OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Předchozí album newyorských nezmarů („Ironbound“) znamenalo sebejistý návrat k formě zpřed dvaceti let a sklidilo jen a pouze kladné ohlasy. O to více jsem byl zvědav na jejich zbrusu nový materiál. Ten opět dopadl velmi dobře a je ukázkou prvotřídní thrashmetalové hudby.
Novinka „The Electric Age“ potvrzuje fakt, že OVERKILL prožívají idylické časy. Je totiž znát, že kapela v současné době stoprocentně funguje a to jak po stránce muzikantské, tak i co se týče mezilidských vztahů. Je jasné, že se zde zformovala sestava, která si po všech stránkách naprosto sedne a která nemá v dlouhé historii kapely konkurenci. Patrné je to zejména ve spolupráci kytarového tandemu Dave Linsk/Derek Tailer, ten totiž dvojici původních členů Bobby „Blitz“ Ellsworth/D.D.Verni již nějaký ten rok výtečně doplňuje, což se samozřejmě odrazilo kromě studiové práce i na kvalitě koncertů. Angažování robustní ultrarychlé mlátičky Rona Lipického za bicí soupravu bylo před pěti lety vynikajícím tahem, který celkové vybudování nejsilnější sestavy v historii OVERKILL už jen dotáhl do zdárného konce.
Album „The Electric Age“ útočí v plné rychlosti se vším co OVERKILL vyneslo v dávných dobách největší ohlas. A sice nabušený power/thrashový mustr postavený na souhře obou kytaristů, střídajících se jak o razantní riffy, tak vyhrávky a kytarová sóla. Zvonivá a tak trochu vytažená ( i když ne až tolik jako kdysi) Verniho baskytara už je tradicí a drží nerozbitnou kostru skladeb. Vypjatý pěvecký projev charismatického Blitze nedoznal žádných vážnějších změn, natož pak nedostatků. Bobby je úžasný a zpívá opět ve skvělé pohodě, jakoby mu vlastně ani nebylo přes padesát.
Celé album vykazuje typickou melodiku OVERKILL, příznačnou zejména pro jeden z jejich dávných milníků – oblíbené album „Horrorscope“. Stejně jako předchozí zářez má i tahle razantní nálož nejblíže právě k tomuto materiálu. Letošním skladbám nechybí tah na branku, hromada energie, nápady, ani melodičtější, punkem řízlé hitovky, příznačné právě a jen pro OVERKILL. Příznivci této kapely si tak přijdou na vyrovnaný a semknutý materiál, kde je opravdu z čeho vybírat a který se v dlouhé diskografii newyorských rozhodně neztratí. Naopak mám pocit, že novinka pouze stvrzuje silné pozice vydobyté předchozím zásekem „Ironbound“.
Nechybí jejich typicky rychlé hitovky, lehce šmrnclé punkovým nábojem – „Save Yourself“ a „All Over But The Shouting“, powermetalové dusárny ve středních tempech - „Black Daze“ (má velmi oblíbená), ani tradičně velmi silový úvod alba, který zde stanovuje normu kvality pro celý komplet - nabušená trojice skladeb „Come And Get It“, „Electric Rattlesnake“ a „Wish You Were Dead“, zhotovená v nejlepší tradici zeleno-černého kvintetu, tedy s mnoha skvělými riffy i nějakou tou změnou tempa ve střední části - ta u „Electric Rattlesnake“ je doslova dechberoucí.
„The Electric Age“ je prvotřídní, moderně znějící klasické thrashmetalové album od kapely, která už je sama o sobě dávno považována za klasiku.
Další velmi silné album od nezdolných klasiků žánru.
8,5 / 10
Bobby "Blitz" Ellsworth
- zpěv
Dave Linsk
- kytara
Derek "The Skull" Tailer
- kytara
D.D.Verni
- baskytara
Ron Lipnicki
- bicí
1. Come And Get It
2. Electric Rattlesnake
3. Wish You Were Dead
4. Black Daze
5. Save Yourself
6. Drop The Hammer Down
7. 21st Century Man
8. Old Wounds, New Scars
9. All Over But The Shouting
10. Good Night
Scorched (2023)
The Grinding Wheel (2017)
White Devil Armory (2014)
The Electric Age (2012)
Ironbound (2010)
Immortalis (2007)
ReliXIV (2005)
Killbox 13 (2003)
Wrecking Everything (live) (2002)
Bloodletting (2000)
Coverkill (1999)
Necroshine (1999)
From The Underground And Below (1997)
Fuck You And Them Some (1997)
The Killing Kind (1995)
Wrecking Your Neck - Live (1995)
W.F.O. (1994)
I Hear Black (1993)
Horrorscope (1991)
The Years Of Decay (1989)
Under The Influence (1988)
Taking Over (1987)
Fuck You (EP) (1987)
Feel The Fire (1985)
Vydáno: 2012
Vydavatel: Nuclear Blast Records
Stopáž: 50:27
Produkce: Bobby Ellsworth, D.D.Verni
Ke Strayové chirurgicky přesné recenzi s radostí připojím svůj souhlas.
ANO, velká to tvůrčí pohoda zavládla v táboře černo-zelených a už podruhé znamená obrovskou semknutost a vyrovnanost materiálu na tradičních základech kapely, nabízející skladby, jež čítají kurevský hitový potenciál. Uvolněnost, radost, poctivost, upřímnost potom ženou tohle thrashové monstr představení do skutečně strhujícícíh poloh.
„The Electric Age” je starý nasraný thrashový transformátor, jehož hukot budí respekt, navíc, a nebojím se to říci, svým způsobem hřeje u staromilského srdce. Zkrátka tohle album je pro mě dalším dobrým příkladem toho, že pokud se hudba dělá s láskou a nadšením tak věskeré kritické argumenty jsou na draka a proto mě třeba vůbec nevadí, že v petardě „Save Yourself“ slyším motiv z „Chokehold (Cocked'n'Loaded)” Finských dětiček.
Konečně jsem to slyšel! Nesundalo mě to jako Ironbound, ale zas se jedná o nálož neskutečné energie. Vzhledem k tomu, že jsem to slyšel na minirepráčcích našeho notebooku, přidám půl bodu a hodnotím. Z CD by mě to sestřelilo, takže 9! Po čase jsem to lépe naposlouchal a musím zvednout hodnocení na maximum. Pánové nemají konkurenci.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.