Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Je trochu zvláštní, že ke QUEENS OF THE STONE AGE jsem si musel hledat cestu poněkud déle. Přitom všechno se zdálo být tak jednoduché. Bývalí členové skvělých KYUSS, odhodlani vyhrabat vše, co zůstalo pod troskami jejich předchozího působiště. Debutové, bezejmenné album z roku 1998, do puntíku potvrzující vše očekávané. Pod lascivním obalem se skrývající mohutná nálož "pouštního" rocku, z jehož jasného vzezření však už pomalu a nenápadně vyčuhovaly kontury budoucích výraznějších proměn.
Dnes, po patnácti letech může být Joshoa Homme se svojí dosavadní prací velice spokojený. Té se sice na její cestě nevyhnuly překážky, například v podobě personálních rošád anebo zdravotních problémů samotného lídra, ale Josh má zjevně velice tuhý kořínek a především jasný pohled na věc. "...Like Clockwork" nepředstavuje v diskografii skupiny nahrávku, jež by zásadně otáčela kormidlem, ale jen těžko lze nevnímat dílčí změny, jejichž vyjmenování může tvořít nedílnou součást recenze každé nové desky QOTSA.
Z hlediska stavby skladeb máme opět tu čest s dalším krokem v ústrety mainstreamu. Toho už je kapela nějakou dobu součástí, což koneckonců potvrzuje i její pozvánka na letošní ročník iTunes festivalu, kde mimochodem londýnskému publiku předvedla skvělé vystoupení anebo stále docela šokující hostování Eltona Johna na letošním albu. Náležet do hlavního proudu inteligentní muziky je však krokem zcela legitimním a v tomto případě i zaslouženým.
V praxi to však neznamená, že by "...Like Clockwork" nemělo zajímat posluchače řízné rockové muziky. Zas takové kotrmelce od tohoto uskupení očekávat nemusíme. Album ve své vyrovnanosti uspokojí širokou posluchačskou obec, a to způsobem, který by měl vylučovat ignoraci těch či oněch skladeb. Ostré, přímočaré vypalovačky si podávají kliku s promyšlenějšími kousky a abychom se z toho všeho náhodou nezbláznili, jsou tady výtečné pomalejší songy, plně odhalující i tuto tvář skupiny.
Když se rodí nápady, je pak zbytečné jimi šetřit a komplikovat si situaci jejich tasením v pozdější hrací době, kdy se většina umělců snaží přivodit vrchol nahrávky. Takových má tato deska hned několik. Sladkobolná "The Vampyre Of Time And Memory" poskakuje na hranici přeslazeného kýče a přitom se vysmívá těm na její druhé straně. Když po ní nastoupí nekomplikovaný, ale o to více strhující rytmus vpřed uhánějící kytarové pecky "If I Had Tail", těžko lze nepochválit dramaturgii alba, razící heslo "v jednoduchosti je síla".
Ona zmiňovaná jednoduchost spočívá v dávkování skladeb ve stylu rockový vál - další rockový vál - zpomalíme - a znovu vše od začátku, díky čemuž dochází pro posluchače, a bezpochyby i pro interpreta samotného, k žádoucímu efektu eliminace některých hluchých míst. Ty bychom v tomto případě mohli hledat jen při bližším zkoumání, ale prostřednictvím některých zbytečně protahovaných pasáží by se jistě našly.
QOTSA jsou zábavnou kapelou. Zábavnou v smyslu napjatého očekávání každé další nahrávky a také díky čím dál tím sebejistější schopnosti propojit svět chytlavých rádiových popěvků s nefalšovanou rockovou dravostí. Díky těmto hodnotám ani jejich čím dál tím víc posluchačsky vstřícnější hudba nepodléhá kvalitativní devalvaci, kterou si častokrát hudební průmysl bere jako daň za úspěch. Zde je prostě stále vše jak má být.
Šestileté čekání na novou desku mělo smysl. Promyšlená, chytlavá a místy strhující rocková nahrávka od stále velmi zajímavé kapely, která je zjevně při síle a chuti.
Já vím o čem chceš hrát. O zmatku v nitru člověka. Ale musíš to zahrát jasně, aby tomu lidi rozuměli.
p.s. Trošku zamrzí chudobná podoba bookletu CD, v podstatě žádného, i když na tohle si QUEENS OF THE STONE AGE nikdy moc nepotrpěli. Je to škoda, protože přenést texty do současného grafického torza by určitě přineslo i silný nehudební zážitek.
1. října 2013
Z HODNOCENÍ ČTENÁŘŮ
m4xp4yn3
9 / 10
Nejlepší kapela na světě do nás pere další album. Jaké je oproti pěti předchůdcům?
Opět jiné, ikdyž v porovnání s předchozí Erou Vulgaris, která kapelu zachytila ve fázi experimentování, se formálně drží hodně zkrátka.
...Like Clockwork je Hommeova diplomka na téma "jak hluboké pocity lze vyjádřit rokenrolem"? Díky nebývalému množství emocí a vážnosti se setkáváme s jinými QOTSA než jaké pamatujeme. Jejich kdysi tak časté "fuck you, máme to v píči" attitudy se dočkáme jen zřídka (leč přec!).
Hrozně mě těší, že Queens dostáli pověsti kapely, která s každou novou deskou posluchačům uvede jinou tvář, ale uvnitř zůstává stejná.
Svojský feeling, hitovost, okamžitá identifikovatelnost rukopisu, trvanlivost, rozmanitost. Síla. Všechny atributy, které mě na tomhle spolku berou, se zde sešly ve vrchovaté míře.
..co na tom, že mi z desítky skladeb ne každá voní úplně na 10/10.
Hodně netradiční černý kov, který do sebe přirozenou cestou nasává prvky mathmetalu a dalších progresivnějších stylů bez toho, aby uhnul v oddanosti kořenů. Po celou dobu instrumentálně zajímavé a emocionálně intenzivní.
Pokud jste přejedeni HAMMERFALL nebo jich stále nemáte dost, jsou tu TWINS CREW. Kdybych nikdy neslyšel nic podobného, asi bych to velebil. Má to šťávu, dynamiku a slušné refrény. Přestože je švédský power/heavy už dost vybraný rybník, tenhle kapr ujde.
Máte-li rádi naléhavý zpěv Cristera Olssona, procítěné severské riffové preludování a nevadí vám ani švédština, na novém albu EREB ALTOR si jistě najdete to své. Na žádné slavobrány to není, ale i poctivé bušení do kovadliny má kolikrát něco do sebe.
Pořád je všechno v pořádku a americká super grupa jede v kolejích poklidného progrocku. I tentokrát se najdou příjemná místa, celkově mám ale pocit, že docházejí silnější melodické nápady. Snad to bude jen takový ten oddech před něčím větším. Doufejme.
Pojďme si zase užít trochu pravého DM chrastění. MACERATION splňují žánrové atributy na potřebných 100% a doručují desku, ze které budou nadšeni zejména příznivci DISMEMBER nebo GRAVE (ale i BOLT THROWER). Zvuk je tučný, hluboký a deska nepostrádá tlak.
AC/DC war metalu a jejich nová deska. Výrazně podobná těm předchozím. Příznivci REVENGE dostanou klasicky zvrhlý a maximálně agresivní klepec. Tak jako vždycky. A tentokrát rovnou přes 40 minut. No, mě to stačilo dvakrát, potřetí do toho už asi nejdu.
Tak je to konečně venku! Pohrobci geniální tech/death entity SPAWN OF POSSESSION jsou zpět v centru dění. V kůži RETROMORPHOSIS působí robustněji a špinavěji, nicméně i tak je dokážete neomylně identifikovat hned po prvním riffu. Epické zmrtvýchvstání.