OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Na trhu se před časem objevil poměrně nenápadný výlisek s titulkem jako vystřiženým z managerské příručky pro první třídu. „All Shall Align“... nepochybuji, že velká většina z vás tuto nahrávku, stejně jako její autory z ARCHSPIRE, registruje dnes vůbec poprvé. O to větší pozornost budu vyžadovat, neb – věřte nebo ne – máme tu čest se zatím jasně největším překvapením letošní tech/death metalové sezóny.
Bylo to před několika málo lety, kdy jsem se zvědavostí sobě vlastní prohledával zapadlé kouty internetu a za asistence magických klíčových slov „Canada“ a „death metal“ pomalu objevoval jeden skrytý poklad za druhým. Jednoho dne se mi podařilo zachytit úlovek z kategorie kapitálních, a sice první a jediné demo GREMORY disponující visačkou „Acherontic“. Zmíněná sestava sice již dávno není mezi aktivními, z jejích zbytků však povstalo hned několik zajímavých kapel, mezi nimi i naši ARCHSPIRE.
Čtveřice z Vancouveru (tentokráte se překvapivě nekoná žádný Québec) vsadila na moderní a náležitě odlehčenou tech/death metalovou produkci, vzdálila se tedy od konzervativněji pojatých žánrových poloh, jimž byli svého času oddáni jejich předchůdci z GREMORY. Pokud bych měl vybrat jednu kapelu, která má na tvorbu ARCHSPIRE zásadní vliv, bez váhání ukazuji do Švédska, konkrétně pak do zapadlého města Kalmaru, kde nesídlí nikdo menší než SPAWN OF POSSESSION. Ostatně i sama kapela se ke kreativním seveřanům hrdě hlásí, stejně tak jako k ORIGIN (zcela v pořádku pokud si vezmeme na mušku jejich novější tvorbu) a nebo dokonce k IMMOLATION (v tomto případě tak trochu váhám, neb v produkci ARCHSPIRE jen těžko dešifruji společné znaky s USDM klasikou klasik).
Nyní zaměřte svoji pozornost na levou stranu obrazovky, konkrétně pak na sekci „sestava“ a proveďte rychlou analýzu nástrojového vybavení ARCHSPIRE. Ano, počítáte na výbornou, kapela si k nahrávání „All Shall Align“ přizvala rovných 21 strun. Nutno podotknout, že v žádném případě ne na ozdobu, ale k důkladnému využití. Díky tomu si posluchač plnými doušky vychutnává sofistikované kytarové dialogy, ne zrovna jednoduše konstruované technické pasáže, rytmické zvraty, četné stop-timy, košatá sóla...
Třešničkou na instrumentálním dortu je pak práce šestistrunného bezpražce v držení Jarona Evila. Krásně měkký nadýchaný zvuk baskytary evokuje umění pánů Thesselinga či Lapointa, a to zejména v atmosféričtějších pasážích (slyšte třeba úvodní „Deathless Ringing“, kde v čase 1:45 nastupuje osvěžující mezihra jako vystřižená ze zpěvníků OBSCURA nebo AUGURY). Pestrost ARCHSPIRE nechybí ani po stránce vokální, když vedle hlavního energického growlu ještě občas vstupuje do hry ostrý uječený zpěv z hrdla již zmíněného Jarona Evila.
Poměrně zběsilá fúze agresivity ORIGIN, technického perfekcionismu SPAWN OF POSSESSION a atmo-melodického citu OBSCURA funguje až nečekaně efektivně. ARCHSPIRE sice nejsou hudební objevitelé v pravém slova smyslu, jsou „jen“ dobří pozorovatelé, velmi schopní skladatelé a nadto tak trochu nenechaví hračičkové (i tak nečekejte bezhlavé instrumentální exhibování, ale jasně pro-kompozičně orientovanou desku). „All Shall Align“ není revoluční záznam převracející veškeré zažité hodnoty vzhůru nohama, je to „jen“ svěží vítr lehce čeřící místy až příliš statickou hladinu žánrového rybníka. Takových nahrávek si já bez problému cením na velmi slušných osm bodů.
Zatím jasně největší překvapení letošní tech/death metalové sezóny. Zběsilá fúze agresivity ORIGIN, technického perfekcionismu SPAWN OF POSSESSION a atmo-melodického citu OBSCURA funguje až nečekaně efektivně.
8 / 10
Oli Peters
- zpěv
Dean Lamb
- kytara (8 string)
Tobi Morelli
- kytara (7 string)
Jaron Evil
- baskytara (6 string fretless)
Spencer Prewett
- bicí
1. Deathless Ringing
2. Archspire
3. Ascendance To The Summoning
4. Ghosts Of Silent Tongue
5. Ancient Of Ancients
6. Rapid Elemental Dissolve
7. All Shall Align
Bleed The Future (2021)
Relentless Mutation (2017)
The Lucid Collective (2014)
All Shall Align (2011)
Vydáno: 2011
Vydavatel: Trendkill Recordings
Stopáž: 32:06
Produkce: Stuart McKillop
Studio: The Hive Studios
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.