Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Izraelskí „nenávistníci ľudského rodu“ sa rozhodne neflákajú, len pred niekoľkými mesiacmi sme tu mali rozbor ich debutového albumu „Transformation“ a oni už stihli vypustiť tri ďalšie položky do diskografie – dvojskladbové EP „The Sun Is Dead“, šesťskladbové čertvie prečo tiež EP „Doctrines Of Dark Devotion“, o ktorom tu bude reč, a kompiláciu všetkých troch doteraz vydaných EP, obohatenú o dva covery od nórskych THORNS, ktorá pod názvom „Messengers Of Desolate Ways“ vyšla u Century Media.
Ďalšou novinkou je, že zostava SONNE ADAM sa z dvojice Davidov a Dahan rozrástla na kvarteto. V tom už Dahan nefiguruje, post vokalistu kompletne prevzal Davidov, a noví hudobníci sú v podstate neznáme tváre. Nejakú zdokumentovanú hudobnícku minulosť má len basák Butcher, pôsobiaci aj v deathmetalových MORBID TENDENCY a black/speedmetalových PROMISCUITY, pričom aspoň zatiaľ sú tieto dva spolky záležitosťou hlavne domáceho metalového undergroundu.
Výrazná zmena zostavy zrejme vysvetľuje aj pomerne zjavný posun v hudobnom vyjadrovaní SONNE ADAM. Ak bol „Transformation“ pri všetkej jeho atmosfére mimo bežných dimenzií pozemského bytia stále v prevažnej miere staroškolským pochmúrnym a viac – menej klasicky vystavaným death metalom, tak na „Doctrines...“ sa deje niečo počuteľne odlišného. Táto nahrávka je v prvom rade o atmosfére – a nie o takej, ktorá sa dosahuje melodickými gitarovými linkami a romantickými klávesovými plochami – a až potom o death metale.
Nejde tu ani tak o klasické deathmetalové skladby, ako skôr o šesťskladbový soundtrack k temným víziám svetov za naším a pod naším svetom, takým, aké nájdeme povedzme v Lovecraftových dielach a spisoch dávnych okultistov. V nahalovanom hukote záhadných, temných a zlovestných podzemných priestorov znejú valivé a hvízdajúce tóny gitár a ich väzieb, majestátno-strašidelné harmónie a apokalypticky sa valiace bicie.
Celkovo SONNE ADAM počuteľne ubrali na tempách a ich hudobné obrazy sa teraz na niekoľkých miestach približujú zhubným, delirickým atmosféram DISEMBOWELMENT, MITOCHONDRION alebo PORTAL. Výsledkom je však veľmi svojská mrazivá, zimomriavky vzbudzujúca extrémna metalová hudba, bohatá na kvílivé gitarové vyhrávky, ako aj posolstvá prednášané deathmetalovým revom a nezemskými chorálmi, akoby volajúcimi z rozsiahlych a nezmapovateľných hlbín podsvetia.
Priznám sa, že napriek slušnej dávke originality a výbornej atmosfére mi SONNE ADAM sedeli viac v klasickejšej deathmetalovej podobe, ale ich novinka rozhodne stojí za vypočutie. Prináša totiž hudbu stojacu dosť bokom súčasných hlavných extrémnych prúdov, pričom niektoré z nich v porovnaní s „Doctrines...“ pôsobia takmer ako mainstream.
SONNE ADAM sa posunuli do ešte obskúrnejších hudobných končín. Znie to prinajmenšom zaujímavo. Svety, o ktorých možno radšej netreba hovoriť nahlas, ožívajú veľmi uveriteľne.
1. Hater Of Mankind
2. The Day I Chose To Rot
3. World Of Everlasting Darkness
4. Bestow The Crown Of Death
5. The Deceiver Of The Desolations
6. Olam Belehavoth
Diskografie
Messengers Of Desolate Ways (kompilácia) (2012) Doctrines Of Dark Devotion (EP) (2012) The Sun Is Dead (EP) (2012) Transformation (2011) Armed With Hammers (EP) (2010)
DALŠÍ INFORMACE
Vydáno: 2012 Vydavatel: Imperium Productions Stopáž: 35:36
16 minut šťavnatého technického thrashingu a dva covery od kapely, která má řemeslo v paži. Je v tom ta patřičná lehkost, drive i finesa, které člověk od téhle žánrové generace automaticky čeká. Jako drobný příkrm v čase thrashového hladu obstojně zasytí!
Trochu rozpačitý počin po čtyřech letech od minulého alba "The Fallen Crimson". Nedotažené, možná zbytečně stručné album stojí na pouhých náznacích síly, kterou skupina v minulosti disponovala. Ale hezké momenty s typickým rukopisem se najdou, to zase jo.
Objev na první poslech srovnatelný s Nory MEER, Dánové ISBJÖRG uchvacují podobně hravým a progresí provoněným poprockem. Ty melodie, klavír a vzletné aranže včetně sebevědomých vokálů mě napoprvé prostě dostaly do kolen. Uvidíme, zda první dojem vydrží.
Rogga Johansson nepolevuje. PAGANIZER jsou jednou z jeho hlavních kapel a samozřejmě doručují švédskou deathmetalovou klasiku. Rychlejší kousky jsou standardem bez překvapení, osvěžení naopak přinášejí ty pomalejší. Nejlepší skladba je ta úplně poslední.
SENTIENT HORROR narukovali k mrtvým do služby a v novém zaměstnání se jim daří náramně. Lásku k (převážně) švédskému death metalu nezapřou, hlavně pak k prvotnímu chrastění v režii ENTOMBED. Živelná OSDM deska s lehkou thrashovou patinou. Šlape to skvěle.
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
Atmosférický black metal / post-metal. Hodně odlehčená produkce plná vybrnkávaček, náladových pasáží a košatých atmosférických vsuvek. Zuby se moc necení, možná občas mléčné jedničky. Příjemný poslech, vyloženou hitovku však na "Succumb" nenajdete.