OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Když se BENEATH THE MASSACRE objevili na deathmetalovém kolbišti, byl kolem nich zkraje docela velký poprask. Podobně masakriózní kombinaci brutality, rychlosti a techniky nebylo slyšet široko daleko a mladíci z Montrealu se velmi rychle stali pro nemalý počet BDM fanatiků doslova novým božstvem. Jenže. Uběhlo pár let, kapela vydala čtyři alba a všem zainteresovaným začíná být pomalu jasné, že oněch patnáct minut slávy, které tato parta dostala k dispozici, se již pomalu chýlí ke konci.
Kanadská bruska totiž trčí zaseknutá ve slepé uličce a není schopna se nikterak přijatelným způsobem pohnout. Pravda ale je, že to nemá zrovna jednoduché. Zpomalit nebo polevit v tvrdosti je proti její vlastní DNA a zahrát tvrději, rychleji už také není dost dobře možné. Kanaďané se na novince snaží se zatnutými zuby napálit ten svůj masakr s ještě větší vervou, než obyčejně, což se jim ve finále daří a „Incongruous“ je opravdu tou nejtvrdší, nejrychlejší a nejnelidštější nahrávkou BENEATH THE MASSACRE, ale málo platné, i kdyby se přetrhli, výsledný efekt už prostě nikdy nebude tak překvapivý a ze židle nadzdvihávající, jako tomu bylo před čtyřmi/pěti lety.
Při nahrávání novinky si kapela možná trochu více pohrála se zvukem a všechny svoje charakteristické znaky vyladila do dokonalejší (rozuměj extrémnější) podoby, ale album ve finále nepřináší nic výrazně jiného, než co jsme slyšeli třeba na desce „Dystopia“ v roce 2008. Opět máme co dočinění s maximálně drtivou tech-death smrští, která je postavená na ultra rychlých avšak velmi precizně zahraných bicích, instrumentálně náročných pidlikačko-riffovačkách a nelidském vokálu a opět se jedná o bouři, jakou umí rozpoutat pouze a jedině BENEATH THE MASSACRE, ale bohužel, kouzlo překvapivého s každým albem slábne a kapela se stává předvídatelnou a nudnou.
Začátek novinky je ale super. Úvodní „Symptoms“ je velmi povedená záležitost, která, přestože je tradičně vyhrocená na maximum, obsahuje zajímavé nápady a nejede pouze v jedné lajně. Bohužel žádná další taková věc na albu není a po slibném úvodu se kapela zacyklí na monotónní rubanici, která až na pár riffů v „Hopes“ a sóla v „It“ není ničím extra zajímavá. Palba trvá až do sedmé „Incongruous“, kterou jako jednu z mála oživují specifické „BTM“ breakdowny, které mne velmi bavily na minulých nahrávkách, ale na novince jich zrovna moc není. Za zmínku pak stojí ještě následující členitá „Pedestal“ a tím výčet pozitiv končí. Závěr alba totiž znovu jede ve stylu á la příklepová vrtačka a dovoluji si konstatovat, že kdyby na albu nebyly poslední tři kusy, asi by se nic moc nestalo.
Škoda veliká, že Kanaďané nejsou schopni mezi ty vrtačky, sbíječky a drtičky zařadit i nějaký ten pomalý, hutný válec a nahrávku tím trochu zpřehlednit. Toho se ale asi nikdy nedočkáme, neboť BENEATH THE MASSACRE rovná se frontální útok, apokalypsa, poslední vývojový článek hudebních zběsilostí a kapela toto s novým albem důrazně připomíná. Nic proti tomu, ale hoši by s tímto přístupem měli vydávat pouze maxisingly nebo EP, neboť patnáct až dvacet minut toho masakru je maximální dávka, kterou je dle mého normální člověk schopný pojmout, zorientovat se v ní a být přitom i nadšený. Dlouhohrající deska je vzhledem ke svému obsahu zpravidla příliš dlouhá a monotónní, a pokud nejste od narození nejpřísnějším BDM trénovaný jedinec, ztratíte rychle přehled, jestli hraje třetí nebo šestá skladba.
BENEATH THE MASSACRE se díky svoji výše popsané strategii těší z pozice největší žijící metalové ukrutnosti a jejich „Incongruous“ je možná tou úplně nejextrémnější deskou z celé metalové historie, a to má, přiznávám, bezesporu svoje kouzlo, ale automaticky to nemusí znamenat vysoké bodové hodnocení. Naopak. Je třeba stát nohama pevně na zemi a na férovku přiznat, že tudy cesta prostě nevede.
BENEATH THE MASSACRE se snaží být nejtvrdší, nejrychlejší, nejbrutálnější kapela na světě, ale to automaticky neznamená vysoké bodové hodnocení.
7 / 10
Elliot Desgagnés
- vokál
Christopher Bradley
- kytara
Justin Rousselle
- bicí
Dennis Bradley
- basa
1. Symptoms
2. Hunted
3. Left Hand
4. Hopes
5. It
6. Light
7. Incongruous
8. Pedestal
9. Grief
10. Damages
11. Unheard
Fearmonger (2020)
Incongruous (2012)
Mare Noire (EP) (2010)
Dystopia (2008)
Mechanics Of Dysfunction (2007)
Evidence Of Inequity (MDC) (2005)
Vydáno: 2012
Vydavatel: Prosthetic Records
Stopáž: 31:08
Produkce: Chris Donaldson
to je massacre...na jedno perfektné kopyto...
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.