OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Odchod kytaristy Chrise DeGarma nebyl jedinou ranou pod pás, s kterou se museli tehdy QUEENSRŸCHE vypořádat. Nestabilní klima v hudebním průmyslu zapříčinilo, že jejich dlouholetá vydavatelská stáj EMI, pod tlakem špatných prodejů některých svých koní, počala svou databázi razantně pročišťovat od všeho (podle nich) neperspektivního. QUEENSRŸCHE se v roce 1997 rázem ocitli na dlažbě, takže museli dokonce z vlastní kapsy financovat své světové turné. Nakonec však došlo k přestupu ke zkušené značce Atlantic Records, a rovněž k přijetí nového kytaristy Kellyho Graye, do jehož domácího studia se skupina na počátku roku 1999 nastěhovala. Bohužel, skladby s ním nahrané nesvědčily o nějakém zásadním obratu k lepšímu, naopak, poměrně nevýrazný materiál ukázal, že se krize okolo těchto hardrockových legend začala nebezpečně prohlubovat.
Album, jehož název, byť byl zde uveden s přesmyčkou, upozorňuje na tehdejší nebezpečí zhroucení veškerých počítačových sítí, které sebou samozřejmě nesl přechod do nového tisíciletí, pokračovalo v tom, co předchůdce pouze naznačoval, a sice že QUEENSRŸCHE už jsou zcela jinou kapelou než v dobách svých nejúspěšnějších nahrávek a že hledí jen a pouze do budoucnosti. Bezútěšný ráz alba, podtržený hypnotickými tempy, dunivou kytarou a skromným zacházením s melodiemi znovu nedokázal navrátit kapele někdejší lesk, a to si myslím, že všichni členové odvedli dobrou práci. Po skladatelské stránce však byla nahrávka jasným ústupem z pozic.
Vlastně by se dalo říct, že album „Q2K“, přestože šlo o více „heavy“ materiál než nabízelo předchozí dílo „Hear In The Now Frontier“, pokračoval v odklonu od pompézního pojetí, jaké si většina fanoušků s QUEENSRŸCHE spojovala. Zdejší hutný a neprostupný sound byl možná ve své době moderní, a tak nějak hodně k věci, ale výrazné skladby, natož pak vypalovačky, se v celku hledaly ještě obtížněji než u minulé desky. Na album totiž lze nahlížet o něco optimističtěji pouze jako na jednolitý celek, na jehož zvláštně klaustrofobickou náladu budete již předem připraveni, ale pokud by jsme měli vypíchnout nějaké nadprůměrné jednotlivosti, bylo nejméně výrazným dílem seattleských do té doby.
Ze skladeb by se dala vypíchnout mohutně riffující „Sacred Ground“, zasněná „When The Rain Comes…“ nebo třeba Tateova skladba „Beside You“, věnovaná jeho malým dcerám. Posledně jmenovaná navíc svým soundem připomíná spíše nějakou zatěžkanější obdobu kapel jdoucích v devadesátých letech v závěsu za experimentálními „německými“ alby od U2.
Atmosféru nočního dunění z milionových multikulturních mravenišť zachycují třeba „Liquid Sky“ a „Breakdown“, naopak osobní „Wot Kinda Man“ účtuje s někým dříve Tateovi tolik blízkým. Otázkou je, zdali se jedná o jeho otce, nebo jestli je song namířen na jeho bývalého kumpána DeGarma. S „Burning Man“ znovu dostáváme až bolestně ponurý obraz, jaký mohl nabízet jen život osamělého člověka uvnitř mnohamilionové metropole zasažené všeobecnou evolucí. Bolestné, vcelku dobré, ale do té doby i nejslabší album QUEENSRŸCHE.
Absence hitu, bolestně klaustrofobická atmosféra a celkově moderní ráz tohoto rockového díla - to bylo "Q2K". Do té doby nejméně výrazné album od QUEENSRŸCHE.
Geoff Tate
- zpěv
Michael Wilton
- kytara
Kelly Gray
- kytara
Eddie Jackson
- baskytara
Scott Rockenfield
- bicí
1. Falling Down
2. Sacred Ground
3. One Life
4. When the Rain Comes
5. How Could I?
6. Beside You
7. Liquid Sky
8. Breakdown
9. Burning Man
10. Wot Kinda Man
11. The Right Side Of My Mind
Vydáno: 1999
Vydavatel: Atlantic Records
Stopáž: 49:45
Produkce: Kelly Gray
Pokud jsem byl schopen pochopit širokou averzi vůči předchozímu „Hear In The Now Frontier“, kde byl stylový úkrok stranou široce rozkročmo, tak v případě „Q2K“ pro podobnou, nejen fanouškovskou, nelibost nenacházím citové ani rozumové argumenty.
Zkrátka zbytečně přetrvávající stav jistého čekání na již dříve viděného Godota, aneb to byly časy.... Estragone a Vladimíre...
Přitom Geoff Tate opět zpívá jako o život v dobách té největší slávy („When The Rain Comes“). Vyrovnaný materiál bez slabších míst rozhodně zní dostatečně ostře a metalově nabušeně („Breakdown“). Za všechny nelze neuvést krásně zhudebněné existenční schizofrenie v hitovkách „Liquid Sky“, „The Right Side Of My Mind“ a „Falling Down“, jež vlastní neopakovatelný kytarový náběh pro refrén.
Ořezané kytarové vyhrávky („One Life“) a nesmělá až skrytá melodika („Beside You“) dokážou navodit semknutou nervně tikající atmosféru fascinace apokalyptickou předtuchou, např. v dunivé „Burning Man“.
Celkové skličující vyznění, neklidnost nahrávky a specifické řinčení kytar evokuje jistou podobnost s úžasným UZwei obdobím, jak trefně zmiňuje i Stray. Postavte vedle sebe „Sacred Ground“ pomyslnou šťavnatější metalovou verzi „Until The End Of The World“ z „Achtung Baby“ a sami si odpovězte zda-li by právě tohle mělo být na škodu.
Kolekce podobných kvalit by určitě byla výstavní promo položkou jakéhokoliv jiného rock-metalové tělesa schovaného pod silným vydavatelstvím. „Q2K“ si určitě zaslouží více úcty, než jí je dopřáno. V rámci škály tvorby QUEENSRŸCHE se jedná o minimálně dosti nadprůměrnou desku, což je z mého pohledu maximální možný hodnotící kompromis, ze kterého mě i trošku bolí huba.
Album oznacovane ako najhorsi zarez v diskografii Queensryche... a plnym pravom!... jediny song znesuci kritiku je zaverecna klada The Right Side Of My Mind... kreativne vyschnutie kedysi genialnej kapely, nuz, aj to sa stava...
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.