OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Popravdě jsem od svého prvního koncertu špinavých okovaných hardcoristů KEN MODE mnoho nečekal. Alba znám, líbí se mi, ale kdykoliv jsem si však našel na internetu nějaký záznam z jejich koncertu, tak mě to vlastně nudilo. O to větší ránu mezi oči jsem dostal při živé srážce s nimi v Praze. Už dlouho jsem neodcházel z koncertu, od kterého jsem si toho moc nesliboval s tím, že mě kapela naprosto nekompromisně hned na počátku spolkla a zbytek jejího setu jsem strávil obklopen hnijícími útrobami ve světě, který KEN MODE při koncertu vytvořili. Na konci jsem byl z této dimenze vyvržen jako naprosto zpracovaný skalní fanoušek.
Tajemství démona zvaného KEN MODE je v bezprostřední atmosféře koncertu. V tom, jak vám Jesse Matthewson prská do ksichtů svoje texty, a oči mu při tom svítí jako dvě lucerny, krmené dublovanými lajnami kokainu. Často máte pocit, jakoby úplně zešílel. Místy to dokonce vypadá, že se vrhne na první řadu a začne v ní rvát lidi na kusy vlastníma zubama.
Zvuk se oproti UNKIND, kteří hráli před nimi, se poměrně vyčistil a srovnal, takže bylo všemu rozumět, a ačkoliv KEN MODE byli nahlas, nebyli zbytečně MOC nahlas. Krom novějších klipovek z alba „Entrench“ (například otevíráku „Counter Culture Complex“ nebo „Secret Vasectomy“) kapela sahá i ke starším kouskům a konec setu opanovává téměř devítiminutová „Never Was“, nejdelší skladba z alba „Venerable“, při které Jesse sestupuje z pódia k lidem a konec setu řve publikum. Na přídavky se nehraje, takže ani dlouhý potlesk a skandování „One More Song“ nepadá na úrodnou půdu.
Ačkoliv KEN MODE měli v minulosti trochu smůlu a v sestavě se vystřídalo pár hráčů na basu, současná tvář na tomto postu, kterou je k Andrew LaCour (jenž stojí například za skvadrou KHANN), je trefou do černého a skvěle svojí osobností do kapely zapadá.
Před nimi hrající UNKIND mě velmi bavili svoji přímou melodičností, kombinovanou s rychlými crustovými útoky nebo naopak bažinatými hutnými stěnami. Dopřávám si je však hlavně ze studiových nahrávek. Živě tato skvadra postrádala jakoukoliv přidanou hodnotu oproti nahrávce, ani zvuk jí bohužel ten večer moc nepřál, byl silně překouřený, a tak jsem většinu vystoupení strávil s ucpávkami, díky nimž jsem kapele alespoň trochu rozuměl. Krom dobrého zvuku Finům chybělo i upocené charisma, díky kterému KEN MODE jejich set naprosto převálcovali, a to přes to, že Marko Heikura na tento koncert vybral opravdu dobré skladby. Počátek patřil „Pelon Juuret“, titulní skladbě z aktuálního alba, a zlatý hřeb večera pak dalšímu pilíři tvorby, hutnému otevíráku minulé desky „Harhakuvat“.
První hrající Nory STAER jsem bohužel nestihl, ale ani tak nelituji účasti. KEN MODE si jednoznačně obtočili celý klub kolem prstu a ze mě se stal jejich vřelý fanoušek.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.