Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
„No pěkně!“, říkám si po prvních deseti minutách „Ex Lives“ a na tváři mi hraje spokojený úsměv. „Řízci z Buffala jsou opět při chuti a svůj chaotic hardcore čardáš roztáčejí na plné obrátky“. Z minulosti víme, že EVERY TIME I DIE se s tím nikdy moc nemazali a spíše než seriózní umění pro ně bylo vždy prioritou, aby to na desce pořádně „kopalo“ a musím konstatovat, že na novince tento přístup úspěšně rozvíjejí. Deska je proti předchozím tvrdší a více zběsilá, má špinavější zvuk a celkově působí jako docela slušný úlet. Zároveň je ale pestřejší, více muzikální a obsahuje momenty, které jsou až nečekaně chytlavé. Zdá se, že kapela našla ideální polohu!
V souvislosti s aktuální kolekcí už dost dobře nejde hovořit o metalu (nebo metalcoru), neboť EVERY TIME I DIE se filozofii, která staví na přesnosti a instrumentální dokonalosti od těchto pojmů dost vzdalují. Kapela kráčí přesně opačným směrem a přirozenou cestou se propracovala do stádia pěkně chaotického hardcore, které se místy přibližuje až k anarcho punku. Nutno však dodat, že tato podoba ji sluší náramně.
Na albu se mísí divoká zuřivost THE DILLINGER ESCAPE PLAN s šílenstvím THE CHARIOT, experimentováním á la NORMA JEAN a melodikou třeba takových COMEBACK KID, berte to však s rezervou, neboť EVERY TIME I DIE už mají po šesti albech vypracovaný svůj vcelku osobitý rukopis. Většina skladeb má tradičně dost nepravidelnou, místy až zmatečnou strukturu a působí na první dojem trochu neuchopitelně, ale poté, co se zorientujete, začnou na povrch vyplouvat zajímavé věci.
Mezi takové patří bezesporu hned úvodní „Underwater Bimbos From Outer Space“ (mj. pilotní singl), která nabídne hned několik povedených zvratů a úderných riffů, a dále pak určitě nervní „I Suck (Blood)“ nebo členitá „Drag King“. Takovéto skladby přeci jen na hardcore scéně neslýcháme každý den a kapelu je třeba za ně náležitě ocenit.
EVERY TIME I DIE však umí nejen hlasitě břinčet, ale jak víme už z minulosti, kapela dokáže nastavit i přívětivější tvář, která zas tak ortodoxně hardcorová není, a taktéž není úplně marná. Na albu se tak neděje často, ale ať si vezmete vyklidněnou „Revival Mode“, či punkrockovou „Partying Is Such Sweet Sorrow“ (vtipné banjo na začátku), nebo emotivní „Indian Giver“, tak se vždy jedná o příjemné zklidnění hurikánu, které albu velmi prospívá. „Ex Lives“ tak neběží čtyřicet minut pouze na jedné frekvenci, což je proti starší tvorbě také příjemná změna.
EVERY TIME I DIE natočili dle mého v podobě „Ex Lives“ svoje nejlepší album, ze kterého je v první řadě cítit, že našli svůj styl a mají jasno. Konec konců dnes již lze kapelu považovat za staré harcovníky, kteří se nenechají ovlivňovat trendy. Sympatické je na nich ale i to, že krom osobitého přístupu k hudbě neztrácejí ani po patnácti letech energii, švih, razanci a stále umí rozpoutat úctyhodnou rebelii, jejímuž kouzlu je pro mne velmi těžké nepodlehnout.
EVERY TIME I DIE se s tím jako obyčejně moc nemažou. Na místo sofistikovaného umění raději krátké chaotické výpady, jedovaté narážky v textech, živelnost, zběsilost, rebelie.
1. Underwater Bimbos From Outer Space
2. Holy Book Of Dilemma
3. A Wild, Shameless Plain
4. Typical Miracle
5. I Suck (Blood)
6. Partying Is Such Sweet Sorrow
7. The Low Road Has No Exits
8. Revival Mode
9. Drag King
10. Touch Yourself
11. Indian Giver
12. Grudge Music
13. Business Casualty
14. Starve An Artist, Cover Your Trash
Diskografie
From Parts Unknown (2014) Ex Lives (2012) New Junk Aesthetic (2009) The Big Dirty (2007) Gutter Phenomenon (2005) Hot Damn! (2003) Last Night In Town (2002) The Burial Plot Bidding War (EP) (2000)
Hardcore, punk, stoner rock, alternative metal a štipka matematiky. Presne, ako poznamenal kolega Sicky vyššie, nahrávke nechýba pestrosť a aj preto sa dá pozorne počúvať takmer počas svojho celého trvania.
Škoda, že v niektorých vyhrotených pasážach to EVERYTIME I DIE hrajú viac na náhodu. Výsledok teda nie je vždy taký, ako sa pôvodne očakávalo. Najlepším kúskom je úvodný výplach "Underwater Bimbos From Outer Space", ktorý sa už kapele po zbytok albumu prekonať už nedarí.
Hulváti z Jura sú takí naši DARKTHRONE: o pol generácie mladší a s koreňmi v grinde miesto blacku, no doživotne verní metalovej klasike (s čoraz hrubším zvukom). „Kromaňon“ a „Abeceda nenávistí“ sa zapíšu do zlatého fondu. Zbytok asi nie, čo vôbec nevadí.
Oproti EP "God Made Me An Animal" ubral Greg Puciato (ex-THE DILLINGER ESCAPE PLAN), ale i skupina jako celek, na nekompromisnosti, objevují se více i zpěvné a melodické polohy, nicméně je to stále hodně nasraný a uřvaný post-hardcore té nejvyšší kvality.
Strhující rozsáhlé kompozice, které buď zcela pohltí, nebo unudí. Já se hlásím k první možnosti. Je to jako snové divadlo severského death metalu. Za mě je to zatím rozhodně jedna z nejzajímavějších desek letošního roku.
Singl „Winter Storm Vigilantes“ je povedená záležitost, která byla slibnou návnadou na nové album. Velká očekávání byla nakonec zbytečná. S trochou dobré vůle se na albu najdou dvě další slušné skladby, jinak je to stále ten samý a nenápaditý kolovrátek.
Místy tak trochu těžkopádný death metal, který ale sází jak na zajímavé technicky neotřelé provedení, tak na dusivě temnou atmosféru. Pekelný vokál navíc dodává na dramatičnosti. U mě to celkem funguje.
Instrumentální postrocková klasika, která příliš nerozvlní stojaté stylové vody, ale má tu správnou jemnou atmosféru a i díky drobným přesahům například do progrockové či jakoby cinematic sféry nenudí. A to u současného post rocku není málo.
Zajímavý vánek z neočekávaného směru se objevil u power/progmetalových DGM, Italové nabrali směr do progrockového pravěku a v kombinaci s jejich powermetalovou energií je z toho neuvěřitelně svěží výsledek. A vůbec to nezní jako hloupé retro. Bravo.