S již tradičním tříletým odstupem se o slovo hlásí kapela, jejíž fotografii uchovává každý správný ctitel pravého technického BDM ve své peněžence hned vedle obrázku dámy svého srdce. Ikona z texaské Topeky přichází s následovníkem toho času celkem diskutovaného záznamu „Antithesis“, jenž s definitivní platností posunul ORIGIN směrem ke vzdušnějším a více odlehčeným žánrovým polohám. Američanům se nově nabitý statut kontroverzní kapely evidentně zalíbil, neb i jejich aktuální kolekce „Entity“ oplývá hned několika tahy z kategorie překvapivých. V následujících řádcích se společně pokusíme objasnit, proč je i páté řadové album ORIGIN tak snadným terčem poměrně vzrušených komentářů.
Ve světle zkušeností načerpaných při poslechu „Antithesis“ raději přibírám k prvnímu sezení s „Entity“ společníka v podobě tučných matematických skript, abych mohl snadněji dešifrovat desítky složitých rytmických konstrukcí, které mě v následujících skoro čtyřiceti minutách dozajista budou očekávat. Při první skladbě „Expulsion Of Fury“ tohoto činu rozhodně nelituji, nicméně jedním dechem dodávám, že pro plnou orientaci v dalších položkách tracklistu mi občas stačí již jen znalost úvodníku a několika málo základních kapitol. Jinými slovy, ORIGIN nepropadli instrumentálnímu exhibicionismu (kterého jsem se po „Antithesis“ trochu obával) a natočili přehlednou, jasně pro-kompozičně orientovanou tech/death metalovou desku, s trochou nadsázky vhodnou i pro středně pokročilé posluchače.
„Entity“ neoplývá tak enormní hustotou not jako „Antithesis“ nebo „Echoes Of Decimation“, ORIGIN již nestřídají motivy s tak neuvěřitelně zběsilou kadencí jako v minulosti, jsou o poznání více uvolnění a svým myšlenkám poskytují mnohem větší životní prostor. Následkem je jisté zjednodušení kompoziční struktury, skladby jsou čitelnější a v konečném důsledku posluchači přístupnější. Ukázkovým příkladem je úvod druhé skladby „Purgatory“, kde na nás místo obvyklého kostrbatého arpeggia vyrukuje svalnatý, vyloženě old-schoolový riffing (podobným úvodem disponuje i „Banishing Illusion“).
Při pohledu na stopáž jednotlivých položek upoutají naši pozornost dvě skladby dosahující na hranici sedmi minut hracího času, v případě ORIGIN, mistrů převážně bleskových kompozic, věc hodně neobvyklá (samozřejmě jsem si vědom výjimky v podobě titulní skladby z předcházející desky). Právě epičtěji pojaté „Saligia“ a „Consequence Of Solution“ jsou útočištěm několika pomalejších pasáží a přímočařejších riffů, které až překvapivě přirozeně koexistují s onou tradiční, disharmonickou a rytmicky nesmírně variabilní tváří kapely.
„Entity“ je snad nejméně natlakovaným albem v diskografii ORIGIN. Většina seskupení tech/death metalového žánru se v průběhu své kariéry stále více radikalizuje, vyhraňuje a extremizuje. Americká sestava zvolila cestu přesně opačnou. Po dosažení absolutního vrcholu organizovaného chaosu ve jménu „Echoes Of Decimation“ a „Antithesis“ přichází čas relativního klidu a rozjímání (tady samozřejmě prosím dosadit rozměrné uvozovky). Neznamená to však, že ORIGIN opustili pracně vydobytá území, to v žádném případě, jen na nás, stejně jako v kontextu všech předchozích záznamů, zkouší občas ze zálohy zaútočit dosud nepoužitými zbraněmi. I přesto nepochybuji, že pro některé z vás bude „Entity“ jistým zklamáním, jakýmsi ekvivalentem nesplňených snů a přání. Pro ty ostatní (včetně mé maličkosti) bude představovat další z dlouhé řady důkazů o výjimečnosti ORIGIN, jedné z nejvíce svojských kapel historie technického BDM.