OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Stvořitelům kouzelného měsíčního svitu začala v posledních letech pořádně hořet koudel pod zadkem. Ať už třebas hovoříme o padáku od bývalého vydavatele, či problematickém jednání s promotéry koncertů, které vrcholilo několika zrušenými vystoupeními, nebo o tom nejpodstatnějším – nepřílišnou kvalitou posledních alb. Avizovaná krize MOONSPELL zkrátka s portugalskou legendou temně romantického gothic metalu pořádně lomcovala, což mimo jiné potvrzuje i nezvykle vleklá doba vydání nového alba. Překrásná obálka, opět nakreslena řeckým umělcem všeho druhu Sethem (SEPTICFLESH), nakonec uhranula chlapíky z Napalm Records, čímž byl náročný porod, nejdelší v kariéře kapely, definitivně a úspěšně ukončen. Jako satisfakci za věrnost v těžkých časech se fanoušci mohou těšit hned na dvojitou dávku, pokud svou sbírku obohatí luxusní limitovanou edicí.
Prvním a hlavním diskem „Alpha Noir“ ukazují MOONSPELL svou ryze brutální tvář neznající slitování, která kapelu 6 let zpět vinou desky „Memorial“ nešťastně ztrapnila. Pamatuji, jak jsem učiněnému kroku nerozuměl tehdy a přiznám se, že i teď s velkým odstupem času máme do vzájemné tykačky pořádně daleko. Přestože má „Alpha Noir“ nejvíce styčných bodů právě s tímto kontroverzním počinem, a částečně i s minulým, též nemastným a neslaným „Night Eternal“, zdaleka nevyznívá tak bezradně a jistou míru zábavnosti jí upřít nelze. Navíc působí mnohem sevřenějším a zemitějším dojmem, za což je slušností poděkovat oběma sekerníkům, kteří odvedli velmi solidní práci a vytlačili tak všudypřítomné a již notně otravné klávesy do druhé vlny.
Snaha vytvořit charakteristicky temnou, či chcete-li impozantně děsivou atmosféru se sice vydařila tak napůl, ale pokud přistoupíte na očividnou pozérskou hru, případně necháte-li na sebe působit několik chytlavých popěvků, můžete se příjemně bavit. Mezi nejzábavnější položky patří klipem podpořená „Lickanthrope“ (především Riberiem odsekaná pasáž: „Little Red, Riding Hood, Godspeed, Prostitute!“ zaručeně utkví), návykovým riffem poháněná titulní „Alpha Noir“ nebo nejlépe stadionová „Opera Carne“ s výraznou ústřední melodií, přitažlivě podbarvující Fernandem deklamovaný refrén. Nedá se ale říci, že by výše uvedené skladby nějak výrazně čněly nad zbytkem. Naopak, sbírka písní působí vyrovnaně a i díky příznivé stopáži plynule odsýpá. Z kompaktnosti mírně nadprůměrně znějícího materiálu však bohužel vyplývá, že se na plochu 40 minut nepodařilo vměstnat skutečný trhák typu „Opium“, který by bičoval k častějším schůzkám. Podobně zamrzí i ignorace jakéhokoliv svěžího a neočekaného momentu, jakým svého času byl dechvyrážející duet „Scorpion Flower“ s Anneke van Giersbergen, který by to nekompromisní a postupně i unavující metalové burácení rozvířil. Poslední pochybnosti směřují k božskému Fernandovi, jehož neustálé growlení postupem času značne utupí a materiál tak sune k ještě většímu stereotypu. 6,3/10
Snad i proto MOONSPELL k limitované edici přiložili disk druhý s názvem „Omega White“, mající tendence zaujmout posluchače, kteří rádi MOONSPELL v měkčí, odlehčenější podobě. Fernando, zde prezentující pestřejší formy svého hrdla, sice avizoval návrat k milníku „Irreligous“, jeho přirovnání však neshledávám přesným. Více bych většinu materiálu bonusového kotoučku nasměroval k nedoceněnému albu „Darkness And Hope“, které částečně vzhlíželo k tvrdšímu období, avšak nitro mělo stále křehké a hříšné. A ejhle! Ono to tam je! „Omegawhite“ ještě nenaznačuje stoupající tendenci, ale typicky moonspellově gradující hitovka „White Skies“, podpořena ženským elementem, již chytne pořádně za pačesy. „Fireseason“ společně s následující „New Tears Eve“ jsou očividně skladby, které zůstaly v šuplíku od roku 1998 a ukazují MOONSPELL v depešáckém kabátku, který Portugalcům padne jako ulitý. A přestože jsem jeden z mála, kdo „Sin/Pecado“ nepřiznává prvenství v žebříčku alb portugalské legendy (díky subjektivní kolísavosti materiálu), tak tyto jsou esencí toho, v jakém světle bych kapelu momentálně viděl nejradši. 7,7/10
Jenže tahle smečka hladových vlků to vidí jinak a pokud si mám tipnout, co bude znít na letošním Brutal Assaultu, tak mi sám název festivalu určí odpověď. Přesto všechno jsem dospěl k závěru, že ani první disk „Alpha Noir“ neudělal kapele ostudu. A to je, při uvážení v jakém rozpoložení se v posledních letech nacházela, bezesporu zpráva pozitivní.
Portugalcům se podařilo vyrukovat se solidním (dvoj)albem, ukazujícím dva odlišné světy, ve kterých jsou schopni operovat. Jeden ortodoxně metalový, druhý odlehčeně rockový. Oba mají něco do sebe a výsledek mírně napravuje pošramocenou pověst z posledních let. Ovšem na nějaké glorifikování to stále nestačí.
7 / 10
Fernando Ribeiro
- vokály
Ricardo Amorim
- kytary
Aires Pereira
- baskytara
Pedro Paixao
- kytary, klávesy
Miguel Gaspar
- bicí
hosté:
Valter Freitas
- violoncello
Silvia Guerreiro
- vokály
Carmen Susana Simões
- vokály
1. Axis Mundi
2. Lickanthrope
3. Versus
4. Alpha Noir
5. Em Nome Do Medo
6. Opera Carne
7. Love Is Blasphemy
8. Grandstand
9. Sine Missione
10. Whiteomega
11. White Skies
12. Fireseason
13. New Tears Eve
14. Herodisiac
15. Incantatrix
16. Sacrificial
17. A Greater Darkness
Extinct (2015)
Alpha Noir / Omega White (2012)
Lusitanian Metal (2008)
Night Eternal (2008)
Under Satanae (2007)
Memorial (2006)
Antidote (2003)
Darkness and Hope (2001)
Buterfly Effect (1999)
Sin/Pecado (1998)
Second Skin (EP) (1997)
Opium (singl) (1996)
Irreligious (1996)
Wolfheart (1995)
Under The Moonspell (mini CD) (1994)
Goat On Fire (vinyl single) (1993)
Anno Satanae (demo) (1992)
Serpent Angel (demo) (1992)
Vydáno: 2012
Vydavatel: Napalm Records
Stopáž: 78:44
Produkce: Tue Madsen
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.