Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Kým na ostatných troch albumoch sa austrálskym surferom PARKWAY DRIVE nepodarilo prekročiť hranice vlastného žánru a opustiť miesto v tieni svojich známejších kolegov, aktuálna nahrávka „Atlas“ má šancu zaujať dokonca aj tých, ktorým je metalcore cudzí.
Titán, podľa ktorého je pomenované pohorie na severe Afriky a podľa antickej mytológie drží nebeskú klenbu, si v službách urastenej pätice na ramená pribral okrem kombinácie hardcoru a metalu aj akustické gitary, členitejšie kompozície, ženský vokál a v neposlednom rade starosti o životné prostredie. Aj vďaka otvoreniu sa novým hudobným vplyvom sa s aktuálnym albumom spája viacero prívlastkov začínajúcich sa na predponu naj-.
„Atlas“ je najambicióznejšia, najpestrejšia a najlepšia nahrávka PARKWAY DRIVE.
Ostali verní
Napriek vyššie uvedenému je album stále v prvom rade o nabúchaných severských riffoch podkutými kopákmi a reve frontmana Winstona McCalla. Ten zo svojich pozícií neuhol ani o piaď a kým gitaristi strieľajú sóla a rôzne melodické vyhrávky, on ostáva verný svojmu charizmatickému agresívnemu prejavu.
Po ortodoxnejšom úvode albumu prídu na rad príjemné prekvapenia. Či už je to mocný hardcorový chorál vo „Wild Eyes“, vzletný heavymetalový motív poháňajúci úvodný singel „Dark Days“ alebo na cleane hraná melodická linka podporená ženským vokálom v „The River“, PARKWAY DRIVE ukazujú svoju pomerne originálnu víziu moderného metalu.
Najdôležitejšie je to, že všetko stavajú na svojich tradičných výrazových prostriedkoch, vďaka čomu nahrávka drží krásne pohromade. Kým takí THE FACELESS znejú na aktuálnej nahrávke ako takmer úplne iná kapela, PARKWAY DRIVE si dnes s nikým nepomýlite.
YOLO klišé
Napriek mimoriadne silnému stredu nahrávky, reprezentovanom spomínanými skladbami, na albume občas zamrzia povrchné texty ako „I´d rather believe in nothing than believe in a fucking lie“ alebo klišoidné heslá „There is no God“, prípadne „You only live once“. Naopak, pri sláčikami, klavírom a akustickou gitarou doprevádzanej titulnej skladbe behá mráz po chrbte.
And I just can´t shake the feeling all I am is sinking While one thousand eyes stare back at me But the ones that I´d die for are the ones I can´t see Flooding in ... It´s the sound of the emptiness
Aj keď má „Altas“ svoje výrazné i menej výrazné momenty, v konečnom súčte ide o výborný album, ktorý síce nebúra zažité mantinely metalcoru, no nebojí sa ponad ne vykuknúť. „Atlas“ znie najlepšie práve v momentoch, kedy sa tradícia stretáva s experimentmi.
Námietka, že v podstate neprináša nič nevídané, je úplne nepodstatná. Noví PARKWAY DRIVE sú zábavní a v budúcnosti sa bude o „Atlas“ hovoriť ako o míľniku ich kariéry. A možno nielen tej ich.
1. Sparks
2. Old Ghosts / New Regrets
3. Dream Run
4. Wild Eyes
5. Dark Days
6. The River
7. Swing
8. The Slow Surrender
9. Atlas
10. Sleight of Hand
11. Snake Oil and Holy Water
12. Blue And The Grey
Diskografie
Ire (2015) Atlas (2012) Deep Blue (2010) Parkway Drive: The DVD (2009) Horizons (2007) Killing With A Smile (2006) Don´t Close Your Eyes (EP) (2004)
DALŠÍ INFORMACE
Vydáno: 2012 Vydavatel: Epitaph Records Stopáž: 48:01
Veľmi sympatický posun austrálskych miláčikov. Škoda len, že "Atlas" tak trochu zaostáva po zvukovej stránke. PARKWAY DRIVE zrejme chceli mať suchý, úderný HC sound ako TERROR na stále aktuálnom záreze "Keepers Of The Faith", žiaľ, v ich prípade sa to minulo účinkom. Nielen z tohto pohľadu zostáva u mňa žánrový míľnik "Deep Blue" neprekonaný.
Pestré aranžmány, zaujímavé nápady a badateľný progres kapely bez straty vlastnej tváre, to je v každom prípade to, čo robí v súvislosti s "Atlas" radosť. Veľká kapela!
Klasický "Rogga" Johansson a jeho user-friendly death metal. Letos sice nemá oslnivou formu (viz slabší PAGANIZER), ale stále je to se ctí. Minulá deska byla lepší, ale i tady si skalní fanoušek najde to své. Hned po prvním poslechu vidíte všechny karty.
Trochu emařiny, trochu punkrocku a špetka indie melancholie. KOVADLINA řiznutá CARCIO RADIO. Ve výsledku celkem pozitivní vibe. Nová kapela se staronovými tvářemi a Banánem u mikrofonu. Hardcorovější MŇÁGA? Možná.
Tahle britská parta si prostě musí vybrat co chce. Koncept, ve kterém střídáte mělký emotivní rock a temnou post metalovou vlnu šilhající po blackaze v konečném důsledku působí jako zmatlaný dort od Pejska a Kočičky.
Nesúhlasím úplne s kolegom Shnoffom, že „PowerNerd“ je „ezo“. Devinovej potrhlosti je v textoch síce dosť, no v prvom rade ide o priamočiary prog’n'roll, ktorý strhne a baví od začiatku až do konca. Ad koniec: na „Ruby Quaker“ sa už so Shnoffom zhodneme.
Devinovu sólovou tvorbu buď milujete nebo je vám lhostejná. Nenávidět Devina nějak nelze. PowerNerd je asi očekávatelný, vrstevnatý ezo prog opus, který potěšil, ale nijak mě na lopatky nepoložil. Kromě songu "Ruby Quaker" ovšem. To je šleha jako kráva.
Hvězda za rok třicetiletých Jezdců jakoby po druhém dechu na albu "Der Rote Reiter" (2017) znovu začínala blednout. Po ukrutné nudě z divného alba "The Divine Horsemen" (2021) je toto EP už druhou studiovou nahrávkou, ale stále se neděje nic vzrušujícího.
Finský prog-power metal, který vykresluje kouzelné melodie a nápadité kytarové a hlavně klávesové instrumentální variace. Jde o one-man projekt, to je i kámen úrazu, nevýrazný zpěv spíš ruší a syntetické bicí také nic moc. Škoda, jinak super poslech.