OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Po třech letech se letos v květnu o pozornost znovu přihlásili CATTLE DECAPITATION. Značně vydařené předchozí album „The Harvest Floor“ bylo signálem k očekávání další porce skladatelsky neotřelého death-grindu.
Nejvýraznější stigma Kaliforňanů, a to dekadentní rozpoložení ze stavu konzumní společnosti, samozřejmě přetrvává jako hlavní motiv textového kázání. Po hudební stránce dostalo kvarteto zvířecí chuť sešrotovat veškeré mantinely extrémních žánrů, prohnat je společně se svými odvážnými ambicemi přes zlostně běsnící mašinu naprosto znamenitého muzikantství a tím vytvořit masivní, fascinující, krví potřísněný „Monolith Of Inhumanity“. Mohutná, avšak po produkční stránce naprosto precizně ukočírovaná tvůrčí energie, dobroušená až nelidskými výkony každého z čtyřlístku hudebníků, je navíc vyznamenána brilantním zvukem, který tolik postrádalo album předešlé.
Kapela si především pohrála se strukturami kompozic, jež čítají několik různorodých stavebních ploch profesorsky naprojektovaných v úžasně fungující celky. Každá ze skladeb disponuje díky takto využívaným změnám velmi dramatickým nábojem a doslova si přiková posluchačovu pozornost. Odhalování jednotlivých rovin je obvykle doprovázeno střídmými, nicméně velmi účinnými ekvilibristikami jednotlivých hráčů, majícími funkci rozbušky v cyklu perfekcionisticky řízené destrukce. Největší sílu ovšem představuje odvaha přistoupit k epičtějšímu vyznění, jíž odpovídají i stopáže jednotlivých válů, neklesající pod tři minuty, což je na spíše grindovou orientaci skupiny opravdu výzva - vzpomeňme např. na aktuální snahy patronů ROTTEN SOUND.
Hovořím-li o výpravnosti skladeb, tak člověk při poslechu novinky až žasne, co vše se dá za pět minut stihnout. Američané na ničem skutečně nešetří, základem přirozeně zůstává nejvyšší možný extrém. Zmiňme neustále kmitající široký rozsah Ryanova animálně vokálního rejstříku, v hojné míře povolávající do zbraně zkázu dotvářející sbory, se kterými mu pomáhají různí hosté, např. Lenard Leal a ostatní hoši z CEPHALIC CARNAGE nebo v „Projectile Ovulation“ řádící Mike Majewski z DEVOURMENT.
CATTLE DECAPITATION se dokonce podařilo více zapracovat na melodice, jež v několika případech rozkvete do vskutku nečekaných poloh, např. „Lifestalker“ podtržený bravurní heavymetalovou kytarovou vsuvkou Joshe Elmora, předvádějícího famózní kytarovou exhibici, kde kromě jiného dává připomenout zlaté časy thrashového věku v „Dead Set On Suicide“ anebo v „Your Disposal“ vyčaruje pravé blackmetalové zlo. Fantastický bicman David McGraw i novic Derek Engemann u tlustých strun dostávají rovněž dosti prostoru k tomu, aby zaznamenali nespočet na zadnici uvádějících momentů. Je to však především dokonalé teamové úsilí, co dělá nahrávku výjimečnou.
Nejde opomenout častý podsampling z dílny Johna Wiese, např. „Do Not Resuscitate“ nebo v dvojbloku „The Monolith“ a „Kingdom of Tyrants“, kde se můžeme poměrně logicky dostat do diskuze, jak by mohl vypadat „post-grind“. O tom ale možná až jindy, protože předpokládám, že „Monolith Of Inhumanity“ nezůstane nejlepším albem ošklivého káčátka death-grindového žánru. Diplom za jedno z nejlepších alb extrémní hudby letošního roku už ovšem ani tak CATTLE DECAPITATION nikdo z kapsy nevyrve.
Album, které nemůže nechat lhostejným jakéhokoliv fandu extrémní muziky.
9,5 / 10
Travis Ryan
- zpěvy
Josh Elmore
- kytary
Derek Engemann
- basa
David McGraw
- bicí
1. The Carbon Stampede
2. Dead Set On Suicide
3. A Living, Breathing Piece Of Defecating Meat
4. Forced Gender Reassignment
5. Gristle Licker
6. Projectile Ovulation
7. Lifestalker
8. Do Not Resuscitate
9. Your Disposal
10. The Monolith
11. Kingdom Of Tyrants
Terrasite (2023)
Death Atlas (2019)
The Anthropocene Extinction (2015)
Monolith Of Inhumanity (2012)
The Harvest Floor (2009)
Karma. Bloody. Karma (2006)
Humanure (2004)
To Serve Man (2002)
Homovore (2000)
Human Jerky (1999)
Vydáno: 2012
Vydavatel: Metal Blade
Stopáž: 43:07
Produkce: Dave Otero
Pozoruhodný úkaz, táto kapela. Viem o nej dlho, aj nejaké dva staršie albumy by som doma kdesi vyhrabal, ale až aktuálny „Monolith Of Inhumanity“ si ma získal.
Predtým mi to „stínanie dobytka“ pripadalo ako síce extrémna, ale akási až na hranici upachtenosti uponáhľaná záležitosť. Mám na mysli to, že hudobníci ako keby toho mali na srdci strašne veľa a chceli to zahrať všetko naraz za dva a pol minúty. Hudba CATTLE DECAPITATION mala potenciál byť mimoriadne solídnou záležitosťou na pomedzí grind coru, brutálneho death metalu a nejakých melodickejších, v Európe koreniacich záležitostí, všetko hrané štýlom neriadeného výbuchu agresivity, čím sa dostavil výsledný efekt „urevanosti“ či „uvrieskanosti“ na spôsob PIG DESTROYER a podobných súčasných amerických grindových záležitostí.
A možno som len nemal náladu, alebo ma téma „zviera vs. človek“ bavila skôr v spracovaní takých ANIMALS KILLING PEOPLE. Pretože v roku 2012 ma kalifornskí vegetariáni (dnes už len dvaja zo štyroch členov kapely) bavia ako máločo iné, čo vyšlo. A to rozhodne nezačali hrať nejako uvoľnenejšie, ich agresivita je stále rovnako živelná a bezhlavá, zvuk rovnako ostrý, nepridali ani na podladení. Ale ich divoká zmes grind coru a death metalu má poriadnu šťavu, je pestrá, drviaca a výborne skomponovaná.
Mnoho zmien tempa, aj keď vládne to klepačkové, prepracované gitary, ktoré napriek tomu, že CATTLE DECAPITATION hrajú vyslovene moderné podanie štýlu, v prvom rade hrajú death metal a grind, a až tento zásadný podklad zdobia vhodne a funkčne umiestnenými trilkami, pískačkami a melódiami. Hustý rytmický koberec, ktorého výsledkom je neustály tlak, nápor na poslucháča, a ten má čo robiť, aby tie množstvá dokonale zoradených tónov stíhal.
Brutalita, energia, a do nej vkusné melodické pasáže a atmosférickejšie plochy, vďaka ktorým sú CATTLE DECAPITATION niečím viac než kapelou, ktorá si vystačí s vyznávaním jediného zákona - brutality (samozrejme aj také bandy treba a zopár ich to robí skvelo). Korunou výborného hudobného diela sú vokály Travisa Ryana (o.i. tiež MURDER CONSTRUCT), variabilné v extrémnych deathmetalových polohách – výlevka, growl, rev a škrek. A obohatené – tentokrát je to naozaj obohatenie, to v extrémnych žánroch inak býva presne naopak – o občasnú melodickú polohu. Lenže takú, ktorá znie tak akosi z iného sveta, zlovestne, možno až vyšinuto.
V Kalifornii sa teda podaril ďalší skvelý album, taký, po ktorom si predošlé nahrávky „dobytkárov“ vypočujem znovu, či náhodou pre mňa časom nedozreli.
Totálna pecka u mňa album roka
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.