OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Dlouhá odmlka předcházela novému výplodu těchto kosmo-misantropů. Album „Fuck The Universe“ také díky záštitě Southern Lord vzbudilo svého času značný, byť rozličný, ohlas. Vznesl jeho nástupce mnohá očekávání? Skupina, jakou je CRAFT, jež se prezentuje relativně staromilskou valivou černí v roušce čitelného masivního zvuku, dnes budí jediné a vysoké očekávání. Bavit, bavit, a, pro jistotu zase bavit.
Problematiku novátorství jsem pro tentokrát i bez záchvatu tolerance nechal stranou a pokusil si užít tuhle výkladní skříň raných blackovin a střednětempé pochmurnosti, jakou zastupují kupříkladu CELTIC FROST. Z prvého si tento počin bere hlavně odér táhnoucí se celou nahrávkou. K druhému začíná mít kapela čím dál blíže a nezbývá mi než doufat, aby v tom neustala, prospívá jí to.
Protože některé exampláře v podobě zádumčivějších pasáží evokujích (nejen) právě švýcarskou veličinu mi přišly zvláště vydařené a představují na přibližně třičtvrtě hodinové stopáži výrazná místa, obzvlášť závěr desky je cosi monumentálního. Že gró pořádné atmosféry a energie může tkvět v důrazu na riff spíše než v rychlosti, je jedna z těch banálních pravd, které na chuť přišla už nejedna černobílelící strašidýlka.
A je tu ještě jedna věc, která v mých očích staví výše zmíněné sekce výš než (blackovější) chvíle větší razance a agrese. A sice, že při nich tolik nevyniknou bicí, které při obrátkách do rychlejších poloh působí komicky a zoufale zároveň. Formálně možná v pořádku a třeba u LIFELOVER je tato část rytmiky mnohem větší zvěrstvo, ale zapadá do celku a tolik nevyčnívá. Suchost bicích pak sráží některé pasáže a v důsledku i plynulost alba jako celku, ale vzhledem ke stopáži se dá neduh jakž takž překousnout.
A co zbývá? Celkem slušná porce zábavně zlého hnětení, která hlavně v závěru nabývá na síle tak šikovně, že ani nestihne iritovat.CRAFT si drží zajímavou pozici. Nejsou tak úplně ze staré školy, byť z ní rádi nabírají plnými hrstmi, na druhou stranu postrádají modernost, či vyhraněný rukopis vzdáleně přibuzných KHOLD, SATYRICON či švédských SHINING a jim podobných. Přiklonit se k jen jednomu z toho nemají zapotřebí, jejich přístup totiž celkem dobře pobaví.
Tenhle black´n´roll je chytlavý jako klíště, občas také tak příjemný.
6,5 / 10
John Doe
- kytara
Joakim Karlsson
- basa, kytara, bicí
Mikael Nox
- vokály
Phil A. Cirone
- basa
1. Intro (John's Nightmare)
2. Serpent Soul
3. Come Resonance Of Doom
4. The Ground Surrenders
5. Succumb To Sin
6. Leaving The Corporal Shade
7. I Want To Commit Murder
8. Bring On The Clouds
9. Void
Vydáno: 2011
Vydavatel: Southern Lord / Carnal Records
Stopáž: 49:03
Varg Vikernes musí byť veľmi nešťastný. Okrem toho, že po neslávnych udalostiach v Nórsku už môžu na cracked.com pokojne zverejniť rebríček "Top 1 Norwegian Crackpot That Make Varg Look Like a Pussy", ešte k tomu sa aj z jeho milovaného a osudového žánru stal bohapustý entertainment. Dieru do sveta urobili SATYRICON a ich "Now, Diabolical", Švédi SHINING spravili z blackmetalu neskôr (takmer) pop a do toho všetkého tu hrajú nejakí CRAFT. Hrajú tak "zle" (akože "evil"), chorobne, spráchnivelo, temne, satanisticky, nihilisticky a ohyzdne, ako sa len dá. Nejakým záhadným spôsobom však z toho lezie výborná chytľavá hobľovačka, na ktorú sa dá normálne tancovať. Vážne, nechcem sa sťažovať, ale niečo tu fakt nie je v neporiadku. Ešte aj miesto "Chcem niekoho zajebať, kurva" to títo chlapci povedia ako džentlmeni: "Chcem spáchať vraždu", až máte pocit, že pôvodné "Rád by som spáchal trestný čin vraždy, vážené dámy a páni," im musela zatrhnúť nahrávacia firma.
Nakoniec, už som písal, že aj Vargov "Belus" znie vlastne úplne pozitívne.
Ale môže si za to sám. Nemal svojho času povedať, že blackmetal je negerská hudba.
fuck the universe neprekonan, naopak....
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.