OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Výběr nového zpěváka pro výroční desáté řadové album floridské heavy/power metalové legendy ICED EARTH by mohl do jisté míry připomínat jakousi znouzectnost. Jistě, vždyť poté, co dal kapele znovu vale dříve ztracený syn Matthew Barlow, na Tima „Rippera“ Owense se díky důvodu předešlého podivného „odejití“ nejspíše již obracet nešlo a zpěv samotného kapelníka (který si mezitím vyzkoušel na albu „Brush-fires Of The Mind“ projektu SONS OF LIBERTY) také zřejmě nebyl tou úplně nejvhodnější volbou, ani jiná možnost nezbývala. Stu Block (ex – INTO ETERNITY) by si ovšem takové přízvisko rozhodně nezasloužil, neboť krom toho, že svým hlasovým projevem skvěle evokuje příslušnost k ICED EARTH, resp. především Barlowa (byť řízné ječáky podobné těm v titulní skladbě jsou vysloveně „Ripperovské“), má také dostatek vlastních odstínů, z čehož dohromady plyne, že při jeho volbě měl Jon Schaffer nepochybně šťastnou ruku.
Tím ovšem, bohužel, výčet kapelníkových zásahů vysloveně do černého v souvislosti s albem „Dystopia“ končí, a já se tomu vlastně ani nedivím. Vždyť už v recenzi na první z dvoudílné nahrávky „Something Wicked“ jsem vyjádřil jisté pochybnosti o autorském rozpoložení kapely, potažmo její ústřední persony, které později jen potvrdilo druhé pokračování zmíněného kompletu, a ani letošní novinka s tím nic moc nenadělá. Důvod je naprosto prozaický, Schafferovcům zkrátka došla pevná výrazová půda pod nohama. S ohledem na typický projev kapely to v současnosti jistě není nic překvapivého, i když připouštím, že charizma Jona Schaffera by snad mohlo vzbuzovat větší naděje, pokud se rozmanitosti a zdravé drzosti představovaného materiálu týče.
Mrazivá dystopická vize, jíž je album zasvěceno, tak má sama o sobě daleko větší účinek než většina skladeb pod ní schovaná. Důvěrně známý Schafferův rukopis především navozuje dojem, že spíše než k novému autorskému procesu došlo pouze k zpřeházení starých osvědčených kapelních způsobů, což je to, co desce podkopává autoritu ze všeho nejvíc. U většiny skladeb se totiž nemohu zbavit pocitu, že jsem je už někdy v nějaké podobě v diskografii zaznamenal, aniž bych si ovšem vybavil konkrétní název, a to včetně toho současného. A upřímně, podobně „příznivá“ vizitka určitě hovoří za vše. Drobné zajímavé okamžiky samozřejmě nalézám rovněž („Anthem“, „Anguish Of Youth“, „Dark City“ či „Days Of Rage“), nicméně ty na celkovém obrázku o „Dystopia“ mnoho nezmění, přičemž si pochopitelně musím klást otázku, co jinak by nám ještě kapela chtěla předložit, když už ne alespoň tyhle „drobné zajímavé okamžiky“.
Nepochybuji o tom, že se mnou mnozí (zejména skalní příznivci - za kterého jsem se nicméně kdysi počítal taky) nebudou souhlasit, nepochybuji o tom, že kdybych kapelu až doposud neznal, byl bych z jejího nového materiálu navýsost potěšen, ale nic z toho nemůže zkrátka zakrýt ten momentálně nejzjevnější fakt, že totiž tahle jednokolejka nevede nikam, třebaže tomu ICED EARTH očividně nechtějí věřit.
Nový topič, starý strojvedoucí a ICED EARTH na jednokolejce, která nikam nevede.
5,5 / 10
Stu Block
- zpěv
Jon Schaffer
- kytara, zpěv
Troy Seele
- kytara
Freddie Vidales
- baskytara
Brent Smedley
- bicí
1. Dystopia
2. Anthem
3. Boiling Point
4. Anguish Of Youth
5. V
6. Dark City
7. Equilibrium
8. Days Of Rage
9. End Of Innocence
10. Soylent Green (bonus)
11. Iron Will (bonus)
12. Tragedy And Triumph
13. Anthem (String Mix)
Dystopia (2011)
The Crucible Of Man: Something Wicked Pt. 2 (2008)
Framing Armageddon: Something Wicked Pt. 1 (2007)
Overture Of The Wicked (EP) (2007)
Alive in Athens DVD (DVD) (2007)
Gettysburg (1863) (DVD) (2005)
The Blessed and the Damned (2004)
Glorious Burden (2004)
The Reckoning (EP) (2004)
Tribute To The Gods (2002)
Dark Genesis (2002)
Horror Show (2001)
Alive In Athens (1999)
Melancholy (EP) (1999)
Something Wicked This Way Comes (1998)
Days Of Purgatory (1997)
The Dark Saga (1996)
Burnt Offerings (1995)
Night Of The Stormrider (1992)
Iced Earth (1991)
Vydáno: 2011
Vydavatel: Century Media
Stopáž: 59:35
Produkce: Jim Morris a Jon Schaffer
Studio: Morrisound Recording
Schafferův rukopis v trenýrkách aneb „Dystopia“.
Jonův tvůrčí pragmatismus a v podstatě kvanta dosti tuctového heavy metalu se syrovostí tataráku.
Pro tentokrát, proč ne? Ono se mi to teď nakonec i hodně příjemně poslouchá.
Po anabázích se švárou a ne zas tak špatném, ale až překvapivě zapadlém „The Crucible Of Man (Something Wicked Part 2)”, beru tuhle fázi jako opětovné hledání SVOJÍ půdy pod nohama a kde začít jinde než u kořenů.
Pevně věřím, že Schafferovi nebude stačit produkovat další „Dystopie“, i když to teď tak vypadá, stejně tak jenom jezdit turné a omílat minulost s kvalitní kopií Matta Barlowa v podobě Stu Blocka.
ICED EARTH byli, pro mě vždy, vlajková loď heavy metalu a ta by neměla pohodlně smrdět v přístavu nebo brouzdat poklidné vody.
Vyber spevaka naozaj na vybornu co sa hudby tyka Iced Earth je Jon Schaffer a Jon Schaffer je Iced Earth a pocuval som to znova a znova a idem na 9 vyborny album je to
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.