OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Když poslouchám těžkotonážní jízdu „The Prospects Of Rejection“ z nového alba amerických FLOURISHING, nemohu si nepoložit otázku, zdali produkce této trojice, jež se mimochodem sama škatulkuje především jako deathmetalová, má šanci uspět u ortodoxního vyznavače tohoto kovového subžánru. Přídavek experimental, který skupina uvádí u žánrového zařazení na svém Myspace profilu, je možná věrnější vyjádření šoku, který na nepřipraveného posluchače číhá z této nahrávky.
„The Sum Of All Fosils“ je po osmi letech existence teprve debutovým albem tohoto pozoruhodného tělesa. Dalo by se nazvat nenápadnou a ničivou zbraní anebo nečekaným útokem ze zálohy. S přivřenýma očima jej lze stále považovat za deathmetalové. Masivní kytarové riffy útočí ve standardních formacích, ale děje se tak zcela nepředvidatelně a bez nějakého lehce badatelného řádu. Disharmonická rytmika situaci navíc nijak neusnadňuje, stejně tak jako nepříčetný vokál střídající hysterické výkřiky s growlingem, což je zpočátku možná jedinou jistotou, o kterou se dá opřít.
Po několika překvapených dotazech, z nichž ten nejslušnější bude ve stylu „co to jako kurva má znamenat?“ se však přeci jen začnou objevovat obzory jakéhos takéhos pořádku. Svérázného, chaotického a pro mnohé asi ne zcela akceptovatelného či pochopitelného. Celé to zkrátka začne dávat smysl. Jednotlivé nájezdy psychopatických riffů, za nimiž se zpovzdálí zvráceně řehtá hutná basa, začínají tvořit značně drsnou mozaiku toho, co lze dnes v zásadě v konzervativním metalovém stylu nabídnout jako experimentální alternativu.
A můžete vzít jed na to, že ta mozaika má čím dál víc něco do sebe. Industrial, grindcore, neradostný futurismus a stejně nelítostná současnost. To vše se na vás valí z tohoto nemilosrdného mlýnku a to poslední, čím by se chtěli FLOURISHING zabývat, je ptát se, jak se vám to líbí. New York je fascinující město. Pro jednoho skýtá neuvěřitelné životní příležitosti a úspěch, pro druhého zase bídu a strádání. Vše se zde potkává doslova na každém metru a s takovou samozřejmostí, že už to nikoho ani nevzrušuje. Tato trojice ví o tomto městě své. Jistě i pro ně dokážé být „flourishing“, stejně tak jako páchnoucí stokou. Tu vám přívětivě podá ruku, aby vám však vzápětí uštědřilo přímý direkt do tváře.
„In Vivid Monochrome“ je podobný případ. Že by ten vybrnkávaný úvod konečně zvěstoval závan „normálnějších“ kompozic? Kdepak, to je jen výkřik neškodného pacifisty před další pouliční šarvátkou, při které samozřejmě poteče krev. Nazývat hudbu Američanů promyšlenou je možná pro někoho, kdo má s jejich produkcí čest vůbec poprvé, mimoňským šílenstvím, ovšem těžko lze někoho přesvědčit o tom, že celý tento zdrcující metalový buldozer představuje jen volnou improvizaci několika neposedných muzikantů.
Kdepak. Tohle je detailně smontovaný vraždící stroj, jehož anihilační účinky lze rozložit do několika módů. Buď to mele hlava nehlava, přičemž každé své oběti uštědří okamžitou ránu z milosti anebo si naopak své soky pěkně pomalu vychutnává, aby se jejich utrpení patřičně prodlužovalo. Ať tak či onak, je to rozhodně tryzna z kategorie lahůdkových. Metalový sado-maso salon, kde vás sice sešlehají tak, že si měsíce nesednete, ale i přesto tam už druhý den ráno budete tlouct na dveře a žádat o přídavek. Album, které navrací metalu nálepku hudby pro vyvrhely a asociály, jež mu kdysi dávno uštědřila většina „slušné“ společnosti.
Nekontrolovatelné šílenství anebo jen zatraceně dobře promyšlené zhudebnění rozkladu osobnosti? Zkuste debutovou desku Američanů FLOURISHING a odpovězte si sami.
8 / 10
Garett Bussanick
- kytara, vokály
Eric Rizk
- basa
Brian Corcoran
- bicí
1. A Thimble’s Worth
2. The Prospects Of Rejection
3. By Which We’re Cemented
4. In Vivid Monochrome
5. Momentary Senses
6. Fossil Record
7. Summary
8. As If Bathed In Excellence
The Sum Of All Fossils (2011)
A Momentary Sense Of The Immediate (MCD) (2010)
Vydáno: 2011
Vydavatel: The Path Less Traveled Records
Stopáž: 44:00
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.