Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Tento text je takzvanou výnimkou potvrdzujúcou pravidlo. Pravidlo, ktoré si autor tejto recenzie ustanovil už pred rokmi, a síce nerecenovať nahrávky kapiel, ktoré pochádzajú z rovnakého mesta ako on, a to hlavne vtedy, ak sú členovia týchto skupín aj jeho osobnými priateľmi. V tomto prípade pisateľ porušuje pravidlo v oboch týchto ohľadoch. Nielenže sú OBLITERATE z Košíc, ale dvaja z členov skupiny sú jeho dlhoročnými kamarátmi a s oboma istý čas pôsobil v iných skupinách (CARESS a V13AULT). Či sa mu podarilo oprostiť od osobných vzťahov už zostane na posúdení poslucháčov najnovšej nahrávky OBLITERATE.
Ak autor tohto príspevku pri druhom pohľade na predchádzajúci album hovoril, že sa OBLITERATE úspešne podarilo vymaniť zo škatuľky plagiátorov NAPALM DEATH, hoci do nej boli podľa neho zaradzovaní neprávom, tak aktuálny album sa takýmto porovnaniam vzdialil na neprekonateľné vzdialenosti. Už len ťažko je možné OBLITERATE označovať ako grindcorovú bandu, hoci tento štýl zo základov ich produkcie stále cítiť. Štvorica muzikantov, posilnená o nového basgitaristu, siaha okrem hardcoru a death metalu k ešte netradičnejším postupom, ako sú melodické vokály, rôzne vsuvky, kontrast striedania pomalých a rýchlych témp atď.
A samozrejme z albumu nie je možné prepočuť ešte väčší vplyv Ivina na tvorbu produkcie skupiny. On, ako niekdajší líder rockovo-progresívneho zoskupenia NOSTRUM, preniesol do tvorby OBLITERATE cit pre detaily, pohrávanie sa s melódiami a rytmom ako i schopnosť stvoriť skladby ako kompaktný celok. Oproti predchádzajúcemu albumu došlo k zlepšeniu pri vokáloch, charizmatický frontman Gabo, ktorý na „Something Wrong“ neprispel práve najprepracovanejšími vokálnými linkami, tentoraz odviedol prácu na o level vyššej úrovni.
K celkovému dojmu samozrejme prispievajú aj hosťujúci vokalisti Peter Hija (GOD DEFAMER, DIE PROUD) a Lenka Pavúková (CHORÉ VRANY). Mimochodom, skladbu „Circles In Dust“, v ktorej je možné počuť hlások posledne menovanej osôbky, považuje pisateľ tohto textu za najzaujímavejšiu na albume, aj napriek nezvyklej dĺžke. Ako tretí hosť na nahrávke sa podieľal maďarský gitarista Jozzi (ex-WENDIGO, STRING THEORY, LEANDER), ktorého sóla sa objavili v troch skladbách z celkovo šiestich. Hostia na album síce neprispeli ničim úplne zásadným, no pekné veci sa skladajú väčšinou z nenápadných drobností... Hosťovačky ale vyvolávajú otázku, ako si OBLITERATE poradia so živým prevedením, pričom si ani nepokúšajte predstaviť, čo by robili, ak by sa vydarila účasť všetkých pôvodne zamýšľaných hostí.
So zvukovým záznamom si chlapi dali dosť práce, čo sa odrazilo nielen na zozname štúdií v ktorých nahrávali, ale hlavne na výbornom zvuku, ktorý v pohode atakuje aj kvality, na ktoré ste zvyknutí u väčších kapiel nahrávajúcich v zabehnutých štúdiách. Samozrejme, pri väčšej snahe možno nájsť aj niektoré nedostatky, tieto ale nie sú nijako výrazné a pri posluchu nerušia.
K úplnej spokojnosti predsa len niečo chýba. Aj napriek zjavnej snahe posunúť sa ďalej, pričom po hudobnej stránke sa im napĺňať tento cieľ darí, OBLITERATE postrádajú povestný ťah na bránku. Tejto nahrávke možno mohli pomôcť ešte zaujímavejší hostia, no určite by dostatočne pomohol skúsenejší producent a zahraničný mastering. A že to nie je len o peniazoch, alebo až o takých horibilných sumách, ako sa zvykne tradovať, potvrdzuje viacero príkladov, kedy aj menšie kapely z krajín V4 úspešne siahli po týchto prostriedkoch a vyplatilo sa - čím nemám na mysli väčšiu predajnosť, skôr ešte vyššiu kvalitu výsledného produktu.
Predchodca aktuálnej novinky vyšiel u rakúskeho vydavateľa, pričom tento neodviedol príliš dobrú prácu, čo sa týka propagácie. Aj OBLITERATE sa postarali o zopár lapsusov na tomto poli, ktorým kraľuje odmietnutie možnosti hrať ako predskokan NAPALM DEATH. So „Superboring“ chlapi zakotvili síce u menšieho vydavateľa, no ten snáď bude o to aktívnejší, a podľa kompaktnosti aktuálnej zostavy je možné predpokladať, že OBLITRATE urobia všetko pre jeho úspešnosť. V každom prípade je tvorca týchto riadkov nadmieru spokojný...
„Superboring“ je definitívnou rozlúčkou s minulosťou a výborným vykročením k zaujímavejšej budúcnosti. Aj napriek drobným nedostatkom ide o nadpriemerné dielo, ktoré poteší hlavne fanúšikov progresívnejších a prepracovanejších postupov. Chlapi však nezabúdajú ani na to, odkiaľ vyšli.
1. 00110000
2. Freefall Society
3. Mostly Harmless
4. Superboring
5. Like A Falling Leaf
6. Circles In Dust
Diskografie
Universe, Milk, Structures (2018) Superboring (2012) Something Wrong (2009) We Haven´t Given Up Yet (promo EP) (2007) The Ball Season (split w. MÄSO) (2005) Tangled Ways (2003) Against Your Will (split w. DIN-ADDICT) (2002) Antiracism (promo) (2001) Pieces Of Superior Life+Blindness (MC reedition) (2000) split MC (w. N.C.C.) (2000) 4way split EP (w. HAEMORRHAGE / EMBOLISM / SUFFOCATE) (2000) The Feelings (2000) Blindness (splt w. EXCRETED ALIVE) (1997) Blindness (demo) (1995) Pieces Of Superior Life (demo) (1993)
DALŠÍ INFORMACE
Vydáno: 2012 Vydavatel: Gothoom production Stopáž: 35:00
Produkce: OBLITERATE Studio: Klakson studio, M. Barla, Music Distillery, Fork In The Eye
OBLITERATE na „Superboring“ hrajú mix grind coru a technického extrémneho metalu, netreba sa tu hádam báť ani termínu „progresivita“.
Grind core v štýle, na aký sme zvyknutí, je tu minulosťou. Netreba však mať obavy, ide o veľmi energický, agresívny materiál, v ktorom samozrejme od tých pravých grindových náklepov nikto neupustil. Na druhej strane sa treba pripraviť na nahrávku technickú, plnú „polámaných“ nepravidelných rytmov a rôznych vplyvov od maximálne zbrutálneného tvrdého rocku po industrial.
Pre žáner najnetypickejšie je časové rozpätie skladieb a hlavne záverečná mnohominútová niekoľkodielna extrémne metalovo/elektronicko/ambientná hudobná „epopej“, v ktorej zaznie aj ženský vokál.
V podobe „Superboring“ ponúkajú OBLITERATE veľmi súčasne a vyspelo znejúci tvrdý hudobný materiál, v zásade zase raz „len“ prevažne pre „extrémne uši“, každopádne ide o nahrávku, ktorú čo do jej nápaditosti a úrovne ťažko porovnať s niečím z domácej (= česko/slovenskej) tvorby a mám pocit, že vysoké hodnotenia možno oprávnene očakávať aj na svetovom fóre, kde, úprimne povedané, sa zas až také zázraky nedejú.
3. října 2012
Z HODNOCENÍ ČTENÁŘŮ
shuda
10 / 10
odchovaní na košickom deathe,čo tam môže škrípat?...kto hrá grind je proste hrdina a hrdinom sto bodov...pardon super grind...borovičku vám zoberiem ...
V jisté BDM RPG hře vytváříte ultimátní postavu a její charakteristiky definujete následovně: Násilí: 100%, Technické skills: 100%, Skladatelská inteligence: 100%, Šarm: 100%, Oddanost 100%, Laskavost: 0%. Do kolonky "Jméno" pak vyplníte: DEFEATED SANITY.
Už poněkolikáté zní otázka stejně: Zničil Einar Solberg další desku jinak velice talentované kapely? Odpověď zní: Zase to zvládl. Jeho hlasový projev je jak chilli. Koření. Měl by se používat citem. Když se tam toho najebe hodně, nedá se to žrát.
Hele, Blake Judd ještě žije. Enfant terrible (ale současně i schopný skladatel) US blacku je (znovu) zpět a tentokráte doručuje tradičněji pojatou kolekci. Šlape mu to dobře, tělo už má sice životem zhuntované, mysl však zůstává stále čerstvá.
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.