Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Dnes už s tradičným black metalom v celej svojej pôvodnej hudobnej aj ideologickej „čistote“ príliš nepochodíte. Môžete pokojne znieť ako MAYHEM a BURZUM dohromady. U súčasnej poslucháčskej obce, rozmlsanej rôznymi interžánrovými hybridmi a mutantami, si väčšinou neškrtnete. Čudácki ostrovania A FOREST OF STARS preto nenechajú nič náhode – zaujmú, už bez toho, aby ste od nich počuli jediný tón. Vizuálnu prezentáciu majú zvládnutú tak, že len ťažko sa to dalo lepšie. Stačí sa pozrieť na ich webovú stránku, kde vás nútia hrabať sa v cudzom stole, aby ste vydolovali nejaké informácie. Našťastie, aby sme sa chápali, tým sa všetko len začína.
Paradoxne, dnes servírovaní britskí čudáci na minulých zárezoch v jadre kompozícií predvádzali práve to, čo by sa dalo označiť za prvotný, prapôvodný black toho najhrubšieho zrna, a to s riadnou dávkou psychedélie. Prešpikovali ho však množstvom mimožánrových podnetov, ktoré celok dokreslili, vzbudzujúc v divákovi nejednoznačné, často až protichodné pocity. Také, čo niekedy jednoducho neopíšete. Na novinke idú, čo do rozmanitosti a sugestívnosti materiálu, ešte ďalej.
V porovnaní s predchádzajúcou tvorbou prekvapí čitateľnosť a prístupnosť skladieb. Výrazne sa zapracovalo na čistých spevoch, a čo je hlavné, nahrávka je konečne riadne zvukovo ošetrená. Prestávate tak mať pocit, že ide o produkt najhlbšieho undergroundu. Pivničná špina a občasné vyslovene kakofonické plochy Oportunistických zlodejov jari sú v podstate pasé. Štrukturálne je novinka relatívne user-friendly – aspoň v medziach black metalu. Je to spôsobené hojným výskytom akustických záchytných bodov. Najmä husle, miestami skvele rozvŕzgané, sa ozývajú častejšie, ako by sa mnohí odvážili predpokladať.
To však neznamená, že by „A Shadowplay For Yesterdays“ mali prednostne oceniť menej komplikovaní jedinci. Napriek nečakanej prístupnosti nejde o záležitosť, ktorú pokoríte tretím vypočutím, dobiehajúc povestnú električku (u nás v redakcii inak bežný postup). Viktoriánski gentlemani si na hodinovej ploche pre poslucháča prichystali množstvo rôznorodých podnetov, ktoré nejde s patričným pôžitkom vstrebať okamžite. Kto si v hudbe pojem progresivita spája aj s kompozičnou pestrosťou, mal by zdvihnúť zrak a zbystriť sluch.
Nahrávka, hoci na pohľad tvrdá a vystavaná v základoch na mohutných blackmetalových pilieroch, nevsádza primárne na energickosť a živelnosť hudobného prejavu. Na skladbách vidno, že nevznikli za jednu noc. Je cítiť rozvážny prístup. Briti často šetria palivom, nenadrapujú sa s cieľom vytvoriť čo najväčšie hlukové steny z dôvodu, že „to tak má predsa byť“. Naopak, čiernou sú často nakreslené len kontúry, atmosféricky ladiace s podstatou subžánru, takže stále nikto nezapochybuje, kam si tento výtvor zaradiť.
Vnímam to ako znak istej kompozičnej vyspelosti. Ak ste so mnou na jednej vlne, budete spokojní s dôrazom na periférne dianie na miestach, kde by iní rozpútali besné, no hlavne predvídateľné inferno, aké si už dnešný rozmlsaný poslucháč skôr odzíva, ako vychutná. A ak vďaka tomu majú následne vypäté momenty väčšiu váhu a ice-time celej kolekcie vo vašom prehrávači sa predĺži, chválou šetriť netreba.
Novinka príjemne prekvapila. Oproti minulosti sú na nej neporovnateľne precíznejšia inštrumentálna robota, výborný zvuk, progresívny nádych mnohých skladieb a cit pre príťažlivú ťaživú atmosféru. Briti sa však neberú až tak vážne: kvičiace prasce v úvode „Gatherer Of The Pure“ dajú napr. spomenúť na minuloročnú krasojazdu vtipálkov PESTE NOIRE. Je toho viac, ale načo spoilovať? Presvedčte sa sami, že z Britov vyrástla povšimnutia hodná formácia, od ktorej sa ešte môžeme dočkať zaujímavých vecí.
Nečakal som veľa. Otrepaná fráza o treťom rozhodujúcom albume však má pozitívnu dohru a novinka je príťažlivým divadielkom. Už teraz som zvedavý, čo sa bude diať ďalej.
1. Directionless Resurrectionist
2. Prey Tell Of The Church Fate
3. A Prophet For A Pound Of Flesh
4. The Blight Of God's Acre
5. Man's Laughter
6. The Underside Of Eden
7. Gatherer Of The Pure
8. Left Behind As Static
9. Corvus Corona Part 1
10. Corvus Corona Part 2
11. Dead Love (Bonus)
A FOREST OF STARS ma v prvom rade upútali skvelým klipom k skladbe "Gatherer Of The Pure". Vizuálnu i hudobnú kvalitu v ňom predstavenú v konečnom dôsledku potvrdil aj celý album. "A Shadowplay Of Yesterdays" si berie to najlepšie z dvoch dekád vývoja blackmetalu a integruje to do neo-romantického ľahko avantgardného celku, ktorý má jednoznačne definovateľný vlastný výraz i prekvapivé originálne nápady. Akustické nástroje, práca s náladami, gradácia skladieb sú zvládnuté na jednotku. Pre mňa zatiaľ horúci kandidát na album roka.
Hulváti z Jura sú takí naši DARKTHRONE: o pol generácie mladší a s koreňmi v grinde miesto blacku, no doživotne verní metalovej klasike (s čoraz hrubším zvukom). „Kromaňon“ a „Abeceda nenávistí“ sa zapíšu do zlatého fondu. Zbytok asi nie, čo vôbec nevadí.
Oproti EP "God Made Me An Animal" ubral Greg Puciato (ex-THE DILLINGER ESCAPE PLAN), ale i skupina jako celek, na nekompromisnosti, objevují se více i zpěvné a melodické polohy, nicméně je to stále hodně nasraný a uřvaný post-hardcore té nejvyšší kvality.
Strhující rozsáhlé kompozice, které buď zcela pohltí, nebo unudí. Já se hlásím k první možnosti. Je to jako snové divadlo severského death metalu. Za mě je to zatím rozhodně jedna z nejzajímavějších desek letošního roku.
Singl „Winter Storm Vigilantes“ je povedená záležitost, která byla slibnou návnadou na nové album. Velká očekávání byla nakonec zbytečná. S trochou dobré vůle se na albu najdou dvě další slušné skladby, jinak je to stále ten samý a nenápaditý kolovrátek.
Místy tak trochu těžkopádný death metal, který ale sází jak na zajímavé technicky neotřelé provedení, tak na dusivě temnou atmosféru. Pekelný vokál navíc dodává na dramatičnosti. U mě to celkem funguje.
Instrumentální postrocková klasika, která příliš nerozvlní stojaté stylové vody, ale má tu správnou jemnou atmosféru a i díky drobným přesahům například do progrockové či jakoby cinematic sféry nenudí. A to u současného post rocku není málo.
Zajímavý vánek z neočekávaného směru se objevil u power/progmetalových DGM, Italové nabrali směr do progrockového pravěku a v kombinaci s jejich powermetalovou energií je z toho neuvěřitelně svěží výsledek. A vůbec to nezní jako hloupé retro. Bravo.