OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Když zhruba před rokem a půl vydala RADŮZA svoji poslední nahrávku „Ocelový město“, záda jí přitom kryla trojice muzikantů, ze které v mezidobí vykrystalizovala regulérní kapela. Už tehdy ale bylo více než jisté, že koncept „té holky“ s harmonikou (kytarou, klavírem...) je vyčerpán. Vznikající nahrávku pojala živě, neboť v této své podobně se cítí nejsilnější v kramflecích, a pomineme-li fanouškovsky ne zrovna nejvstřícnější variantu, kdy půl roku po CD nahrávce vyšel i rozšířený audiovizuální záznam na DVD, jednalo se vskutku o zajímavý přerod.
I když přerod... pokud si vzpomenete na poslední nahrávky autorky, už na nich ta spousta hostujících muzikantů jasně napovídala, kam zpěvačku srdce táhne. „Ocelový město“ to celé jen posunulo ještě o level výš, tedy i na prkna klubů, sálů, hospod, divadel a vím já, kde všude ještě RADŮZA vystupuje.
Aktuální „Gaia“, věnována matičce Zemi, pak v navržené cestě pokračuje a poodhaluje všechny známé, ale i ty nové a dosud neobjevené obzory. Máme tu zkušenou a v hudbě nespoutanou zpěvačku s šikovným trojlístkem muzikantů – jeden poutá brnkací nástroje, druhý basové struny či housličky, třetí bicí nástroje – a všichni dohromady překládají kompaktní celek vyzrálého tělesa s jasným skladatelským rukopisem.
Nejsilnější věci? Rozhodně úvodní titulka „Gaia“, která pokračuje v autorčině tradici silných melancholických balad, dvojka „Nomádský stan“ jako paradoxně nejsvižnější skladba s povedeným střídáním tempově vlažnějších slok s rychlým refrénem ukončeným stopkou, v mužském rodě zpívaný bezčasý „Amulet“ (kde Radůza pokouší šílené hloubky) a bojovná „Panna Orleánská“ s hostujícím sborem LAFOLIA.
Ovšem ani ostatní skladby neztrácí příliš dech. Ať už pískavý country budovatel „Skalák“ (společně s jasnou titulkovkou „Tenkrát v ráji“ budou použity v připravovaném filmu o horolezci Josefu Smítkovi), reaggéčko „Duhový drak“ či kraťoučká klavírní etuda „Ptáče“. Takže odpustil bych si snad jen nešťastný refrén v „Babylónské věži“, který shodí jinak moc pěkné sloky, a tak trochu i hostování Anety Langerové, stejně jako příliš vesele působícího „Posledního cestujícího“. A možná ještě pár fragmentů onde či támhle, ale to už prostě patří k věci.
Nová RADŮZA je tedy melancholická, blíž u kořenů, blíž u Země. Máte-li s tím problém, nechte ležet.
PS: Měl jsem nedávno tu čest navštívit koncert RADŮZY s kapelou. Hrají defacto jenom novou tvorbu a v živém provedení je ta proměna z rozjívené dívky v přemýšlivou ženu ještě mnohem patrnější. Pomalejší tempa, klid před bouří, rozjímání. Nemyslím že by to bylo nutně na škodu věci, na druhou stranu, více svižnějších momentů by spádu koncertu rozhodně prospělo. Komu se však stýská po dávné živelnosti se vším všudy, bude muset doufat, že časem znovu dojde i na samostatné koncerty s větším podílem „stařešin“.
RADŮZA si dělá co chce. A to je dobře!
7 / 10
Radůza
- zpěv, klavír, akordeon, kytara, f.harmonika, dudy
Jan Cidlinský
- baskytara, kontrabas, housle
David Landštof
- bicí nástroje
Josef Štěpánek
- kytary, banjo
a hosté:
Aneta Langerová
- zpěv
LAFOLIA
- sbor
KvintEsense
- smyčcový kvartet
1. Gaia
2. Nomádský stan
3. Tulák po hvězdách
4. Skalák
5. Tenhle svět není jen pro silný
6. Babylónská věž
7. Duhový drak
8. Amulet
9. Poslední cestující
10. Panna Orleánská
11. Ptáče
12. Tenkrát v ráji
Gaia (2014)
Ocelový město (DVD) (2012)
Ocelový město (2012)
Miluju vás (2010)
O Mourince a Lojzíkovi aneb pohádkové čtení se zpěvy (2009)
V salonu barokních dam (2007)
Vše je jedním (koncert) (2007)
Půjdu, kam chci (DVD - koncert a film) (2007)
V hoře (2005)
Při mně stůj (2003)
Andělové z nebe (2001)
Blues? (1994)
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.