OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Předesílám, že před napsáním těchto řádků jsem se s uvedenou deskou dost pral. Porovnával, přeměřoval, rozebíral, poslouchal ráno, večer, v autě i do sluchátek, hodnotil jednotlivé skladby, kreslil grafy, zašel dokonce i ke Štěpánovi a poslechl na nejkvalitnější aparatuře, ale stále se nemohl rozhodnout, jestli ano nebo ne. Vlastně si nejsem jistý ani teď. Ať je to ale tak nebo tak, nové album THE CONTORTIONIST určitě doporučuji poslechnout, neboť tímto způsobem zpracovaná progmetalová fúze se neobjevuje často.
Američané už před dvěma lety na albu „Exoplanet“ ukázali, že jsou schopni velmi odvážných kombinací, a jejich tehdejší mix tvrdého deathcoreu a křehkých, měkkoučkých melodií vypadá i z dnešního pohledu stále velmi zajímavě. Kapela však, zdá se, odmítla spát na vavřínech a nespokojena s dosaženými úspěchy se snaží dobývat nové horizonty. V souvislosti s novinkou totiž o deathcoreu nebo death metalu už moc hovořit nelze, přičemž dominanci přebírá instrumentálně náročné, lehce djentem šmrncnuté kombinování, které kapelu řadí spíše mezi moderní technicko-progresivní spolky, jako jsou TEXTURES, PERIPHERY, TESSERACT na jedné straně a BETWEEN THE BURIED ME nebo THE HUMAN ABSTRACT na straně druhé.
Tvrdé riffy a řev na novince sice trochu ustoupily do pozadí a „Intrinsic“ je proti „Exoplanet“ možná měkčí, ale v žádném případě není jednodušší. Kapela bez ustání vytváří dost spletité, neuroticky pulsující polorytmické obrazce, které posluchači zrovna moc prostoru na vydechnutí nedávají. A v tom je bohužel trochu problém. Zkraje alba, v úvodních „Holomovement“ a „Feedback Loop“ se hudba jeví ještě jako pestrá a zábavná, ovšem v následující „Causality“, když kapela přitvrdí a zahustí, toho začíná být už moc a nahrávka se stává až zbytečně složitou a kostrbatou.
Hadí muži mají bezesporu talent, nápady, instrumentální schopnosti, ale až příliš se snaží být „art“ a „progressive“. Dokáží vyprodukovat momenty, na které je stupnice od jedné do deseti krátká, ale chybí jim při tom trochu tah na branku. Díky častému střídání motivů nemají ony skvělé nápady šanci vyniknout, takže deska působí zbytečně překombinovaným dojmem. Jedna skladba je super, dvě taktéž, ale nejpozději po čtvrtém kousku je člověk těch složitostí přesycen a „Intrinsic“ začíná místy působit (i díky těm odborným termínům v názvech) spíše jako vědecká práce než hudební album.
Škoda převeliká, že na albu nejsou ve větší míře zastoupené přímočaré, šlapavé a více melodické (muzikální) pasáže, které by tu superprogresivní šmodrchanici trochu zpříjemnily, vygradovaly a přiblížily ji obyčejnému člověku. Při délce 50 minut je to věru třeba a kupříkladu zmiňovaní BETWEEN THE BURIED AND ME to umí. Na druhou stranu lze nicméně ono super progresivní kombinování brát také jako plus. THE CONTORTIONISTS se totiž k dílu postavili ne moc často vídaným způsobem, takže i při vědomí všech zmiňovaných negativ stále produkují muziku, která se hned tak neslyší.
Povinnost pro všechny příznivce moderních tech-djent-progových složitostí.
7,5 / 10
Jonathan Carpenter
- zpěv, klávesy
Robby Baca
- kytara
Joey Baca
- bicí
Cameron Maynard
- kytara
Christopher Tilley
- basa
1. Holomovement
2. Feedback Loop
3. Causality
4. Sequential Vision
5. Geocentric Confusion
6. Dreaming Schematics
7. Anatomy Anomalies
8. Cortical
9. Solipsis
10. Parallel Trance
Clairvoyant (2017)
Language (2014)
Intrinsic (2012)
Exoplanet (2010)
Apparition (EP) (2009)
Shapeshifter (EP) (2008)
Vydáno: 2012
Vydavatel: E1/Good Fight
Stopáž: 48:25
Produkce: Eyal Levi, Jason Suecof, Eric Guenther
Studio: Audiohammer Studios Florida
Tahle kapela by si rozhodně zasloužila větší pozornost a obdiv. Fantastické promyšlené album!
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.