MOGWAI - The Bad Fire
Nové album skotských MOGWAI opět těží ze soundtrackových zkušeností skupiny, ale současně je cítit snaha vrátit se k postrockovým kořenům a především po produkční stránce ostřejšímu soundu. Tady bude co naposlouchávat.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Večerem velmi dobrých pěveckých výkonů by se dala nazvat pražská zastávka „The Tour To Or Shalem“. Pestrá směs vystupujících interpretů, které pojil dohromady blízkovýchodní původ je něčím, co v historii metalové hudby nemá obdoby, což lídr izraelských ORPHANED LAND Kobi Farhi nezapomněl patřičně připomenout. Zní to možná trošku nabubřele, ale fakt je ten, že metalové skupiny anebo alespoň jednotliví hudebníci pocházející z těchto teritorií v Evropě zas tak často nevystupují.
Nevím, na základě jakých okolností se do této sestavy dostali francouzští ARTWEG, ale díky hudebním kvalitám to nejspíš nebylo. Ono by ani tolik nevadilo, že se z tohoto podniku vymykali i žánrově, když koneckonců jeho hlavním poselstvím má být otevřená mysl, ale spíše zarazí skutečnost, že podobných uskupení se i v balastu českého serveru Bandzone válí desítky (možná i stovky). Agresivní, tu vysokorychlostně přímočará, tu zase notně skotačivá muzika, která si za svůj základ zvolila hardcore, se sice mohla spolehnout na ostré nasazení váhově značně nevyrovnané pěvecké dvojice, ale jinak se jednalo o poměrně jednoduchou (to by nebyl problém) a nudnou (to už problém je) záležitost, opírající se o poměrně chudý rejstřík kytarových riffů.
První liga však na sebe nenechává dlouho čekat. Další Francouzi v pořadí - ARKAN - představují současnou špičku v míchání orientálních motivů s tvrdým metalem. Když temperamentní zpěvačka Sarah Layssac uvedla kapelu ve stylu „Good evening, we are Arkan from Paris“, tak to sice prozradilo místo současného pobytu pětičlenného souboru, ale ten své kořeny rozhodně nehodlá zapírat. Rázný doom/deathový válec výrazným způsobem usměrňují právě ony četné hudební odkazy k blízkému východu a stejně tak „etnicky“ zbarvený projev něžnější části vokálních partů.
Nebylo pochyb o tom, že si pro sebe Sarah uzme značnou část pozornosti převážně mužského publika, nota bene když své bezvadné pěvecké vystoupení okořenila i patřičně vášnivým břišním tancem. Účelem tohoto divadla však rozhodně nemělo být odpoutání pozornosti od zbytku kapely, protože hudba ARKAN jako celek funguje velmi dobře i během živých vystoupení. Dvojice jejich dosavadních alb posloužila jako spolehlivý zdroj velmi dobrých skladeb, jež umně kombinují arabský cit pro melodii s nezřídka hrubozrnným metalem, díky čemuž v případě této skupiny jakékoliv očekávání věcí příštích rozhodně nepůsobí jako otřepané klišé.
To samé ale platí i pro tuniskou senzaci MYRATH. Navíc s podtržením citu pro melodii a klasickou arabskou píseň. Jejich fůze melodického metalu s folklórními vlivy z Maghrebu dosáhla na letošním albu „Tales Of The Sands“ pozoruhodných výsledků a očividně však ještě ne vrcholu. Škoda jen, že z logických důvodů byly veškeré na desce živé smyčce nahrazeny samply, které byly navíc tohoto večera zvukově trošku utopeny. Naštěstí se však tvorba této pětice neopírá pouze o v současnosti možná trošku zvýšený zájem evropského publika o blízkovýchodní hudbu, ale naopak se může pyšnit velmi dobrým potenciálem ke skládání nesmírně příjemných hitových písní, kterým vévodí velice jistý projev vokalisty Zahera Zorgatiho.
Tomu to šlo skvěle a bez viditelných zaškobrnutí i z pražského pódia. Písně MYRATH se velice opírají o arabský feeling, a tímto jsou silně načichlé, kromě již zmiňovaných smyčcových partů, i samotné kytarové riffy, takže ani onen zvukový handicap nedokázal eliminovat sílu hudby těchto Tunisanů. Kvality a úspěch nového alba si plně uvědomuje i kapela samotná, která mu, až na pár drobných odkazů k minulosti, plně zasvětila i své poměrně krátké klánovické vystoupení.
Různá prohlášení Kobiho Farhiho o společném náboženství pro všechny, jímž by měla být právě hudba se nám můžou v porovnání s realitou dnešního světa zdát trochu naivní, nicméně nikdo izraelským ORPHANED LAND už nevezme úspěch, kterému se skupina těší i v těch arabských zemích, jež nemají se židovským státem zrovna nejvřelejší vztahy. Bezpochyby i míra aktivit, které v tomto směru Izraelci vyvíjejí je důsledkem faktu, že na tomto turné sdílejí jeden autobus Arabové společně s Izraelci. Kobi je však v první řadě velice sympatický člověk, jenž i přes své oddání se mírové myšlence přesně ví, kolik prostoru má během vystoupení věnovat hudbě a kolik apelům na mysl přítomných.
Sevřené prostředí klubu z pražské periferie jakoby z mého pohledu i více svědčilo hudbě Izraelců. Ta nemá problém si své publikum najít i na mnohém větším prostoru, právě naopak, ale až nyní jsem si dokázal naplno užít skladby z loňského alba „The Never Ending Way Of OrwarriOR“. Výtky k jeho gigantické stopáži sice přetrvávají, ale jednotlivé skladby prostě fungují skvěle, a to i navzdory ženským vokálům poušteným z „pásku“. Jistě vystupující (včetně přesvědčivého Kobiho vokálu) a s radostí (asi jako pokaždé) hrající kapela si tentokráte vzala na pomoc i působivé videosekvence, jež tak definitivně dotvářely pestrou blízkovýchodní mozaiku, kterou hudba ORPHANED LAND nabízí.
Tančící dervišové, výjevy ze židovských náboženských škol, interiérů osmanských (?) mešit anebo jen různé abstraktní obrazové koláže tvořily výbornou společnost pro skladby jako „Sapari“, během které se na pódiu zjevuje další břišní tanečnice, podmanivou „Olat Ha`Tamid“, „The Kiss Of Babylon – The Sins“ anebo nádhernou „The Beloved`s Cry“ z debutu „Sahara“ z roku 1994, jež zaznívá v rámci přídavku a pouze ve dvojici Kobi Farhi (zpěv) a Yossi Sassi (kytara).
Samozřejmě, že i tentokráte to bylo hodně o veselém juchání společně s publikem, k čemuž mnohé popěvky přímo sváděly. Nicméně nutno říci, že to skupině opravdu nejlépe svědčí v těch momentech, kdy naplno sází na svůj původ a hází stranou jakoukoliv úpornou snahu hrát „západní“ progresivní metal. V těle ORPHANED LAND totiž tluče silné blízkovýchodní srdce i veliký smysl pro podmanivé melodické motivy, na čemž bylo k veliké spokojenosti jinak překvapivě poměrně málo početné divácké návštěvy postaveno i vystoupení těchto sympatických „izraelských mírotvůrců“.
Nové album skotských MOGWAI opět těží ze soundtrackových zkušeností skupiny, ale současně je cítit snaha vrátit se k postrockovým kořenům a především po produkční stránce ostřejšímu soundu. Tady bude co naposlouchávat.
Postmetalový koktejl, ve kterém je namixováno hodně rozdílných vlivů, od DEFTONES přes náznaky TOOL až k post rocku či dravému i melodickému post hardcore. Trochu zvláštní koktejl, ale říz to rozhodně má.
Moje první setkání s tvorbou této rakouské kapely probíhá za asistence emocemi prosycené muziky z různých "post" žánrů. Je tam dostatek nápadů i děje, aby to utáhlo přes hodinu trvající stopáž a zároveň motivovalo k opětovnému poslechu. Fakt supr chlapy!
Tradiční melodický heavy metal, ovšem výborný. Na desce je vše v pořádku, kvalitním zpěvem počínaje a vymazlenou produkcí konče. V rámci žánru mohu jen doporučit, jen tomu chybí nějaká ta vlastní přidaná hodnota.
Zmar nad zmar. GRAVE DIGGER přestali být opravdu zajímaví někdy kolem alba "Ballads Of A Hangman" (2009) a od té doby už si vlastně jen zoufale tahají ze své riffové zastavárny, co jim dříve nepřišlo dost dobré. A tentokráte to tedy rozhodně dobré není.
Parádní švédský old school death, který se vrací v čase do devadesátek a servíruje správně dusivou porci švédské žánrové klasiky zarámovanou do charakteristického chrastivého zvuku. Tohle by mělo chutnat především fanouškům starých DISMEMBER a ENTOMBED.
Třetí album švédských mladíků přináší zároveň i jejich nejvyspělejší materiál. Přechod k velkému labelu z intenzity jejich groovem načichlého blackujícího thrashe pranic neubral, navíc skupina přidala ještě více šikovnosti při kompozici. Svižný poslech!