OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Akci zahajovala vcelku nevýrazná parta MAKE DO AND MEND a její produkce zrovna nenasvědčovala tomu, že se ten večer bude konat extra divoký mejdan. Kapela hrála trochu punk, trochu garážový rock, trochu obyčejný bigbít a měla vcelku ucházejícího zpěváka, ale zněla dost unaveně a její snažení kazil i dost špatný zvuk, který se tříštil o stěny zatím pouze zpola zaplněného Futura.
To druzí v pořadí, SET YOUR GOALS, to už byla jiná káva. Zvuk měli o dost lepší a jejich optimistická, skočná hudba na rozhraní skate punku a melodického hardcoru okamžitě rozhýbala celý klub. Komická, ale zároveň sympatická dvojice frontmanů (malý hubený a velký silný) si získala na svou stranu snad každého v sále a kapela, která je z CD docela „soft“, zněla na živo až nečekaně tvrdě, živelně a poctivě. Američané hráli s chutí, měli velký úspěch a na konci dlouho děkovali, že prý nejlepší koncert za turné. No, ani bych se tomu nedivil.
Přiznám se, že jsem měl strach, jestli nastupující CANCER BATS punkem rozdováděné publikum uspokojí, neboť hudebně jsou přeci jen dost jinde, ale jak se ukázalo, zvládli to úplně v pohodě. Kanaďané neponechali nic náhodě a svůj set pro jistotu odpálili „beastieboysáckou“ šlehou „Sabotage“. V duchu jsem si říkal, že je to trochu přepálený nástup, ale ono ne. Naopak, vystoupení mělo po celou dobu gradující tendenci a přesto, že se odehrávalo (stejně jako poslední album „Dead Set On Living“) převážně ve středním až pomalém tempu, působilo velmi úderně. Každá rána a hrábnutí do strun bylo vedeno s několikatunovou razancí a uřvané hardcore momenty s místy zajímavou stoner-jižanskou kytarou a hodně nahlas vytaženou, zboosterovanou basou způsobily ve Futuru pěkné pozdvižení. V kotli se to mlelo o stošest, probíhal nonstop stagediving, a skladby jako „Brick And Morter“ nebo „Breathe Armaggeddon“, které jsou z CD dle mého docela nuda, měly v živém podání energii jako hrom. V jednoduchosti je někdy opravdu síla.
Foto: ilustrační
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.