OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Neľudskej úlohy popasovať sa so zaslúženým, priam až federálnym úspechom skvelej nahrávky „Súkromná vojna“ sa kráska a fešáci zo Svätého Jura (a Bratislavy, aby sme neurazili bubeníka Valéra, hrdého mešťana) chopili s vervou sebe vlastnou. Znie to až neuveriteľne, ale bájne sekery a buzogáne môžu pokojne odpočívať v starom železe. ČAD ani v roku 2011 nestoja na mieste. Veľmi dynamickým tempom zúročujú roky tvrdej práce a zušľachťujú svoj príťažlivý extrémny prejav.
„Sme červy spod zeme
A všetko žerieme
Rakvy aj s mŕtvolou
Čipsy aj s kofolou
Sme červy červavé
A máme krvavé
Papule bez zubov
Hryzieme ťažký kov“
Slovenský „Heavy Metal“ je naozaj veľmi vkusne nahraný a ešte ľúbivejšie zmixovaný a zmastrovaný. Výsledný zvukový obal z floridských štúdií Mana slovutného Erika Rutana je iba špičkou ľadovca. To podstatné sa odohralo v malej skúšobni v ešte menšom vinárskom mestečku neďaleko Bratislavy a tiež v temných lesoch na Morave, v štúdiách Shaark. Ak môže existovať niečo také obskúrne ako luxusná súlož starého slovenského pop rocku v podaní TUBLATANKY a METALINDY s najextrémnejšími thrashovými, grindovými a crustovými spuchlinami z celého sveta, tak sa to deje práve na tomto albume.
„Blahoslavím krízu, vzývam deficit
Privolávam bankrot na tých, čo nemajú cit
Na Táloch aj v Lomnici, v Rajci i Skalici
Nech golfové ihriská spasú králici“
Kolega V-dur to vystihol vtipne a trefne – crustová poézia. To je to, čo aj na novom albume prináša ČADU výraznú konkurenčnú výhodu. To je to, čo ich robí takými výnimočnými a zaujímavými. Tradične pútavá prechádzka historickými bojovými témami („Pevnosť“), celospoločenskými problémami („Na to si tu!“, „Kultúra smrti“, „Guľomet“), hororovými chuťovkami („Zombie masaker“) či otázkami priam globálneho charakteru („Všetko je z Číny“) má svoje jasné textárske vrcholy v skladbách „Sklenená veža“ („Odkundesom aj svätcom som“) a ďalšej skvelej anti-športovej hymne, kde sa „Skaza“ privoláva na golfové ihriská.
Zvukovo majstrovsky ošetrená, inštrumentálne skvele zvládnutá, ľudová rúbanica neľútostnej intenzity a priamočiareho charakteru. Skvelo funguje v spálňach, obývačkách a hudobných salónikoch, ešte lepšie naživo v špinavých kluboch. Strhne vás svojou úprimnosťou a neuveriteľnou energiou - či už ste metalista, punker, grinder, cruster či hárdkorák.
ČAD do každej československej domácnosti!
ČAD do každej československej domácnosti!
9 / 10
Pišta Vandal von Čad
- vagón šrotu, revák
Basia Noiseovna
- explózia v tuneli, hrdlorezy
Valér Tornád
- buchar v hlbinách, nákova, hrdlorezy
1. Červy
2. Ťažký kov
3. Skaza
4. Pevnosť
5. Zombie masaker
6. Guľomet
7. Kultúra smrti
8. Všetko je z Číny
9. Sklenená veža
10. Kráľ hovien
11. Na to si tu!
Medvede (2021)
Zabi ma (2019)
Bastard (2017)
Čertova kovadlina (2014)
Ťažký kov (2011)
Súkromná vojna (2009)
Psia krv (2006)
Deadnation (2000)
Na odstrel (1998)
Vydáno: 2011
Vydavatel: Vandal Records
Stopáž: 29:58
Produkce: ČAD
Studio: Shaark, Bzenec, ČR & Mana Recordings Studios, Florida, USA
Nasednout na dělovou kouli a nechat se odpálit směr nejbližší golfové hřiště... Neurvalý frontální útok s přesně dávkovanou mírou textového nadhledu a klišátek, které v tomhle prvotřídně ostrém guláši chutnají přesně tak, jak mají milci těžkotonážních kytarových tanků a kobercového bombardování rádi. Akorát tak jednoduchá, aby hnětala, přesně tak ironická, aby nenudila - Metalurgická divize ČAD hlásí směs s optimálním poměrem pružnosti a tvrdosti. A amatérští kovotepci plné formy Ťažkého kovu.
Dřevorubecky hrubá, jednoduchá, brutální, přímočará a při tom stále inteligentní. Taková je novinka Svätojurských ČAD. Zachovává si všechny atributy, které mají punc dokonalosti na minulém albu „Súkromná vojna“, nicméně trochu chybí jakýkoliv moment překvapení a alespoň minimální posun vpřed. Skladby velmi rychle přechází do krve a působí návykovým dojmem, za což kapela nejvíce vděčí hlavně perfektním textům a velmi světským a funkčním pěveckým linkám.
Zatiaľ, čo sa mnohé slovenské kapely snažia hudobne priblížiť svojim zahraničným vzorom, ťažisko aktuálnej nahrávky ČAD je niekde úplne inde.
Pomerne ortodoxná a v podstate monotónna hudobná zložka dáva vyniknúť modernej poézii v textoch, ktoré často vulgárne, no o to presvedčivejšie reflektujú súčasnú spoločnosť. Ako celok má "Ťažký kov" gule, je zábavný a hlavne primerane dlhý.
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.