OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Hvězda POWERWOLF stoupá nezadržitelně vzhůru, což znamená především jasný pokyn nenechat nikoho na pochybách, že to kapela myslí smrtelně vážně. Koncertní kolotoč proto po dvou letech střídá nové studiové album, aby světu ukázalo nejen to, jak vlci ze Saarbrückenu dokážou vycenit zuby, ale také kolik nápadů invenčně na výši ještě stále mají naštosováno v sakristii.
Ona se totiž s hvězdou nezadržitelně vzhůru vyšvihává i tržní síla kapely, což většinou není dobrý rádce a producent už vůbec ne (SABATON na „Coat Of Arms“ potvrdí). Čili POWERWOLF jsou náhle tam, kde už mnozí jiní před nimi – před branou definitivního úspěchu, ovšem zároveň vystaveni extrémnímu tlaku na kvalitu nového materiálu.
„Preachers Of The Night“ je proto (a podle očekávání) evidentní sázkou na jistotu, která to navíc ani nemá zapotřebí nějak složitě skrývat. Ruku v ruce s tím ovšem neztrácí soudnost, což je pochopitelně vlastnost z nejcennějších. Chytněme se tedy krucifixu (klidně i obráceně) a zplna hrdla zakřičme „Ámen“, protože tahle vlkodlačí jízda bude, když už nic jiného, řádně ostrá a svištivá...
Ne jednou, ale dokonce opakovaně budete mít možná při poslechu nové jedenáctky skladeb pocit, že už jste dříve či ještě dřívěji v podání POWERWOLF slyšeli. Jsou totiž tak slyšitelně ušité podle již patentovaného rukopisu kapely, že by to nerozeznal snad jen hluchý. Potud je to ale v pořádku, kapela si zkrátka vypěstovala vlastní „zvuk“, tak proč by se ho neměla držet. S narůstajícím počtem poslechů se však začnou vybarvovat jednotlivé detaily a drobnosti, které vám přece jen počáteční pochybnosti vyženou z hlavy. Co na tom, že hemžení všemi těmi „ameny“ a „halelujy“ už je tak trochu nevtipné, když jako celek postavili Attila Dorn a spol. znovu velmi slušné album, plné poctivé a zvučné hudební oceli. Protože samozřejmě, kdyby to bylo obráceně, bylo by to se současným renomé kapely podstatně horší.
Album tedy prakticky působí jako zásobárna typicky řezaných vlkodlačích riffů, klávesových podkresů jak ze zádušní mše a vůbec Attilovým vokálem korunovaného svátečního power metalu, kterému nečiní problém téměř kdykoliv znít jako oprávněně sebevědomý materiál. „Amen & Attack“, „Secrets Of The Sacristy“, „Sacred & Wild“, „Kreuzfeuer“, „In The Name Of God (Deus Vult)“, „Nochnoi Dozor“ či „Extatum Et Oratum“, je zkrátka mnoho míst na „Preachers Of The Night“, kde posloucháte moderní metalovou kapelu, která se nebojí zabývat stylem prakticky archaickým a přesto být autorsky úspěšná.
Nasvědčuje tomu nakonec i ten fakt, že v sousedním Německu se album hned po vydání dostalo dokonce na první příčku prodejnosti všech nových alb. A kdyby i tenhle argument nebyl nakonec brán za dostatečně pádný, stačí se vlastně jen znovu zaposlouchat do úvodního kusu „Amen & Attack“, protože tam je to celé vysvětleno jasně a poměrně srozumitelně.
POWERWOLF jsou moderní metalovou kapelu, která se nebojí zabývat stylem prakticky archaickým a přesto být autorsky úspěšná. Na tomhle konstatování se nic nemění ani po „Preachers Of The Night“.
7,5 / 10
Attila Dorn
- zpěv
Matthew Greywolf
- kytara
Falk Maria Schlegel
- klávesy
Charles Greywolf
- baskytara
Roel van Helden
- bicí
1. Amen & Attack
2. Secrets Of The Sacristy
3. Coleus Sanctus
4. Sacred & Wild
5. Kreuzfeuer
6. Cardinal Sin
7. In The Name Of God (Deus Vult)
8. Nochnoi Dozor
9. Lust For Blood
10. Extatum Et Oratum
11. Last Of The Living Dead
Call Of The Wild (2021)
Metallum Nostrum (2019)
The Sacrament Of Sin (2018)
Blessed & Possessed (2015)
Preachers Of The Night (2013)
Alive In The Night (Live) (2012)
Blood Of The Saints (2011)
Bible Of The Beast (2009)
Lupus Dei (2007)
Return In Bloodred (2005)
ale ano, toto celkom mozem... spevak mi sedi a ma to grady
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.