OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Z niekoľkých - skôr neveľa - tohtoročných slovenských (extrémne) metalových nahrávok sa mi táto dostala do rúk ako prvá. SUBURBAN TERRORIST z Beluše boli už na štyri roky starom splitku so SEPSIS tým lepším a zaujímavejším tímom, dokonca by som povedal, že boli vtedy pre mňa veľmi príjemným domácim prekvapením. Potom sa okrem iného niekoľkokrát predviedli ako kvalitná, na pódiu profesionálne a presvedčivo vystupujúca kapela, očakávania teda boli veľké. Podarilo sa ich naplniť? Rozhodne áno, takto nejako si predstavujem po všetkých stránkach dotiahnutú nahrávku deathmetalovej skupiny, ktorá by mohla rozvíriť stojaté vody domácej scény a zaujať aj všade inde vo svete, kde je o poctivý a kvalitný extrémny metalový materiál záujem.
Prvé, čo môžem na nahrávke so sympatickým „predlhým“ názvom hodnotiť vysoko, je zvuk. Tak, ako sa nebránim od srdca urobeným divokým, živelným, surovým a „podzemným“ produkciám, občas ich vyslovene hľadám a vyžadujem, mi vie urobiť radosť aj to, ako si svojich desať aktuálnych skladieb nazvučili ST. Znenie albumu je vyvážene brutálne, mohutné, priestorové, kompaktné a veľmi prirodzené. Gitary vám môžu pripomenúť zvuk tých najnabrúsenejších deathmetalových svoriek 90. rokov (mne sa v prvých momentoch vybavila tak Amerika, ako aj jedna vynikajúca dánska ukrutnosť), a hlavne mám chuť zatlieskať faktu, že bicie tu hrajú a znejú ako bicie z doby, kedy mal death metal aj nejakého toho ducha a atmosféru a pri slove „trigger“ sa akurát tak angličtinárom vybavil kohútik na zbrani. A to teda zabudnite na to, že by ST po hudobnej stránke mastili nejaké retro či „old school“.
Desať skladieb (osem + intro a medzihra pred poslednými dvoma kusmi) prináša svižný a útočný death metal, v mnohých, hlavne naklepaných partoch brutal death, koreniaci v americkej škole okolo New Yorku – niekde trochu SUFFOCATION, inde novšia PYREXIA. Nie je to žiadna „odpoveď“ na čokoľvek, ani snaha o „skopírovanie“, skrátka to chalanom hrá podobne. Nad nejakým naháňaním techniky tu víťazí priamočiarosť, energia a útočnosť, pričom sú však linky gitár aj bicích dostatočne prepracované. Je to však skôr nárez ako sa patrí než nejakí z reťaze urvaní „konzervatoristi“, takto to mám rád. Popri tom sa k slovu dostanú klasickejšie deathmetalové riffy a harmónie, zvlášť vo voľnejších pasážach, a stále citeľné je u ST aj ovplyvnenie úderným, „moshpitovým“ hard corom, z ktorého si „teroristi“ požičali pár vokálnych liniek a refrénov. Celkovo sú ich nárezy veľmi dobre skomponované, skladby majú poriadny ťah a drvenie na albume „Cut-Throat...“ nestráca dych ani na chvíľu.
Vokálne je táto agresívna nakladačka takisto viac než v poriadku – dominujú hlboké, často dosť zrozumiteľné deathmetalové registre, doplnené zľahka hardcoreovými verbálnymi kanonádami. Kvôli spestreniu si tu do mikrofónu zrúkli aj dvaja hostia – Killy (MELANCHOLY PESSIMISM) a Walki (PORFYRIA), nešetrilo sa skrátka ani tu. Texty sú z tohto svete a aj z tejto doby, nikto neťahá za chvost Satana ani nerozhadzuje črevá či delikátnejšie orgány. Výrazný, hoci v pochmúrnych tónoch ladený obal k nim sedí, a CD je balené v dobre vyzerajúcom digipacku, ktorý chronickým sťahovačom srdce iste nezlomí, ale ozajstný fanúšik kvalitnej hudby sa ním pokochá.
Celkovo ma tento album potešil podľa očakávania a „teroristom“ prajem čo najväčší záujem deathmetalovej verejnosti. Ak budete mať to šťastie, že budú hrať niekde vo vašom okolí, nenechajte si ich ujsť, ľutovať nebudete. Až je škoda, že sa na „súťaž o Wacken“ neprihlásili aj oni. Hoci mám pocit, že by tam vyzneli príliš metalovo na to, aby mohli reprezentovať práve oni (cynický úškrn toho, kto bol a videl).
Toto je kapela nielen kvalitná, ale dostatočne plná energie, aby svetu pripomenula, že na Slovensku stále vzniká nejaký ten nie najhorší death metal.
8 / 10
Matej Bírošík
- basgitara
Matej Slovák
- gitara, vokály
Tomáč TO2MY“ Vačko
- gitara, vokály
Ľuboš Bača
- bicie
1. Intro Part I.
2. Slave Of Uncontrolled Mind
3. Unmerciful Revenge
4. Loco
5. Godlessness
6. Psycho Enemy
7. Death To Sun
8. Intro Part II.
9. In The Night Of Shadow’s Brutality
10. Cut-Throat From The World Of Obsession
Inhuman Breed (2018)
Cut-Throat From The World Of Obsession (2012)
Respect - Ignorance - Provocation (split w SEPSIS) (2008)
Respect - Ignorance - Provocation (2007)
Suburban Terrorist - demo 2 (demo) (2003)
Suburban Terrorist (demo) (2002)
Vydáno: 2012
Vydavatel: Gothoom Productions
Stopáž: 34:37
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.