OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Díky albům, jakým je i „The Meaning Of I“ si nelze nepoložit otázku „Co je to vlastně prog metal?“. Můžeme za něj považovat kapely držící se přesně daných schémat, které prostě nedovolují nic víc, než jen přehrávání dávno vymyšleného anebo jsou to všichni interpreti snažící se nějak odlišit a zároveň přitom demonstrovat své nadprůměrné instrumentální schopnosti? Odpověď rozhodně není jednoduchá a není ani cílem této recenze se jí dopátrat, protože ani jejímu autorovi nepřijde zas tak důležitá. Ovšem s díly australskými VOYAGER se prostě podobné úvahy chtě nechtě derou na mysl.
Přitom si myslím, že oni samotní se podobnými záležitostmi ani příliš netrápí. Jistě, jejich hudba doslova dýchá tím, co zvykneme pojmenovat jako „prog“, nicméně nadhled a lehkost, s jakou toto album plyne je přeci jen něčím, co lze považovat za výjimečné.
To dokonce i bez ohledu na fakt, že si možná až příliš často budete říkat, že jste to někdy někde už slyšeli. Pestrou škálu vlivů, jež se na skupinu valí ze všech směrů, dokázali tito Australané uchopit dostatečně pevně na to, aby se dalo hovořit o svébytném rukopisu. Už debutové album „Element V“ z roku 2004 naznačilo mnohé, a přestože v mnoha ohledech nebylo úplně dotažené, otevíraly se před VOYAGER více než zajímavé perspektivy.
V pořadí už čtvrtá řadovka neznamená nic jiného, než že doba hájení dávno skončila a že na skupinu je potřeba nahlížet poněkud přísnější optikou. Ta velí nepřivírat oči nad snahou skupiny podchytit širší žánrové spektrum a kromě klasických „progových“ songů nabídnout i nějaké to odlehčení či odbočku. Snaha rozhodně chvályhodná, ovšem já osobně bych si album dokázal představit i bez záležitostí typu „Feuer Meiner Zeit“ anebo „It`s Time Know“. V prvním případě se jedná o nefalšovaný sentimentální kýč (anebo fórek jehož pointa mi uniká) odzpívaný čistě v německém jazyce a v tom druhém zase o v zásadě celkem schopnou píseň, do níž je však klopotně napasováno několik ruských veršů. Jakoby se skupina snažila sveřepě držet pravidla cizojazyčných skladeb, které aplikovala už i na předchozích nahrávkách. Daniel Estrin je sice německý rodák, ale jsem toho názoru, že to jde demonstrovat i lepšími způsoby.
Obzvláště když si uvědomíme, že zejména první polovina „The Meaning Of I“ vykazuje vynikající úroveň. Ve své podstatě přímočaře kvapící skladby poháněné svěže znějícím Estrinovým vokálem jsou vítaným životabudičem, jehož kouzlo umocňuje někdy až euforicky znějící refrény. V těchto momentech VOYAGER umně koketují s bohapustým kýčem, ale konzistence a drive a jednotlivých skladeb jim nedovolí se s ním nekontrolovatelně spustit.
Na otázku z úvodu této recenze by se tedy dalo odpovědět, že recenzovaný počin svým způsobem představuje čistou ukázku žánru zvaného prog metal. Neuchvátí stavbou skladeb, odvážnými kompozičními postupy či neotřelým zvukem. Produkce a vůbec všechno ostatní je silně tradiční, přesto však z útrob VOYAGER vychází něco, co lze označit jako nezvyklé a neoposlouchané. Snad za to můžeme poděkovat schopnosti skupiny poskládat z několika málo dílů pěknou stavebnici, které nic nechybí ani nepřebývá (snad až na ty zmiňované hrátky s německým, resp. ruským jazykem). Stojí pevně, barevně ladí a není nutní ji nikde podepírat.
To pak už ani nepřekvapí, když závěr fantastické titulní skladby vyšperkují „meshuggahovské“ riffy anebo když v „Iron Dream“ zazní nasamplovaný hlas Petera Steela, což vzhledem k poměrně odlehčenému pojetí této písně vytváří až překvapivě funkční kontrast. Je zjevné, že VOYAGER sice svojí hudbu berou dostatečně vážně, ale to jim nebrání se jí velmi dobře bavit. Myslím, že nebude problém najít dostatek posluchačů naladěných na podobnou vlnu.
VOYAGER jsou v tom, co dělají i nadále poměrně originální. Zábavná nahrávka boduje hlavně ve své první polovině, v úplném rozletu ji však brzdí několik nadbytečných momentů.
7,5 / 10
Daniel Estrin
- vokály, klávesy
Simone Dow
- kytara
Scott Kay
- kytara
Mark Boeijen
- bicí
Alex Canion
- basa, vokály
1. Momentary Relapse Of Pain
2. Stare Into The Night
3. Seize The Day
4. Broken
5. The Pensive Disarray
6. He Will Remain
7. The Meaning Of I
8. Iron Dream (In Memoriam Peter Steele)
9. Feuer Meiner Zeit
10. Fire Of The Times
11. She Takes Me (Into The Morning Light)
12. It's Time To Know
13. Are You Shaded?
Fearless in Love (2023)
A Voyage Through Time (Live) (2022)
Colours in the Sun (2019)
Ghost Mile (2017)
V (2014)
The Meaning Of I (2011)
I Am The Revolution (2009)
uniVers (2007)
Element V (2004)
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.