PATHOGENIC - Crowned in Corpses
Komplexní metalová skládanka, kde si podává ruce agresivní death metal s dusavými djent výpady, ale i melodickými a klidnějšími pasážemi. Přes veškerou agresivitu to má i zvláštní ladnost. První dojem slušný.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Je otázne, nakoľko „potrebné“ sú vôbec recenzie nových albumov kapiel ako PEARL JAM. Ak by pri dnešných skúsenostiach boli ochotní vypustiť do sveta niečo, čím si pohnevajú fanúšikov, bolo by to asi na psychiatriu. Na druhej strane, oni majú nielen zarobené, ale hypoteticky by už nikdy nemuseli vydať jedinú novú skladbu. Vstupenky by sa predávali bez problémov tak či tak – ľudia prídu, aby počuli „Corduroy“ alebo „Black“ a prídu radi aj ôsmy raz. Holý fakt, z ktorého na posledných štúdiovkách Američania ťažia.
A v tomto zmysle je aj tá jubilejná desiata typickým albumom kapely, ktorá vlastne albumy už nejaký ten piatok vydáva tak trochu zbytočne a je si toho iste vedomá. Poslucháč však z dosky nemá pocit, že by tvorba nového materiálu predstavovala nočné naháňanie komára po izbe. A ak sa aj jeho pocity nezakladajú na pravde, v Seattli si prinajmenšom pomohli elektrickými lapačmi hmyzu.
Ako vyslovený fanúšik, ktorý postupne skupuje do zbierky všetky podstatné albumy, osobne nesúhlasím s tvrdením, že PEARL JAM nikdy nevydali zlú dosku. Dobre, „zlá“ je v prípade zaslúžilých grungeových veteránov príliš silné slovo, no úprimne - koľko si toho po rokoch pamätáte z „No Code“ alebo „Binaural“, ktoré sú aj na najznámejších živákoch zastúpené len symbolicky?
Osobne sa neobávam, že by sa k nim raz pridala aj aktuálna dvanástka skladieb. Ako ste už iste aj bez týchto zbytočných riadkov zistili, „Lightning Bolt“ má na to zaradiť sa k tomu lepšiemu, čo za viac ako 20 rokov z dielne Vedderovcov vyšlo. „Backspacer“ bol viac-menej len o tom, aby príliš dlho nebolo ticho. Medzi ním a novinkou bolo síce ticho ešte dlhšie, tá však naproti tomu úspešne budí dojem, že má aj o niečo hlbší zmysel.
PEARL JAM sa s nadšením vedia pustiť do nie príliš prebádaných území, svoju klasickú typológiu skladieb prekladajú niekoľkými na ich pomery experimentálnymi kúskami, strategicky roztrúsenými na rôznych miestach tracklistu. Koketujúc s novými polohami obohacujú svoj imidž dobrosrdečných, pozitívne naladených „flanelových“ rockerov odvedľa. A tak, hoci si dovolím tvrdiť, že sa im opäť nepodarilo stvoriť hymnu typu „Not For You“ (čo nikto ani nečakal), zopár kúskov má slušný potenciál pevne sa usadiť v setlistoch aj popri „Alive“ a „Jeremy“.
Prekvapila už prvá vopred vypustená lastovička „Mind Your Manners“. Je jedno, koho a v akom zmysle. Podstatné je, že išlo o podnet k diskusii. Punkový rýchlik s nákazlivým refrénom pôsobil mätúco a splnil úlohu držať poslucháča vo vzrušujúcom napätí z neznámeho. Druhý singel „Sirens“ potom Američanov prezentuje už v očakávanej vkusne baladickej polohe a hoci tento typ skladieb je v ich tvorbe akoby povinnou jazdou pre davy, neurazí snáď nikdy.
Skutočne zaujímavé veci sa ale začnú diať až v druhej polovici nahrávky, na miestach úctyhodne vzdialených od oboch singlov. Celkovým víťazom je buď posmutnelá „Pendulum“, alebo rytmicky a náladovo nákazlivá rockabilly záležitosť „Let The Records Play“. Na chrbát im pri tom dýcha „Yellow Moon“, ktorá by sa zasa nestratila na „Into The Wild“. Záverečná dojímavá usmrkaná balada „Future Days“ je na druhej strane už snáď na hranici akceptovateľného, prípadne aj kúsok za ňou. Ťažko však súdiť, že sa podobným kúskom budú v budúcnosti PEARL JAM absolútne vyhýbať.
Môže to znieť naivne, no „Lightning Bolt“ je našťastie trochu viac ako len hmatateľný „show-must-go-on“ dôvod na ďalšie celosvetové turné, ktoré, ako sme spomenuli, by si PEARL JAM mohli drzo dovoliť aj bez neho. S kultovkami ako „Vitalogy“ či „Ten“ sa bezosporu porovnávať nemôže už len z princípu, pokiaľ tým princípom rozumieme masovo prijímanú mantru o neoddiskutovateľnej nadčasovosti diel z raných deväťdesiatych. Na rozdiel od predchodcu však „Lightning Bolt“ je platnou doskou „zaslúžilých umelcov“, ktorým by dnes síce svedčal skôr priestor o dĺžke kvalitného EP, no keď sa z toho napokon stane ľahký full-length, nikoho to neurazí.
Platná doska „zaslúžilých umelcov“, ktorým by dnes síce svedčal skôr priestor o dĺžke kvalitného EP. No keď už sa z toho napokon stal ľahký full-length, nikoho to neurazí.
7,5 / 10
Eddie Vedder
- spev, gitara
Jeff Ament
- basgitara
Mike McCready
- gitara
Stone Gossard
- gitara
Matt Cameron
- bicie
1. Getaway
2. Mind Your Manners
3. My Father's Son
4. Sirens
5. Lightning Bolt
6. Infallible
7. Pendulum
8. Swallowed Whole
9. Let The Records Play
10. Sleeping By Myself
11. Yellow Moon
12. Future Days
Gigaton (2020)
Vault 9: Live In Seattle 12/8/93 (2019)
Let`s Play Two (Live/Original Motion Picture Soundtrack) (2017)
Lightning Bolt (2013)
Backspacer (2009)
Live At The Gorge 05/06 (2007)
Pearl Jam (2006)
Benaroya Hall - October 22nd 2003 (2004)
Live At The Garden (2003)
Lost Dogs (rarity) (2003)
Riot Act (2003)
Binaural (2000)
Live On Two Legs (1998)
Yield (1998)
No Code (1996)
Vitalogy (1994)
Vs. (1993)
Ten (1991)
Vydáno: 2013
Vydavatel: Monkeywrench Records
Stopáž: 47:14
Produkce: Brendan O'Brien
-bez slovního hodnocení-
Komplexní metalová skládanka, kde si podává ruce agresivní death metal s dusavými djent výpady, ale i melodickými a klidnějšími pasážemi. Přes veškerou agresivitu to má i zvláštní ladnost. První dojem slušný.
Desítka v rychlém kvapíku pádících válů nenechává nikoho na pochybách o čem že to tady bude. Španěle svůj tradiční hejvík hrají natolik tradičním způsobem, že tradičněji už to nejde. Skladby šlapou, refrény trefují cíl, jen do těch legín už se nenacpu.
Death metal, který by se formálně mohl zdát až příliš tradiční, aby se hodnotil nějakými superlativy, přesto se partě z Rochesteru daří v mantinelech klasických stylových klišé budovat skladby, které neuvěřitelně šlapou, mají drive a jakousi "duši".
Poměrně rozporuplná nahrávka. Na jednu stranu slyším spoustu zajímavých technicko-disonantních motivů ve stylu GORGUTS, na stranu druhou mi chybí větší tlak a mnohem hrubější pokožka. Přiznám se, že rovněž nemám kdovíjakou radost ze slabšího vokálu.
Doom a housle, to už tady bylo. Ale doom, dudy, mandolína a citera? Švédi chytře spojují houpavé metalové riffy s folkem, středověkými tradicionály a instrumentací. Hudba je to duchovní i zemitá, smutná i povznášející. Uvidíme, jak ustojí zkoušku časem.
Atmosféra by se na nahrávkách těchto Francouzů dala krájet. Jsou v tom emoce, pestrá škála spíše melancholických nálad a těžké kytarové riffy. Album opět s jistotou plující v mezinárodních vodách vymezených doom metalem, gotickým rockem a sludge metalem.
Belgické trio si na debutovém EP celkem okatě bere za vzor Američany TOOL, ale kompenzují to výrazným ženským vokálem. "The Paranoia, Hysteria" je třeba brát jako rozjezdovou položku. Uvidíme, kam to skupina nasměruje příště, potenciál tu cítím.