Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Chasníci z galícijského prístavu La Coruña vyludzujú extrémne a chorobné zvuky od roku 1994 a majú za sebou diskografiu, pri ktorej je človek naozaj rád za vynález Ctrl+C – Ctrl+V, pretože prepisovať takéto veci bývalo v časoch pred ním vyslovene za trest.
A po novom to aspoň v štúdiu hrnú len v dvojici Dopi a Rober Bustabad. Na koncertoch je ich počet dvojnásobný, na basu od roku 2010 hosťuje Iñaki a elektro pazvuky už deviatu sezónu obstaráva Scumearth.
Naživo teda severošpanielska horrorgrindová stálica nie je ochudobnená o nič. Akurát toho grindu je tu historicky asi najmenej. Predposledný, v poradí štvrtý dlhohrajúci album „Mundo Cripta“ je päť rokov starou záležitosťou a s novinkou MACHETAZO ukazujú, že niečo ako vývoj im rozhodne nie je cudzie.
Od prvého albumu rástli vcelku stabilne, mäsiarsky grind s občas dosť bordeloidným chrastivým zvukom, s ktorým sa uviedli na scénu, časom naberal na ponurosti, skladateľskej zručnosti, „metalovosti“ a už na „Mundo Cripta“ sa „dorúbanci“ prezentovali aj naozaj profesionálnym, ale hlavne temným a podladeným znením.
Záhrobného zvuku sa držia aj v roku 2013, ich produkcii sedí ako pleseň na vrchnáku sarkofágu. Ale hudba samotná sa posunula tak akosi rovno oproti toku času a extrémne metalového diania. MACHETAZO sú na „Ruin“ oboma nohami v prvotnom chaose najdrsnejších kovových žánrov a výborne by zapadli niekam na začiatok 90. rokov.
Grindcoreových elementov je tu o dosť menej než predtým, a o hororovú atmosféru sa stará v prvom rade hudba, nejaké filmové vsuvky, ktorými si veľa podobných bánd pomáha až prehnane, tu vlastne ani nie sú.
V niektorých momentoch majú MACHETAZO stále blízko aj k takým klasikom ako IMPETIGO alebo BRUTAL TRUTH. Výrazne však u nich prevládol úderný starý death metal v štýle tých besnejších vecí od AUTOPSY, a v prvom rade si tu spomeniete na nejednu obskúrnosť zo začiatkov death metalu vo Švédsku a na severe Európy vôbec. Drvenie ako od NIHILIST/ENTOMBED, CARNAGE alebo TREBLINKA, temná, prípadne chorá atmosféra ABHORRENCE, CADAVER či DEMILICH, útočnosť najstarších BOLT THROWER, toto sú spomienky, ktoré nový album MACHETAZO vyvoláva.
S drviacim a zároveň zdravo podzemným zvukom a ponurou náladou skladieb z tohto všetkého tvorcovia urobili svojskú a chytľavú zmes. V jej prospech hrá aj štýlový hrobový vokál v španielčine a to, že MACHETAZO sa pri všetkej odpálenosti – album je dosť razantná jazda – ku koncu neboja ani občasného mŕtvolného spomalenia.
Chuťovkou vo finále je záverečná a zároveň titulná skladba. Pri nej si na death metal či grind core ani nespomeniete. Niekto tu totiž pomerne slušne skúma teritóriá vyhradené bandám ako NEUROSIS. Ako spestrenie je to skvelé, na druhej strane tak trochu dúfam, že nejde o signalizovanie nejakých radikálnych zmien do budúcnosti.
Ruin (2013) Mundo Cripta (2011) Live At CBGB - New York City (live) (2011) The Maggot Sessions II (live) (2011) Sinfonías del Terror Ciego (2005) Trono de Huesos (2002) Carne de Cementerio (2000)
DALŠÍ INFORMACE
Vydáno: 2013 Vydavatel: Doomentia Records Stopáž: 39:00
Tak je to konečně venku! Pohrobci geniální tech/death entity SPAWN OF POSSESSION jsou zpět v centru dění. V kůži RETROMORPHOSIS působí robustněji a špinavěji, nicméně i tak je dokážete neomylně identifikovat hned po prvním riffu. Epické zmrtvýchvstání.
GOLGOTHAN REMAINS trochu pročistili zvuk a zvýraznili ULCERATE vibes. Nové EP je pořád hodně agresivní a inspirace novozélandskou ikonou (tentokrát přichází na řadu jejich pozdní tvorba) slouží spíše jako vydatná poleva než jako zásadní konstrukční prvek.
Komplexní metalová skládanka, kde si podává ruce agresivní death metal s dusavými djent výpady, ale i melodickými a klidnějšími pasážemi. Přes veškerou agresivitu to má i zvláštní ladnost. První dojem slušný.
Desítka v rychlém kvapíku pádících válů nenechává nikoho na pochybách o čem že to tady bude. Španěle svůj tradiční hejvík hrají natolik tradičním způsobem, že tradičněji už to nejde. Skladby šlapou, refrény trefují cíl, jen do těch legín už se nenacpu.
Death metal, který by se formálně mohl zdát až příliš tradiční, aby se hodnotil nějakými superlativy, přesto se partě z Rochesteru daří v mantinelech klasických stylových klišé budovat skladby, které neuvěřitelně šlapou, mají drive a jakousi "duši".
Poměrně rozporuplná nahrávka. Na jednu stranu slyším spoustu zajímavých technicko-disonantních motivů ve stylu GORGUTS, na stranu druhou mi chybí větší tlak a mnohem hrubější pokožka. Přiznám se, že rovněž nemám kdovíjakou radost ze slabšího vokálu.
Doom a housle, to už tady bylo. Ale doom, dudy, mandolína a citera? Švédi chytře spojují houpavé metalové riffy s folkem, středověkými tradicionály a instrumentací. Hudba je to duchovní i zemitá, smutná i povznášející. Uvidíme, jak ustojí zkoušku časem.