OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Příznivcům tvrdší technicko-progresivní metalové varianty doporučuji nyní zbystřit, neboť „A Perfect Absolution“ je v tomto oboru pecka! GOROD se po personální revitalizaci absolvované v letech 2009 a 2010 posunuli o světelné roky vpřed, a jakkoli se jejich starší tvorba zdála vymakaná, tak věřte, že dnes vedle novinky vypadají alba „Neurotripsicks“ nebo „Process Of A New Decline“ jako dema začínající kapely.
GOROD opustili tradiční tech-death model, jak jej známe třeba v podání THE FACELESS nebo SPAWN OF POSSESION, a vydali se trochu jinou cestou. Nový materiál je stále instrumentálně náročný, ale zároveň proti starším nahrávkám mnohem více výrazný až chytlavý. Kapela se již tolik nesoustředí na přehrávání složitostí a snaží se spíše do deathmetalového hromobití včlenit motivy, které nejsou v tomto stylu běžné a často ani metalové. Alternativa, thrash, heavy metal, jazz, rockové melodie nebo klasický prog se na albu potkávají s drtivou brutalitou a výsledek je prostě a jednoduše úžasný.
To, že se Francouzi rozhodli obsáhnout širší hudební prostor, ale neznamená, že by vyměkli. „A Perfect Absolution“ je stále dostatečně tvrdé a velmi rychlé album. Konkrétně třeba „Birds Of Sulphur“ nebo „The Axe Of God“ patří určitě mezi ty historicky vůbec nejpřísnější skladby souboru, ale stejně jako ve většině ostatních se i u nich v nestřeženém okamžiku objeví moment, který nemá s death metalem moc společného a zásadním způsobem upravuje celkový dojem.
GOROD si při komponování nového materiálu zcela zjevně nelámali hlavu s tím, jak na výsledek zareaguje ortodoxní deathmetalový fanoušek a momentů, kdy koketují s alternativou či rockovým melodičnem, je zejména v druhé polovině desky opravdu hodně. Takovou „5000 At The Funeral“ nebo „Varangian Paradise“ lze termínem death označit už jen opravdu stěží, ale kupodivu to neznamená problém, neboť kapela aktuálně zvládá s přehledem jak brutalitu, tak i vstřícnější hudbu a album i přes svoji různorodost stále neskutečně „jede“.
Trochu se mi v této souvislosti vybavují BETWEEN THE BURIED AND ME a jejich poslední diktát „The Parallax: Hypersleep Dialogues“, možná i některé starší a tvrdší věci od ATHEIST, CYNIC, ale od věci není ani zmínit (též francouzskou) alternativně metalovou partu ZUBROWSKA, se kterou GOROD aktuálně sdílí pěvce Juliena Deyerse. Ten sice není nijak mocný growler a jeho projev na albu by se dal označit jako nevýrazný, ale v tomto případě to nevadí, neboť hlavním aspektem je instrumentální kouzlení kapely a potlačení zpěvu beru jako správný produkční tah. Produkce vůbec je u tohoto alba naprosto bezchybná. Sóla neční tolik jako dříve a jsou lépe integrovaná do celku, basa je krásně čitelná a masivní, hutný zvuk se také z větší části podílí na vysokém hodnocení.
Vše do sebe zkrátka zapadlo a GOROD předkládají velmi osobité dílo, které je hozenou rukavicí pro všechny progresivně technické, deathmetalové i nedeathmetalové autority. Spekulovat o albu roku je samozřejmě ještě brzo, ale pokud by se volil vítěz prvního kvartálu, tak z mého pohledu vyhrávají Francouzi na plné čáře.
GOROD v životní formě.
9 / 10
Julien Deyres
- zpěv
Mathieu Pascal
- kytara
Benoit Claus
- basa
Nicolas Alberny
- kytara
Samuel Santiago
- bicí
hosté:
Christian Muenzner (OBSCURA)
- kytara
Mike Keene (THE FACELESS)
- kytara
1. Birds Of Sulphur
2. Sailing Into The Earth
3. Elements And Spirit
4. The Axe Of God
5. 5000 At The Funeral
6. Carved In The Wind
7. Varangian Paradise
8. Tribute Of Blood
The Orb (2023)
Aethra (2018)
A Maze of Recycled Creeds (2015)
A Perfect Absolution (2012)
Transcendence, EP (2011)
Process Of A New Decline (2009)
Leading Vision (2006)
Neurotripsicks (2005)
GORGASM - Neurotripsicks (2004)
GORGASM - Promo 2002 (2002)
Vydáno: 2012
Vydavatel: Listenable
Stopáž: 39:58
Produkce: Matthieu Pascal, Frédéric Motte
Studio: Bud Records Studio, Conkrete Studio
Dámy a pánové, opravdu se nestává často, aby se mé dojmy plně shodovaly se Sickyho, kterými naprosto přesně do puntíku popsal a zhodnotil obsah nové desky pro mě donedávna neznámých Francouzů. Jejich absolutně neodolatelný technický death s jasně slyšitelným přesahem do jiných žánrových sfér mě od prvního šťouchnutí totálně uhranul a donutil žonglovat s termínem, jaký velmi nerad používám: Žhavý kandidát na desku roku! Najde-li se však nějaká jiná formace, která tento titul GOROD vyfoukne, budu o to šťastnější!
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.