PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
V našich zemích jsou velmi oblíbení, tihle KREATOR, co říkáte? Nikdo z thrash metalových kapel Evropy se totiž nemůže pochlubit stejně silnou fanouškovskou základnou jako právě kvartet z Essenu, už téměř třicet let vedený rozohněným, černovlasým kazatelem Mille Petrozzou. Nejen tento fakt ovšem hovoří ve prospěch germánských agresorů. Ti totiž stále dokazují, jak zapálenou a vytrvalou skupinou jsou, navíc se jim musí přičíst ke cti, že si po celou svou dosavadní kariéru vždy udržovali vysoký kvalitativní standard (což mohu spolehlivě říci o všech jejich dosavadních nahrávkách). V tomto směru však novinka nejenže naplní tradičně vysoká očekávání, ale doslova a do písmene ohromí.
Proklepával jsem „Phantom Antichrist“ důsledně a dospěl jsem k názoru, že jde zřejmě (hned po albu „Extreme Aggression“) o druhý umělecký vrchol KREATOR, natolik je sbírka napěchovaná nápady vedenými v jejich typickém thrashmetalovém stylu, ale navíc k tomu ještě vykazuje hromadu svěžích, dříve nepoužitých postupů. Zde musím zmínit zejména dosud neslyšený nádech epičnosti a s tím související navýšený počet melodických kytarových vyhrávek a refrénových chorálů. Dle mého jde tedy o naprosto neprůstřelné, komplexně pojaté heavymetalové album a vyvrcholení třicetileté dráhy, ke kterému tihle ostřílení borci dospěli tak nějak pomalu a po krůčcích.
Při množství výtečných alb KREATOR však plně chápu i jiné pohledy na věc. Vždyť recenze byla vždy striktně subjektivním pohledem autora, takže z toho výplývá, že zatímco někomu může více sedět hrubozrný thrashmetalový mustr nejstarších alb, jiný naopak upřednostní chladně gotický, popřípadě industriální kabátek nahrávek lemujících devadesátá léta, a pak je zde celá řada těch, kteří jednoduše neberou ohledy na to, co zrovna jejich oblíbenci hrají, ale prostě chtějí, aby je nahrávka vtáhla do sebe. Mezi takové patřím já. Pokud srovnám „Phantom Antichrist“ s třemi jeho předchůdci, tak je z mého pohledu všechny překonává, už třeba jenom tím, že vykazuje nejkomplexnější představu o hudbě KREATOR. Lépe řečeno, každému z předchůdců něco chybělo. Album „Phantom Antichrist“ v tomhle směru všechny díry minulosti zaceluje a vyhlazuje je do neprůstřelného celku.
Po tradičně tajemném intru „Mars Mantra“, přichází čas na titulní song a vlajkovou věc „Phantom Antichrist“, po kterém následuje klasicky rychlý výplach „Death To The World“. V tomto momentě je u KREATOR všechno zhruba ve stejných kolejích, jako tomu bylo u několika předchzích nahrávek. Takže velmi kvalitní thrashmetalové nářezy, hnané Ventorovými škopky, perfektně ostrý zvuk kytar dua Mille Petrozza/Sami Yli-Sirniö, bleskurychlá sóla a nesporná agrese v Milleho hlase. Jenže s další skladbou „From Flood Into Fire“ přijde zmíněný vývoj a rázem, jakoby mávnutím kouzelného proutku, dostáváme KREATOR inspirované snad odkazem legendárních IRON MAIDEN nebo dost možná i Švédy IN FLAMES v jejich nejlepších momentech.
Proplouváme tak oblastmi, kde na nás začnou dopadat nikoliv krůpěje, ale rovnou přívaly skvěle vystavěných melodií a překrásných kaskádových vyhrávek. Album tímto naroste do nezvykle epické podoby. Song „Civilization Collapse“, byť si udržuje dravost vůdčích představitelů thrashe, mne doslova strhává svou bombastičností. Apokalyptický Milleho nápěv v refrénu této skladby je momentem, ze kterého mrazí a člověk si říká, že takhle dobří KREATOR snad nikdy nebyli, a to je sleduji třiadvacet let. Stejně tak songy „United In Hate“ a „The Few, The Proud, The Broken“ nešetří přes svou agresi na neobvyklé zdobenosti a velkém množství poutavých vyhrávek. Ty však zde nejsou prezentovány nějak samoúčelně, ale pouze materiál vygradovávají. Vkusně tak posouvají hudbu Němců o level výše.
Temná „Your Heaven, My Hell“ se stává jednoznačně hitovkou celého alba. Zde se Mille ojediněle vrací ke své chladné pěvecké poloze, známé z časů alb jako „Outcast“ nebo „Endorama“. Následuje tradiční nářez „Victory Will Come“, aby v samotném závěru přišel čas na majestátní skladbu „Until Our Paths Cross Again“, kde mi znovu na mysl přichází zřetelné asociace na slavnou tvorbu IRON MAIDEN z poloviny osmdesátých let.
„Phantom Antichrist“ je překvapivě (dle mého názoru) tím nejdokonalejším dílem kariéry KREATOR, protože kromě již tradičně dotaženého thrashového mustru zachází ze všech alb nejdál. Přidává totiž navíc hromadu melodií, různorodý Milleho přístup ke zpěvu a všechny ty korpulentní aranže, kytarové vyhrávky a sóla jej logicky posouvají do sféry bombastické heavymetalové záležitosti, aniž by Němci ztratili cokoliv ze svých starých zbraní anebo aniž by to celé prezentovali samoúčelně. Materiál je tak přes svou epičnost a nezvyklou výraznou melodičnost stejně průrazný a dravý, jako kterékoliv jejich starší thrash metalové dílo. U mne zavládlo nadšení. Metalové album bez slabých míst, kterému vládne pevný řád a všeobecná dotaženost.
Po klasice "Extreme Aggression" druhý vrchol Němců.
9 / 10
Mille Petrozza
- zpěv, kytara
Sami Yli-Sirniö
- kytara
Christian Giesler
- baskytara
Jürgen Reil
- bicí
1. Mars Mantra
2. Phantom Antichrist
3. Death To The World
4. From Flood Into Fire
5. Civilisation Collapse
6. United In Hate
7. The Few, The Proud, The Broken
8. Your Heaven, My Hell
9. Victory Will Come
10. Until Our Paths Cross Again
Hate Über Alles (2022)
Gods Of Violence (2017)
Dying Alive (Live) (2013)
Phantom Antichrist (2012)
Hordes Of Chaos (2009)
At The Pulse Of Kapitulation - Live In East Berlin 1990 (DVD) (2008)
Enemy Of God (2005)
Live Kreation: Revisioned Glory (Live, CD+DVD) (2003)
Violent Revolution (2001)
Past Life Trauma (Best Of) (2000)
Voices Of Transgression (Best Of) (1999)
Endorama (1999)
Chosen Few (EP) (1999)
Outcast (1997)
Scenarios Of Violence (Best Of) (1996)
Cause For Conflict (1995)
Renewal (1992)
Coma Of Souls (1990)
Extreme Aggression (1989)
Out Of The Dark... Into The Light (EP) (1988)
Terrible Certainty (1987)
Flag Of Hate (EP) (1986)
Pleasure To Kill (1986)
Endless Pain (1985)
Vydáno: 2012
Vydavatel: Nuclear Blast Records
Stopáž: 39:51
Produkce: Jens Bogren
Velký pozor!
Hoši z KREATOR letos významně zvedají ukazováček: „Tak co? Máte s námi nějaký problém? Tady máte, vy chásko rozmazlená, „Phantom Antichrist“!“.
A pokud thrash metalový fanda neztratil poslední kousky soudnosti, musí poslušně uznat, že novinková kolekce chutná nárámně. Jediný opačný názor, který jsem zde schopen akceptovat je ten, že se dotyčnému thrash ani metal jako takový nelíbí. „Phantom Antichrist“ je ze všech rozumových úhlů pohledu výborné album, jež přináší kvanta parádní melodiky, metalové rozmanitosti, výborné individuální výkony všech zúčastněných a především, po nějakém čase, osvěžující tvůrčí přístup, jež však ctí podstatu téhle bestie.
Kdo by to byl řekl, že právě Němečtí veteráni budou takto důkladně a mazácky profukovat léta zatuchlé gothenburgské komnaty. Producent Jens Bogren sedl k současným záměrům „Petrozzovců” náramně a jejich společné dílo přináší strhující metalové představení.
Potom co mě předchozí ultra hrubé dílko „Hordes Of Chaos” svojí primitivností doslova smetlo, tak aktuální desítka skladeb, troufám si říci, konečně přináší moderně znějící, a dlouho hledaný, kompromis pro všechny kdo o KREATOR někdy, v dobrém slova smyslu, zavadili.
Paradní album.
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.