OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
„ARAKAIN slaví třicetiny a slaví je vyprodaným turné“, to byla zpráva, která v průběhu celého XXX Best Of Tour 2012 v médiích dominovala. Původní nápad, vystoupit na různých místech republiky s různými slavnými hosty, vzal z pochopitelných důvodů za své hned, jakmile účast na celém podniku odklepla Lucie Bílá, a tak byly jednotlivé koncertní zastávky svědky i početných výprav fanoušků naší zlaté slavice, kteří by jinak na samotné oslavence dorazili asi jen stěží. Ale vezměme to pěkně popořadě.
Všímavější z nadpisu jistě pochopili, že i takováto (v našich podmínkách monstrózní) akce, měla předskokana. A to dokonce hnedle dva, kteří se v průběhu turné střídali. Jací jsou ABSOLUT DEAFERS pochopitelně netuším, na českobudějovické MENHIR však vystačíme kratičkým shrnutím, že šlo o naprosto nepůvodní a klasicky domácí variaci na heavy metal - tedy napískaná kytara Zakka Wyldea v hudebním průsečíku ranných Áček a třebas VITACITu, s textařem po lobotomii. Klišé, pózy, rock´n´roll. Navíc se pánům kovový domeček při hraní i rytmicky zbořil, a celé to bohužel nejde zachránit ani konstatováním, že skupina alespoň nehrála dlouho, protože hrála. Tak tedy dejme tu o skvěle se bavících lidech, tím bývá v podobných případech také rádo argumentováno.
ARAKAIN se naštěstí nenechal dlouho prosit. Celé tříhodinové (na tři bloky rozdělené) vzpomínání olemovaly dvě velké obrazovky po stranách pódia, na které se v pauzách krom log sponzorů promítaly i archivní fotografie kapely a při samotném hraní informovaly o jednotlivých písních letopočtem a obalem alba, z něhož pocházejí. Zvoní budík, probouzíme se a skupina nastupuje v pravověrných metalových tričkách, nějaký ten stahovák, džíska, zkrátka propriety vhodné pro navození atmosféry osmdesátek. Začíná „Cesta“ (či „Nesmíš to vzdát“, jak chcete), kterou v roce 1986/1987 skupina debutovala na sampleru „Posloucháte větrník 3“ a nutno s povděkem kvitovat, že to byla první a jediná staroba z nejstarobějších. Naštěstí už žádné „Metalomanie“, žádní „Soustružníci“ a podobné skopičiny, ale ihned radikální střih k thrashovému „Amadeovi“, i po letech stále výstavní „Šeherezádě“ (obojí samozřejmě z debutu „Thrash The Trash“), z dvojky „Schizofrenie“ slechy nakopla „Gilotina“ a na melancholičtější strunu zabrnkal „Kamennej anděl“. Obzvláštní radost pak přinesla „Kolonie termitů“ (bohužel jediná zástupkyně „Black Jacka“); cajdáček „Zase spíš v noci sama“, hroziči tolik oblíbený „Adrian“ a „Kyborg“ s tralala refrénem pak v rychlosti připomněly řadová alba z let 1993 – 1998. Možnost poslechnout si starší kousky s hlasovou jistotou, které původní zpěvák nedosahoval ani ve svých nejlepších letech, byla prostě fajn.
Po první přestávce přichází Lucie Bílá a nic není ponecháno náhodě. Za mixpultem se objevuje jiný zvukař, všechny řezavé výšky kytar musí okamžitě pryč, protože v jejich hájemství se odteď bude pohybovat jen a pouze zpěvaččin hlas, a tak (ať už to byl či nebyl záměr) tady najednou máme doprovodnou skupinu pro slavnou sólistku. Lucie Bílá je samozřejmě naprosto fenomenální hlasový orkán, o tom netřeba polemizovat, na druhou stranu k ní ovšem patří i spousta toho „lidičkování“, „srdíčkování“ a „pusineček“ mezi zpíváním (a někdy i při něm), což už tak výstavní nebývá. Ale bylo nutné s tím počítat a pochopitelně naše diva ani tentokrát „nezklamala“ (zvláště populární: „Teď zařvou kluci, teď holky, a teď všichni dohromady“ si oblíbila natolik, že šlo hnedle dvakrát). Hrála se samozřejmě všechna ta „Cournoutta“, „Sataniky“ a další prehistorické věci, jako bonus pak „Ztráty a nálezy“ (kde ale bylo poznat, jak je ladění pro chlapa nevděčné jejímu rozsahu), pěkně upravený „Maraton“ dua Soukup/Osvaldová a dokonce i cajdáková novinka „V ruce svírám kříž“, která byla napsána speciálně pro toto turné. Ale čert vem všechny její proslovy, když už Lucie zpívala, mělo to sílu jako prase a asi není nutné dodávat, že i ohlas byl obrovský. Na úplný závěr přišla společně s Honzou Toužimským i „Zimní královna“, a aby toho snad ještě nebylo málo, vyskandoval si dav přídavek v podobě „Tygřice“ (což není nic jiného, než dosti nepovedený, česky otextovaný cover od AC/DC), při kterém se na pódiu předvedlo i aktuálně z Prahy dovezené zrcadélko Týtý.
Pokud snad éterem šly zprávy, že s ochodem Lucie Bílé na některých štacích odchází i značná část publika, pak Kardaška vytrvala. Jistě, dalo se o fous lépe dýchat, ale sál zůstával stále zaplněný až po střechu. Kytarám se vrátila potřebná původní štiplavost a skupina svištěla dál po ose času. Osobní antipatie k úvodní dvojce „Do zdi“ a „Magor“ spláchly další skladby, téměř neomylně patřící k tomu nejlepšímu, co se už v „novém“ ARAKAINu urodilo, ať už to byl Kolářovu éru zastupující „Prázdnej kout“, supestarem Davidem Spilkou doplněný „Strom života“, „Ďábelská hra“ či hitový „Paganiny“. Mimochodem, když už jsme u toho jediného mužského hosta večera, nutno dodat, že jestliže výše zmíněný duet ještě jakžtakž uzpíval, pak následný sólo výstup ve „Skryté kameře“ zaváněl průšvihem - refrén za hranou jeho možností, vysoké dlouhé tóny tahané z paty a prostě „zavýjal“. Celý sál si společně s ním oddechl, když skladba skončila. Naštěstí konec vyspravila dvojička „Marat“ a „Forsage“ ze stále ještě aktuálního alba „Homo Sapiens“ a nebyl by to koncert ARAKAINu, aby se nepřidávalo „Proč?“ a neodmyslitelné „Apage satanas“.
I pro člověka, který má své aktivní ARAKAIN období již nějaký ten pátek za sebou to byly příjemné tři hodiny. Pokud pomineme (možná i pochopitelnou) snahu pořadatele, vystříkat ze zvýšeného zájmu, co se dá (patok, nevím proč označovaný za pivo, s cenovkou 35,-Kč a dosti přefouknutá kapacita sálu, který sice nepraskal úplně ve švech, ale daleko k tomu neměl), vyjdou nám plusy v podobě výtečného zpěvu, tradičně silné instrumentace kapely, pěkného zvuku a (skoro)ideálního výběru skladeb. Takže dobře bylo...
Playlist:
Nesmíš to vzdát (Cesta)
Amadeus
Šeherezád
Gilotina
Kamennej anděl
Kolonie termitů
Zase spíš v noci sama
Adrian
Kyborg
Lucie Bílá:
Cournoutto
Satanica
Ztráty a nálezy
V ruce svírám kříž
Dotyky
Maraton
Zimní královna
Tygřice
Do zdi
Magor
Prázdnej kout
Strom života
Ďábelská hra
Paganini
Skrytá kamera
Marat
Forsage
Proč?
Apage satanas
Foto sice pochází z předmětného koncertu, nutno však brát pouze ilustračně, nikdo se nechtěl nechat ušlapat kvůli pár obrázkům.
Navlas podobnou podívanou a „poslyšenou“ nabídla i zastávka „Best Of XXX Tour“ v Klatovech, jež se nakonec 4. května 2012 stala tou, která celé výroční turné uzavřela. Důvody samozřejmě tkvěly v Lucčině akutní operaci po koncertu ve Strakonicích, díky níž se klatovský termín posunul o týden dál, zatímco podobně ohrožený kladenský večer se nakonec konal podle plánu. Také v Klatovech se tedy prostor věnovaný českobudějovickým MENHIR zdál až příliš předimenzovaným, také tam se poté ve třech přesně načasovaných dílech servíroval prvotřídní tuzemský metalový zážitek a také tam bylo mnoho těch, co po druhé části večera vyklidili prostor (nejspíš i s nevyřčenou otázkou, zda je pro poslech zlaté slavice skutečně nutno obětovat i přítomnost na takových akcích, tipl bych si). Snad jedinou změnu tak znamenal hostující „český Coverdale“ Radek Zíka, který zmíněný duet „Strom života“ naopak odzpíval s jistotou sobě vlastní a navrch k tomu přidal i skvěle provedenou „Černý koně“. Takže dobře bylo i v Klatovech.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.