OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Těžko říci zda-li může death metal s nádechem starověkého Egypta v podání NILE ještě něčím překvapit. Sedmnáct let sepisování smrtících hudebních hieroglyfů muselo ze své podstaty poněkud zevšednět a i v tomto duchu je nutno k novinkovému albu přistupovat.
Letošní epos je znovu vystavěn na přísných hodnotách, které z tria Američanů udělaly jednoho z předních představitelů žánru. Pro kapelu pořád zůstává nejtvrdším měřítkem kvality její vlastní historie. Do té se bohužel sedmá studiovka zapíše jako jeden z nejslabších článků.
Po předchozích čtyřech naprosto výstavních opusech (neboli dekádě ve fantastické skladatelské formě) padá na trojici Sanders, Toler-Wade, Kollias stín sebe samotných a možná i trošku únava ze studijní látky. Problém skýtá ona dle mě už otrocká povinnost roubovat do neustále prvotřídního materiálu hudební vazby na (možná už prokleté) téma egyptské mytologie. Různé esence k tomuto účelu vybrané (domnělé zvuky ze záhrobí, etno-ambietní vložky, akustické proklady), které mají za úkol vyvolat tajuplnost atmosféry počátků civilizace a vystupňovat napětí kompozic, působí na „At The Gate Of Sethu“ spíše rušivým dojmem reklamy na exotickou dovolenou.
Pokud se však oprostím od této dědičné křeče, jež zanechává dojem roztříštěnosti, nedodělanosti a bloudění katakombami fascinujících pyramid, tak při průzkumu technického provedení, zvláště pak Kolliasovy fazóny bubenického Spider-mana, stále nalézám death metal s visačkou par excelance. Jednotlivým skladbám se dá vytknout jen velmi málo a zcela jistě by obstály bez svazující povinnosti obsáhnout historickou příchuť. Za všechny zmíním asi nejpovedenější epizodu „The Gods Who Light Up the Sky At The Gate Of Sethu” ozdobenou náležitě krutou riffovou smrští a specifickou melodikou.
Snad každý zná Karla Sanderse jako zručného skladatele, který nemusí nikomu dokazovat, že umí pracovat s vícerem hudebních podnětů, proto by byla škoda, kdyby nenašel odvahu k nějakému razantnějšímu tahu. Takovému, který by nevyvolával pocit slepého (zištného) dojení dobře zavedené značky. NILE totiž bývali i synonymem pro experimenty a bylo by trestuhodné, aby trojce nechala tuto schopnost zarůst pavučinou.
Kapele by asi nikdo nezazlíval větší využití instrumentálních ploch, volnější ruku při výběru a formovaní poloh zpěvu, či jeho omezení nebo úplné vypuštění. Samo album nabízí i dvě slušivé bonusové skladby bez vokálů, které přímo vybízejí k podobnému kroku, jenž by možná otevřel dokořán dveře i pro smysluplnější a efektivnější uplatnění egyptských i jiných hudebních motivů tak, jak tomu bývalo v minulosti.
I přes vytýkané vady na kráse rozhodně stojí „At The Gate Of Sethu“ za nejeden poslech. Díky charakteristickému tvůrčímu rukopisu a špičkovým výkonům muzikantů ještě stačí na uhájení pozice mezi death metalovou elitou. Posluchač a fanoušek si však při aktuálním statusu skupiny neodpustí otázku, co bude dál. Spokojím se příště pouze s podobnou kostrbatou rutinou?
NILE pod vlastní kletbou.
7,5 / 10
Karl Sanders
- kytary,zpěv, basa
Dallas Toler-Wade
- kytary, zpěv
George Kollias
- bicí, perkuse
1. Enduring The Eternal Molestation of Flame
2. The Fiends Who Come To Steal The Magick Of The Deceased
3. The Inevitable Degradation Of Flesh
4. When My Wrath Is Done
5. Slaves Of Xul
6. The Gods Who Light Up the Sky At The Gate Of Sethu
7. Natural Liberation Of Fear Through The Ritual Deception Of Death
8. Ethno-Musicological Cannibalisms
9. Tribunal Of The Dead
10. Supreme Humanism Of Megalomania
11. The Chaining Of The Iniquitous
12. Bonus
13. Enduring The Eternal Molestation of Flame (instrumental)
14. The Inevitable Degradation Of Flesh (instrumental)
The Underworld Awaits Us All (2024)
Vile Nilotic Rites (2019)
What Should Not Be Unearthed (2015)
At The Gate Of Sethu (2012)
Those Whom The Gods Detest (2009)
Ithyphallic (2007)
Annihilation Of The Wicked (2005)
In Their Darkened Shrines (2002)
Black Seeds Of Vengeance (2000)
In The Beginning (2000)
Amongst The Catacombs Of Nephren-Ka (1998)
Ramses Bringer Of War (MCD) (1997)
Festivals Of Atonement (MCD) (1995)
Vydáno: 2012
Vydavatel: Nuclear Blast
Stopáž: 57:00
Produkce: Neil Kernon
NILE stále úspešne žijú z toho, že v rámci žánru, akým je technický, brutálny death metal, prišli s originálnym ideovým konceptom a rovnako originálnou hudbou. Vďaka svojským postupom si ich proste s nikým iným nespletiete, takto nehrá nikto iný.
Aj na siedmom štúdiovom albume je všetko, ako má byť, vrátane atmosféry, ktorá u NILE vždy bola v porovnaní s väčšinou kolegov významným plusom. Na „At The Gates Of Sethu“ Sanders, Toler-Wade a Kollias neprichádzajú s ničím ohromujúco novým či oproti predošlej tvorbe prevratným, lenže po 19 rokoch existencie oceňujem to, že kapela je stále pri sile a na vysokej úrovni sa drží toho, čo si vymyslela.
Hudobnícke výkony sú stále skvelé, bubeník je extratrieda, takže dobrá práca. Vedel by som si predstaviť „hrubšie“, hutnejšie gitary a tá jedna z vokálnych polôh, ktorá je ako návrat do demo-čias (kde bol spev taký „divne testamentovský“) je niečo, na čo som si musel zvyknúť. Zvyšok je z môjho pohľadu v poriadku.
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.