OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Začiatky grind coru na Slovensku, to sú LUES DE FUNES, ABORTION, MENTALLY PARASITES, zopár zoskupení so skratkovými názvami a podobne skratkovou kariérou - okolo roku 1989 a po ňom sa v najhlbších úrovniach tvrdo-hudobného podzemia začal rojiť aj vážne veľký hudobný extrém.
Už tak v lete roku 1992 sa dali viac než zaujímavé zvuky začuť aj z jednej pivnice na Moyzesovej ulici v Košiciach. Produkovala ich trojica dlhovlasých typov, ktorí chodili všade spolu a nejako vážnejšie sa družili len s ľuďmi, ktorých dobre poznali. Boli to Marcel „Barbie“ Malega (bicie), Tomáš „Tomako“ Macák (gitara) a Vilo „Viliem“ Hajnal (basgitara), ktorí svoje ortodoxne grindcoreové združenie pomenovali OBLITERATE. O pár mesiacov sa štvrtým do partie stal vokalista Janči Stanecký a vzniku debutovej nahrávky už nič nebránilo. Demo „Prices Of Superior Life“ vyšlo na svet vo februári 1993, a to v štýlovo undergroundovej podobe – zvukový záznam vznikol v skúšobni, pomocou jednoduchého mixpultu, niekoľkých mikrofónov a magnetofónu (čo bol pokrok oproti ostatným, ktorí sme „debuty“ natáčali systémom „kazeťák a ideš“). Farebný obal s čiernobielou textovou prílohou bol „vytlačený“ na kopírke – áno, takto to kedysi bolo a nikto nad tým neohŕňal nos.
Intro (ktoré obstaral Viliem ryčiaci do mikrofónu cez gitarový efekt a v ktorom po jeho prvej časti z diaľky počuť Tomakove „dobre, more...“) uvedie desiatku ortodoxne grindcoreových skladieb, ctiacich vzory ako NAPALM DEATH, TERRORIZER, BRUTAL TRUTH alebo RIGHTEOUS PIGS. Zvuk je v dnešnej dobe... stále počúvateľný. Dokonca si neviem predstaviť, či by ma to z „normálneho“ štúdia bavilo ešte viac. Práve ten podladený, pivničný a až disharmonicky znejúci barbarsky drsný undergroundový rachot je to pravé orechové, a navyše čo tam treba počuť, to tam všetko je – kvalitné gitarové riffy, razantnú hru bubeníka, ktorý sa časom prinajmenšom na miestnej scéne vypracoval na jedného z najväčších precíznych „technikov“, a hlboký vokál v rovine Greenway – Mullen.
Pokiaľ ide o grind core na Slovensku, toto je asi najvyspelejší debut, žiadny polosrandovný alebo „pokus/omyl“ grind, tu sú už OBLITERATE skrátka hotovou kapelou, od ktorej sa v budúcnosti dali čakať dosť veľké veci. Vyslovene temná, zhubná atmosféra, žánrovo „vážne“ texty, jednoducho vstup na scénu ako sa patrí.
Grind core je tu dodržaný do detailu, vrátane striktne D.I.Y. etiky. Tie skladby okolo „oficiálneho“ štúdia ani nešli, a aj tak bol tento debut tým najlepším na slovenskej scéne.
Marcel Malega
- bicie
Tomáš Macák
- gitara
Vilo Hajnal
- basgitara
Janči Stanecký
- vokál
1. Tears Of Suffering
2. Prices Of Superior Life
3. Filthy Face
4. Bitch
5. Delusion Of Nailed Hands
6. Proscriptions
7. It’s Our World
8. Compression
9. You Must Die
10. Escape From Despair
Universe, Milk, Structures (2018)
Superboring (2012)
Something Wrong (2009)
We Haven´t Given Up Yet (promo EP) (2007)
The Ball Season (split w. MÄSO) (2005)
Tangled Ways (2003)
Against Your Will (split w. DIN-ADDICT) (2002)
Antiracism (promo) (2001)
Pieces Of Superior Life+Blindness (MC reedition) (2000)
split MC (w. N.C.C.) (2000)
4way split EP (w. HAEMORRHAGE / EMBOLISM / SUFFOCATE) (2000)
The Feelings (2000)
Blindness (splt w. EXCRETED ALIVE) (1997)
Blindness (demo) (1995)
Pieces Of Superior Life (demo) (1993)
Vydáno: 1993
Vydavatel: samovydanie
Stopáž: 16:36
Produkce: OBLITERATE
Studio: skúšobňa
a stále žijú...
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.