Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Ostatný album OM sa našťastie podaril. Podľa Cisnerosovho otráveného výrazu na tohtoročnom koncerte v bývalom viedenskom bitúnku to vyzeralo, že mu scéna a neustále točiace sa kolesá hudobného priemyslu v podobe nekonečných reedícií, reunionov a kolaborácií opäť vzali chuť tvoriť.
OM pritom nikdy predtým nemali lepšiu pozíciu než teraz. Cisneros už nie je známy len ako bývalý člen kultových SLEEP, ale už niekoľko rokov najmä vďaka pôsobeniu v OM.
Pravda, najmä slávna minulosť dodávala najmä v začiatkoch súčasnému pôsobisku božskú auru. Podobne to bolo v prípade nedotiahnutého projektu hviezd SHRINEBUILDER, ktorý, žiaľ, výrazne zaostal za očakávaniami.
Možno preto aj tohto roku vypočul s Mattom Pikom volanie po reunione SLEEP a spolu odohrali niekoľko koncertov, vrátane exkluzívnej show na obľúbenom Roadburne.
Naproti tomu vyšla celkom zbytočná a znovu definitívna reedícia kultového monolitu „Dopesmoker“.
Pôvodný koncept basy, bicích a monotónnej obradnej recitácie sa počnúc „God Is Good“ otvoril ďalším vplyvom. Jednak nahradením minimalistickej hry Chrisa Hiakusa virtuóznym Emilom Amosom od blízkym východom podobne ovplyvnených GRAILS. Ale tiež postupným zaraďovaním exotickejších nástrojov a samozrejme spoluprácou s Robertom A.A. Loweom z LICHENS, ktorý už do OM pravidelne prispieva tamburou a exotickými nápevmi.
Tradičný ikonický obal (tohto roku s Jánom Krstiteľom) dáva tušiť, že aj „Advaitic Songs“ bude skôr o zdokonaľovaní a dolaďovaní vlastného štýlu a vízie než prekvapením. V prípade OM to vôbec nemusí vadiť.
Zásluhou intra „Addis“, v ňom odspievanej hinduistickej mantry a trochu rozťahaného outra „Haqq al-Yaqin“ ide azda o prvý album OM, ktorý poslucháča z meditatívnej nálady nevytrhne náhlym koncom.
Uprostred sú vložené tri rozsiahle kompozície so všetkými atribútmi typickými pre OM tak, ako ich poznáme. Rozsiahle plochy sú aj tu spestrované tamburou, violončelom a husľami. Kým v „Gethsemane“ a „Sinai“ ide o veľmi funkčné a občasné spestrenie, v „State Of Non-Return“ sláčiky chvíľami prekračujú hranicu, za ktorou už pôsobia nadbytočne a neraz aj úsmevne.
V kontexte postupného rozvoja tvorby OM je včlenenie nových nástrojov viac-menej nevyhnutné, no na „Advaitic Songs“ paradoxne najlepšie fungujú tradičné pasáže s neustále premenlivou hrou Amosa a dominanciou mohutnej basy odosobnene recitujúceho Cisnerosa.
Práve vtedy s absolútnou ľahkosťou a prirodzenosťou plynúce desaťminútové úseky vťahujú do hypnotizujúcej monotónnosti.
Absolútna ľahkosť a prirodzenosť, hudba tvorená bez kalkulácie a prílišného premýšľania. Niečo podobné tohto roku názorne predviedli veteráni NEUROSIS.
Tým sa však paralely nekončia. Steve Von Till nám kedysi hovoril o symbolickej špirále, po ktorej postupujú k akémusi stredu. Podobné možno povedať aj o OM, len s malým a podstatným rozdielom, že kým pre NEUROSIS je spomínaný stred cieľom, pre OM akoby bol len východiskom ich umeleckého putovania.
Ďalšie vydarené pokračovanie dlhých a hypnotických mantier, zabalených vo výbornom zvuku.
8,5 / 10
Sestava
Al Cisneros - basgitara, spev, klavír, perkusie
Emil Amos - bicie, gitara, klavír, perkusie
Skladby
1. Addis
2. State of Non-Return
3. Gethsemane
4. Sinai
5. Haqq al-Yaqin
Diskografie
Advaitic Songs (2012) Conference Live (2009) God Is Good (2009) Gebel Barkal (7'' singel) (2008) Live At Jerusalem (2008) Pilgrimage (2007) Inerrant Rays Of Infallible Sun (Blackship Shrinebuilder) (split s CURRENT 93) (2006) OM/SIX ORGANS OF ADMITTANCE (split) (2006) Conference Of The Birds (2006) Variations On A Theme (2005)
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.
Nejvíce přístupná deska GAEREA. Portugalci sice stále preferují rychlá tempa, ale materiál zároveň různě zahlazují, kudrnatí a zjemňují. A vesele do něj integrují jeden post-metalový prvek za druhým. Black metal pro masy, nicméně velmi pěkně složený.
(Raw) blackmetalový projekt z pokojíčku se vším všudy. Tentokrát za materiálem stojí osoba pohlaví něžného. Slyším za tím trochu SATANIC WARMASTER, SARGEIST, ORDER OF NOSFERAT a nebo také WINTER LANTERN. Jednoduchá, leč dobře poslouchatelná deska.
Debutové album hardcore kapely, která je složena ze členů ve svém žánru vyhlášených švédských skupin OUTLAST a VICTIMS. Dvacet minut nekompromisního nátěru brousícího až do oblasti crustu.
Koncepčný album, zaujímaví hostia (Ian Anderson z JETHRO TULL, Joey Tempest z... EUROPE?!), návrat growlingu(!), orchester, hammondy, moogy a mellotron, obal od Travisa Smitha a veľa paragrafov. Čo sa môže pokaziť? Podľa prvých posluchov sa zdá, že nič!