby. Když si tak vzpomenu na to jak bylo právě „Empire“ poměrně často propagované tehdejší MTV, napadá mě jediné: Jak je možné, že tahle kdysi vcelku obstojná hudební stanice za posledních dvacet let doslova zdegenerovala? Tehdy totiž reprezentovala, vedle celé řady jednosezónních objevů, i skutečně kvalitní věci, a právě parta kolem Geoffa Tatea byla jednou z nich.
Podle mého vzniklo jen velmi málo alb prokazujících se takto perfekcionalistickou a vkusnou produkcí - zaštiťující jak výtečnou zvukovou stránku, tak komplexní skladbovou náplň, bezchybně utvářející neprůstřelný monolit bez slabých míst. Každá ze skladeb obstojí sama za sebe, ale rovněž i jako položka pouze dotvářející výsledné puzzle, které to nakonec v přímém souboji s časem dokonale zválcovalo. Určité jednotné motto ani tomuto dílu nechybělo, byť nejde o koncepční příběh, tak, jako tomu bylo u albového předchůdce. Sociálně kritický ráz nahrávky dokonale reprezentuje text titulního songu „Empire“, zabývajícího se organizovanými drogovými kšefty uvnitř Spojených států amerických.
Dokonalá byla forma, s jakou se tehdy poprvé QUEENSRŸCHE světu představili. Metalové kvapíky z vlastní historie byly ponechány napospas minulosti a do popředí se drala touha stvořit zejména silné rockové skladby bez ohledu na jejich stylovou příslušnost, ovšem s vlastním nezaměnitelným otiskem. Barvité a na svou dobu moderní album tak fascinuje každým svým detailem. Celkově pročištěnější výraz totiž umožnil vyniknout mnoha pozoruhodným jednotlivostem (například - výrazná baskytara v hypnotické „Della Brown“, časté klávesové vstupy v groovy položce „The Thin Line“ nebo kytarové kejkle dua DeGarmo/Wilton a vrstevnaté vokály v celé řadě ostatních songů) a přestože skladby byly vystavěné zcela v kontextu pompézní dobové stylizace, v žádném případě nešlo o záležitost samoúčelně přeplácanou. Nebylo zde nic navíc, nic, co by zavánělo zbytečnou exhibicí.
Už od úvodního nástupu klavíru a dětského vokálu v „Best I Can“ posluchače zasáhne ta čarokrásná aura, která z této nahrávky doslova vyzařuje. Prvotřídní hlas Geoffa Tatea se zde ukazuje v širších rejstřících než tomu bylo obvyklé kdykoliv předtím a v kombinaci s nosnou kytarou Chrise DeGarma patří k tomu, co QUEENSRŸCHE té doby doslova udělalo. Patrné je to jak z fenomenálního riffu zahajujícího právě již zmiňovanou titulní skladbu, která se stala jakýmsi flagboatem celé kolekce, tak ve vygradovaných jízdách typu „Jet City Woman“ nebo „Another Rainy Night (Without You)“, zkrášlených mnohými vyhrávkami a sóly, což byly zrovna dva songy s nemalým hitovým potenciálem, které stavěly jak na výtečné instrumentaci, tak samozřejmě na refrénové gradaci a vkusně dávkované chytlavosti. Jak Tate tak DeGarmo drželi tehdy taktovku kapely pěvně v rukách a utvářeli jakýsi silný skladatelský tandem, který stál u zrodu fenomenálního díla.
Přestože lze „Empire“ nazvat nejkomerčnějším albem v historii QUEENSRŸCHE, má k nějakému lacinému podbízení se sakra daleko, což dosvědčí zejména dva výstavní baladické kousky „Silent Lucidity“ a „Anybody Listening?“, které jsou spíše songy hrajícími se silnou atmosférou než sladkými cajdáčky, navíc jsou jejich melodie podporovány velmi zajímavými aranžemi a podpůrnými vstupy smyčcového orchestru. Jde o opravdu povedené věci, které dodnes přežily absolutně bez úpadku svého kouzla. Neobyčejnost „Empire“ je rovněž ve skutečnosti, že i méně známé skladby jako „The Thin Line“, „Della Brown“, „Resistance“ nebo „Hand On Heart“ mají hodně co říct a jsou bez diskusí platnými položkami.
Na počátku devadesátých let tedy QUEENSRŸCHE stanuli na svém pomyslném vrcholu, ať už uměleckém nebo komerčním. Byli jednou z kapel určující chod zámořské Hard'N'Heavy scény. Z jejich alba vzešlo šest zdařilých singlů, vyprodávali velké haly a účastnili se prestižních klání, jako třeba hned zkraje roku 1991, kdy stanuli mezi vyvolenými na festivalu Rock In Rio, nebo o půlroku později v anglickém Donningtonu, kde před AC/DC, METALLICOU a MÖTLEY CRÜE rozehrávali tehdejší Monsters Of Rock.
Fenomenální jízda a jedno ze zásadních rockových alb neobvykle nabušeného počátku devadesátých let. Komerčně nejúspěšnější ovšem také nejlepší album od QUEENSRŸCHE. Je to nádhera, když se čiré muzikantství spojí s chytlavostí a výsledkem je album prosté únavných exhibic.
Geoff Tate
- zpěv
Chris DeGarmo
- kytara
Michael Wilton
- kytara
Eddie Jackson
- baskytara
Scott Rockenfield
- bicí
1. Best I Can
2. The Thin Line
3. Jet City Woman
4. Della Brown
5. Another Rainy Night (Without You)
6. Empire
7. Resistance
8. Silent Lucidity
9. Hand On Heart
10. One And Only
11. Anybody Listening?
Datum vydání: Úterý, 4. září 1990
Vydavatel: EMI Records
Stopáž: 64:15
Produkce: Peter Collins
-bez slovního hodnocení-
Trochu emařiny, trochu punkrocku a špetka indie melancholie. KOVADLINA řiznutá CARCIO RADIO. Ve výsledku celkem pozitivní vibe. Nová kapela se staronovými tvářemi a Banánem u mikrofonu. Hardcorovější MŇÁGA? Možná.
Tahle britská parta si prostě musí vybrat co chce. Koncept, ve kterém střídáte mělký emotivní rock a temnou post metalovou vlnu šilhající po blackaze v konečném důsledku působí jako zmatlaný dort od Pejska a Kočičky.
Nesúhlasím úplne s kolegom Shnoffom, že „PowerNerd“ je „ezo“. Devinovej potrhlosti je v textoch síce dosť, no v prvom rade ide o priamočiary prog’n'roll, ktorý strhne a baví od začiatku až do konca. Ad koniec: na „Ruby Quaker“ sa už so Shnoffom zhodneme.
Devinovu sólovou tvorbu buď milujete nebo je vám lhostejná. Nenávidět Devina nějak nelze. PowerNerd je asi očekávatelný, vrstevnatý ezo prog opus, který potěšil, ale nijak mě na lopatky nepoložil. Kromě songu "Ruby Quaker" ovšem. To je šleha jako kráva.
Hvězda za rok třicetiletých Jezdců jakoby po druhém dechu na albu "Der Rote Reiter" (2017) znovu začínala blednout. Po ukrutné nudě z divného alba "The Divine Horsemen" (2021) je toto EP už druhou studiovou nahrávkou, ale stále se neděje nic vzrušujícího.
Finský prog-power metal, který vykresluje kouzelné melodie a nápadité kytarové a hlavně klávesové instrumentální variace. Jde o one-man projekt, to je i kámen úrazu, nevýrazný zpěv spíš ruší a syntetické bicí také nic moc. Škoda, jinak super poslech.
Letité vzývání nové Kingovy autorské tvorby je s aktuálním singlem snad již definitině na začátku svého konce, i když musím říct, že 5 let starý ojedinělý kus "Masquerade Of Madness" zněl poměrně výživněji. Tak snad to tak ale kompletní album nenechá.