Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Už už to vypadalo na stahující se mračna nad tvořivostí těchto sympatických Irů, ale zdá se, že pohroma je prozatím odvrácena. Jestliže "Age Of The Fifth Sun", coby předchozí album GOD IS AN ASTRONAUT z roku 2010, dost silně zapáchalo nudnou šedí a práchnivějící rutinou, letošní počin zařazuje prudkou zpátečku. O bájném Fénixově povstání z popela sice hovořit nemůžeme, ale i přesto je šestá řadová deska této skupiny záležitostí svěží a přitažlivou.
Přitom ani nebylo nutné si vypomáhat nějakými dříve nepředstavitelnými experimenty. Na to už je toto uskupení až příliš usazené ve svém vlastním pískovišti. V době, kdy se instrumentální post-rock už jen těžko může považovat za něco sexy a o posluchačské přízni ani nemluvě, lze akt vzniku takto konzervativně znějící nahrávky považovat buď za zoufalství anebo víru v tradici.
Do prvního mají Irové ještě hodně daleko, takže logicky zůstává druhá možnost. Boj s omšelostí, kterou si tento žánr během pár let, takříkajíc ve zrychleném jednání, prošel,dává tušit mnohá úskalí, ze kterých GOD IS AN ASTRONAUT zdaleka ne vždy vyváznou se zdravou kůží. Na jejich silně rytmickou a nekomplikovanou hudbu jsme si už dávno zvykli a těžko tudíž předpokládat, že nedojde k vlastnímu vykrádání. Na druhou stranu je potěšitělný návrat lehkosti a šarmu, zdobících starší nahrávky.
V porovnání se zajímavější minulostí bych však "Origins" jen těžko prohlásil za strhující dílo. To platí i pro ty "nejnakopnutější" momenty. Skladby jako "Signal Rays", "Transmission" anebo "Exit Dream" jsou esencí toho nejzábavnějšího z irského portfolia. Přimočarost v souznění s hitovým potenciálem v podání této skupiny se zjevně jen tak neoposlouchá, ale i tak můžeme letos pozorovat příklon k poklidnějšímu pojetí. Svůj díl na tomto poli odvedly i zastřené, přes efekt prohnané vokální linky, jež jakoby tlumily jakékoliv náznaky snahy rozdováděných rytmů vymanit se z pod kontroly.
Ve výsledku to naštěstí neznamená, že by hudba obsažená na tomto albu postrádala energii a drive, tolik vlastní pro GOD IS AS ASTRONAUT. Spíše můžeme říct, že jejich stále typicky znějící propletenec kytarové muziky a decentních a víceméně podkreslujících kláves a samplů zvolňuje a přenáší tak dění z centra tanečního parketu směrem k baru, kde vám během nevázané konverzace s poblíž sedící slečnou hraje na pozadí něco příjemného a nevtíravého.
Příjemný je adjektivum, jež zvykne být nejen v recenzích nadužíváno. Avšak v tomto případě jen těžko hledat cokoliv výstižnějšího. "Origins" jako druhá šance pro kapelu, která se zdála být na pokraji tvůrčího vyčerpání rozhodně obstojí. Je to deska srdnatě hájící dávno vytyčené žánrové hranice, a to způsobem, který rozhodně neuráží, který baví a hlavně, který je maximálně PŘÍJEMNÝ.
Embers (2024) Somnia (2022) Ghost Tapes #10 (2021) Epitaph (2018) Helios | Erebus (2015) Origins (2013) Age Of The Fifth Sun (2010) God Is An Astronaut (2008) Far From Refuge (2007) A Moment Of Stillness (EP) (2006) All Is Violent, All Is Bright (2005) The End Of The Beginning (2002)
Hodně netradiční černý kov, který do sebe přirozenou cestou nasává prvky mathmetalu a dalších progresivnějších stylů bez toho, aby uhnul v oddanosti kořenů. Po celou dobu instrumentálně zajímavé a emocionálně intenzivní.
Pokud jste přejedeni HAMMERFALL nebo jich stále nemáte dost, jsou tu TWINS CREW. Kdybych nikdy neslyšel nic podobného, asi bych to velebil. Má to šťávu, dynamiku a slušné refrény. Přestože je švédský power/heavy už dost vybraný rybník, tenhle kapr ujde.
Máte-li rádi naléhavý zpěv Cristera Olssona, procítěné severské riffové preludování a nevadí vám ani švédština, na novém albu EREB ALTOR si jistě najdete to své. Na žádné slavobrány to není, ale i poctivé bušení do kovadliny má kolikrát něco do sebe.
Pořád je všechno v pořádku a americká super grupa jede v kolejích poklidného progrocku. I tentokrát se najdou příjemná místa, celkově mám ale pocit, že docházejí silnější melodické nápady. Snad to bude jen takový ten oddech před něčím větším. Doufejme.
Pojďme si zase užít trochu pravého DM chrastění. MACERATION splňují žánrové atributy na potřebných 100% a doručují desku, ze které budou nadšeni zejména příznivci DISMEMBER nebo GRAVE (ale i BOLT THROWER). Zvuk je tučný, hluboký a deska nepostrádá tlak.
AC/DC war metalu a jejich nová deska. Výrazně podobná těm předchozím. Příznivci REVENGE dostanou klasicky zvrhlý a maximálně agresivní klepec. Tak jako vždycky. A tentokrát rovnou přes 40 minut. No, mě to stačilo dvakrát, potřetí do toho už asi nejdu.
Tak je to konečně venku! Pohrobci geniální tech/death entity SPAWN OF POSSESSION jsou zpět v centru dění. V kůži RETROMORPHOSIS působí robustněji a špinavěji, nicméně i tak je dokážete neomylně identifikovat hned po prvním riffu. Epické zmrtvýchvstání.