Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Ráno opět trochu poprchává, obloha zatažená a areál s několika vyžehlenými obličeji právě poměrně vlažně přijímá domácí 6 MAS. Jejich crust-grind nezapře, že z Brna do Stockholmu je to nějakých 1600 kilometrů a švédskou crustovou školu zde necítím, ačkoliv program se o ní zmiňuje. Mnohem více je patrný nádech domácí grindové scény, k čemuž se přiklání i vizuální složka kapely. Basák má obrovský mexický klobouk a zpěvák během setu střídá různé doplňky. Od paruk až po vycpávky břicha. Pro ranní cigaretu vlastně ideální.
STOLEN LIVES startují ranní duo domácího svižného thrashového výběru. Poctivý dvoukytarový thrash vidím živě poprvé a jde o velmi příjemné překvapení. Stejně jako u žánrově spřízněných LAHAR jsou texty v češtině a stylově se přechází od thrash metalu do fastcoru. Zásadní rozdíl vidím snad jen v tom, že LAHAR zvládají řemeslo i s jednou kytarou stále o třídu výše. Zájemci na pódiu mohou mezi skladbami vyfasovat vinyly, koncert probíhá v sympatickém tempu a nutí mě udělat si poznámku, abych se podíval po novém materiálu těchto ranařů z Vysokého Mýta.
„Helou vijár BAIXO CALAO …… from forest … órájt?“ Zahlásil maličký frontman z hlubin Amazonie na počátku setu a rázem si získal všechny přítomné. Živočišný grindcore se dvěma vokály a odlehčenou atmosférou semknul všechny přítomné a to nejen díky postižení končetin hlavního protagonisty. Jejich set mě dostal do kolen a vlastně i dojal. Celý koncert sice neměl dokonalý zvuk ani perfektní nápady, kapela však měla auru přátelskosti a přirozenosti, kterou kropila areál na trutnovském bojišti a já ji spokojeně nasával z plných plic. Ale možná mám jen slabost pro skupiny z lesa.
Při NECROMORPH dojíždím snídani a u scény se zjevuji až při další parádní thrashové akvizici z českých luhů a hájů. EXORCIZPHOBIA nezklamala. Dlouhé hřívy, džísky plné nášivek, jazyk leze z bot jak z huby bernardýna a hobluje se poctivě od podlahy. To je základ. Zpěv se sice spíš takové hulákání s náznakem melodična a šťáva ze STOLEN LIVES tekla v mnohem hutnější konzistenci, ale i tak palec nahoru a zlaťpánbů alespoň za to. Pěkně zahrané, fajn zvuk. Pokud pominu večerní kapely, musím konstatovat, že nejlepší zvuk mimo hlavní hvězdy tu měly asi thrash metalové bandy. Inu asi uměj hrát.
Dále registruji až jihoásijské TOOLS OF TRADE, u kterých mám problém s tím, že zdaleka nenaplnili mé očekávání. Dle příbalového letáku Obscene Extreme festu technický death/grind, na který jsem se těšil, se zvrtnul v rozplizlé grindové běsnění, v němž mělo po technické stránce smysl sledovat snad jen bubeníka, který navíc vypadal trochu jako Samara z Kruhu.
SANITYS DAWN jsou další kapela reprezentující uřvaný grindcore. Tentokráte z Dolního Saska. Valivý grind se tu míchá se sypačkami, stejně jako polohy vokalisty, kde je vysoce položené řvaní prokládáno podivným hulákáním. Jejich set nepřekvapil, neurazil, nepotěšil. Prostě v pohodě proplul a bude zapomenut.
S holandskými veterány BLOOD I BLEED , kteří budují mosty mezi grindvou a hardcorovou scénou to bylo podobné, jen s tím rozdílem, že z té kapely přece jen šlo mnohem více energie. Taťkové v letech to totiž rozbalili se vší parádou, vřískající flanelák Rosco byl v obličeji vypjatých částech jen sbírkou vrásek a žilek, ale i tak nepolevil a valil do lidí nekompromisní porce grindu, hardcoru i power violence.
Vysokého věkového průměru se nezbavuje ani další kapela. BAD DREAMS ALWAYS fungují již od roku 1988. Kytarista má obrovské zelené číro, které vypadá nad strhanou unavenou tváří přeci jen trochu úsměvně. Vystoupení si žánrově nabírá ze špinavého hardcore/punkového hrnce, pro mě bohužel postrádá jakoukoliv energii, o kterou podobná hudba živě podepřena být prostě musí. Udělat si zelené divoké číro nestačí. Set těchto Holanďanů mě vyhání do dětského koutku, kde trávím ve společnosti karetní hry „prší“ a Čurbyho dětí několik dalších hodin (pozor na Agátu, má tendence fixlovat). Nevidím tak další „veterány“ z německa, skupinu DEAD, která mě nebavila nikdy před tím a přicházím i o náhradu za francouzské SUBLIME CADAVERIC DECOMPOSITION, kterou dělají hentai perverzáci z JIG-AI.
Do areálu se navracím až na set švédských DEMONICAL. Nejsem si jist, zdali jsem tak unavený já nebo Švédi. To, co za kopcem u distra bylo vlastně moc fajn a mělo to i fajn zvuk, se u scény stalo slitou nudou, takže opět mířím dál od stage a vychutnávám si oldschoolové death metalovépísničkaření jen ušními boltci. Tento způsob vnímání DEMONICAL byl parádní.
Pak přišli LOOKING FOR AN ANSWER a já si začal zase spokojeně pokyvovat hlavou a podupávat nohou v těsné blízkosti vystupujících. Namíchali mi drink z oldschoolového death metalu. do kterého foukala crustová energie a nasranost se španělským temperamentem. Celé to v jejich podání chutná velmi svěže, ačkoliv nenabízí nic nového. Ani se nedivím, že poslední album podepsali u Relapse. Koncert měl koule a válcoval jako máloco a já se konečně probírám z odpolední letargie.
Holanďané z HOUWITSER se zrodili z odřezků mohykánů SINISTER a HAIL OF BULLETS už v roce 1997. Vrátili se na scénu před několika lety a nafasovali novou, velmi mladou rytmiku. A tak mohou dál kázat deathmetalové evangelium. Jejich set měl parádní zvuk, řádnou srťokovovou zlobu a hlavně mladičkého Martena van Kruijssena u bicích, který má místo hlavy respekt budící atomový hřib. Pokud by se jen trochu ubralo na statičnosti, která zatěžkávala živou prezentaci, bylo by to dokonalé.
BLOOD byli možná fajn v začátcích, kdy hoblovali na anarcho noise hardcore scéně. To co dělají teď, mě nebaví, ale i tak jsem na několik skladeb vydržel, možná proto, že tak pomalé ucourané stěny zatím dneska nikdo nehrál. Navíc měli zvuk jak břitva.
Další hrající konečně vytvořili skluzavku do pekla. O tom, že ta a ta kapela hraje něco jako NAPALM DEATH se člověk z programu dočetl na každé stránce, jenom u BLOCKHEADS tohle přirovnání ale nebudí úsměv na tváři. Banda za deset let své existence dopilovala svoji vizi francouzského grindu do dokonalosti. Jakoby BLOCKHEADS bylo kladivem a Bojistě kovadlinou, na které pravidelně dopadá. Parádní atmosféra a opravdu peprné vystoupení.
Všechny deathmetalisty asi zklamu, ale při ASPHYX doplňuji rum v těle a to jen proto, abych konečně viděl pořádně YACÖPSAE, z jejichž setu jsem v roce 2007 na Obscene viděl jen pár minut. Tentokrát si vás vychytám! A stalo se. Popravdě doteď nechápu, jak mohla tato trojka, která se nehla z místa vytvořit takové peklo, ve lterém mě bavila každá nota a každá kytarová stěna.
Smekám vše, co se smeknout před těmito řezníky z Hamburku dá. Toto dvacetileté trio s kytarou ostrou jak břitva a vokálem, který působí jako mozkožroutský červ mě zanechala neschopného slova. Ať už šlo o power thrashingové zájezdy, burácivé sludge stěny nebo exploze ryzího grindcore, vše ten večer zapadlo, tam kde to mělo být. Stoffel se navíc s lidmi bavil tak civilně, antihvězdně a uvolněně, jakoby rozmlouval s nejlepším kámošem. Velkoparádní set!
Je zima, zahřívám se u rumového stánku a zvysoka shlížím na nestory hardcore punku POISON IDEA, kteří to odpálili už v roce 1980. Kapela šlapala jako hodinky, jen velký koblížek Jerry jako by trochu brzdil energii, kterou skupina za jeho zády vypouštěla a na závěr se vše snažil rozdmýchat pliváním ohně. Nějak si po zhlédnutí celého setu nejsem jist, zdali kapela po smrti nepřehlédnutelného Toma Robertse měla ještě pokračovat. Už to nějak není ono.
Dalšího ruma nepotřebuji, zahřejí mě teď v té noční kose ČAD. Při jejich setu se nelze nehýbat. Pišta mi před vystoupením říká, že si v distru nahoře koupil super triko MISFITS, takže se teď do něho souká. Sere se na jakékoliv zvučení, stejně to této bandě bude hrát i kdyby se spikli všichni ďáblové v pekle, protože tohle jsou ČAD! Na počátku vše ohlodali Červi a pak začala noční crust-grind’n’rollová jízda, která přes celý Obscene neměla obdoby. Vsadím se, že stejně jejich set vypadal i na mainstreamovém festivalu Pohoda. Nedělají rozdíly. ČAD je další kapelou, u které stačí bohatě jen hrát a hrát. Žádná gesta, žádné skopičiny, jejich hudba a atmosféra nerozlučné trojice sdružené kolem sluníčka Pišty mluví za vše. Po famózných ČAD zamykám uši a jdu do stanu. Na víc již dnes nemám. Dobrou noc.
Kytarista Wes Thrailkill se svými druhy předvádí další instrumentální divočinu, která kromě metalové progrese nabízí i odbočky do mathrocku, djentu, nebo dokonce i elektroniky. Fanoušky kytarových hrdinů typu PLINI určitě potěší.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.