OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Úvod reportu obstará můj názor na studiovou tvorbu TRIVIUM. Albem „Shogun“ (dle mého nejlepší metalová nahrávka posledních 5 let) se kapela propracovala na špici kovového peletonu 21. století. a aktuálním nosičem „In Waves“ tuto pozici potvrdila. Jejich hudba je samozřejmě inspirována kytarovými vyhrávkami IRON MAIDEN, či riffy METALLICY nebo SOILWORK, to vše se zvukem a řevem amerického thrashcoru a s využítím melodického vokálu. Připočtu-li však vlastní hymnické nápěvy, vychází mi přes všechno zmíněné výsledek nezaměnitelnosti. Jejich skladby nemají až tak silně se do paměti vrývající nápady, jak je tomu u uvedených vzorů, ale o to více těch nápadů v jednotlivých skladbách je, čili se během poslechu nezanudíte a desky se hned tak neoposlouchají. A tak jsem byl zvědav, jak se TRIVIUM předvedou živě.
Místem koncertu byl vybrán Lucerna Music Bar, což je klub o kapacitě cca 500 lidí, s půlkruhovým pódiem. Akustiku i výhled hlediště narušují velké sloupy (asi 10 metrů od pódia), které nesou zčásti přístupný balkon. Výhodou prostoru je blízký kontakt s kapelou, či náhled z balkonu, nevýhodou nestabilní zvuk.
Šanci předskakovat dostali mladí pražáci XXXX. Ti hned od úvodu měli nečekaně kvalitní zvuk, který doprovodil jejich solidní produkci s neustálým pobíháním po pódiu, doplněnou okoukanými pózami od zahraničních vzorů. Hudebně se jedná o mix thrashcoru (to hlavně), občas šmrcnutého chytlavým kytarovým solem ala švédská göthenburg škola. Zpěvák je jistý v silovém projevu, výrazně slabší pak v pokusech o melodie. X-ka mají v Praze velmi slušnou základnu příznivců, kteří je přišli živelně podpořit i tohoto dne. Během jejich 45 minutového setu jsem jen jednou zaregistroval, že by výrazně vypadli z role, potažmo rytmu. Nakonec překvapivé považuji XXXX za dobrou volbu na rozehřívače večera.
Nyní již k headlinerovi, který nastoupil na prkna za zvuku klavírního intra z aktuální desky o čtvrt hodiny dřív než bylo uvedeno pořadatelem a ukázalo se, že tento spěch byl zřejmě pro představení osudný. Dobrou půl hodinu jsme slyšeli jen palebnou artilerii bicích a zpěvy obou kytaristů, jejichž hlavní nástroje však (vinou zvukařů?) téměř mlčely. Nutno dodat, že divokému kotli to vůbec nevadilo. Když konečně dorazila informace o technických problémech ke kapele samotné, následovala 5 minutová pauza, po které se frontman publiku omluvil (doslova: „show must go on“). Po té již mohli TRIVIUM pokračovat v plnohodnotné produkci, při které nás údernost a ostrost riffů, které střídaly povznášející kytarová sóla, nutila uznale pokyvovat hlavou. Bohužel musím říct, že zvukem hlavní kapela support již překonat nedokázala, ale hudební nápaditostí, sympatickým vystupováním a komunikací s publikem naštěstí ano. Ke všemu bohužel hlasitost zpěvu hlavního vokalisty Matta Heafyho byla potlačena proti restartovaným kytarám, takže ony hymnické nápěvy nevynikly, jak by byly mohly za ideálního stavu. Přes tyto omezené zvukové možnosti k nám (cca 300 fans) přeci jen nakonec pronikla slušná 90 minutová show, která byla průřezem všech záseků TRIVIUM s důrazem na poslední 2 alba, leč živě mě o svém čelném postavení v metalovém poli nepřesvědčili a to si ještě troufli nezařadit ani do přídavku výpravný song „Shogun“. Zkrátka a dobře, kritizované věci by si měla kapela formátu TRIVIUM ohlídat.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.