OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Uplynuly již tři roky od doby kdy bylo naposledy slyšet o slovenském seskupení Ethereal Pandemonium. A ačkoliv jsem dosud neměl tu čest zaslechnout byť jen jediný fragment z jejich tvorby, je zcela zřetelné, že si skupina velmi dobře poradila i bez mojí přízně. Vydala dvě alba a se třetím, novinkovým, přichází právě teď. První co vás jistě upoutá při pohledu na obal je naprosto neotřelý název. Pravda, bylo tu už leccos, ale vetknout e-mailovou adresu do názvu alba je nápad vskutku zajímavý, zvláště v tak zvláštním podtextu. A musím říct, že ona zvláštnost charakterizuje tvorbu Ethereal víc než dokonale.
Poslech alba mě totiž opravdu donutil přemýšlet, jakže vlastně kapelu zaškatulkizovat. Řekl bych tak od všeho trochu a nic docela. Převážně středně tempá jakoby gotická struktura skladeb je podpořena blackově znějícími kytarami a dnes již téměř nezbytnými atmosférickými klávesami. Kytary ostře kontrastují s výborně vyvedeným ženským zpěvem, jenž se důmyslně střídá s nakřáplým blackovým vokálem, čistým mužským hlasem, nebo i občasnou recitací. Skladby jsou poměrně rozmanité a první, čeho si posluchač musí všimnout, je vkusně vyvedená melodičnost celé desky. Vkusně ve smyslu, že je reprezentována opravdu příjemnými a nevtíravými melodiemi. Vrátím-li se ještě k názvu alba a jeho neobvyklému vyznění, nemůžu nezmínit skutečnost, že četné vokální linky, mají pro kapelu patrně mnohem větší význam, nežli jen jako klasická slova. Kapela klade velký důraz i na informační hodnotu hudby. A místy se mi při poslechu dokonce zdálo, jako by se celá hudební složka orientovala právě podle významu textu. Tady musím kapele potřásti pomyslnou pravicí, neboť je první koho napadlo přikládat informace o skupině i texty a několik obrázků jako multimediální složku na zbylou kapacitu CD. Výborný nápad. Chatrná promo balení totiž většinou podobné věci neobsahují a znepříjemňují tak recenzentům jejich úlohu drtivého kritika… Ne, opravdu ani zde nemám k jesus.christ@hell.com výhrady. Texty jsou povětšinou filosoficky založené. Občas v nich převládá pohanský nádech, což se ostatně promítlo i do hudby, a působí to poměrně inteligentním dojmem. Autor se snaží poukázat na současné civilizační choroby spolu s špatnými zvyky lidstva a sem tam problesknou i politická či náboženská témata. Sice to nemusí na první pohled působit zcela originálně, ale ve skutečnosti to v hudbě Ethereal Pandemonium poměrně dobře funguje. Stejně tak jako velmi zajímavé jazykové rošády mezi jednotlivými pasážemi. Ačkoli je převážná část alba nazpívána anglicky, občas je možno zaslechnout i rodnou slovenštinu, nebo snad i náznaky francouzštiny, pokud mě sluch neklamal.
Závěrem mohu tedy říci, že Ethereal Pandemonium hrají propracovanou hudbu se širokým stylovým záběrem, která má potenciál oslovit nejen fanoušky extrémnějších odnoží tvrdé hudby, ale i mnohých dalších, kterým nevadí občasný nakřáplý vokál. Nehrají sice nic dosud neslyšeného, ale to co hrají, hrají opravdu precizně.
Ethereal Pandemonium hrají propracovanou hudbu se širokým stylovým záběrem, která má potenciál oslovit nejen fanoušky extrémnějších odnoží tvrdé hudby, ale i mnohých dalších, kterým nevadí občasný nakřáplý vokál. Nehrají sice nic dosud neslyšeného, ale to co hrají, hrají opravdu precizně.
7,5 / 10
Vidar
- kytara a vokály
Rhaa
- klávesy
Herr Doktor
- kytara
Demogorgon
- bicí
Zuzana
- vokály
De Sade Soliloquay
- vokály
1. Dark-Age Philosophy
2. Wisdom
3. Vidovdan 1999
4. The Resistance Manifesto
5. Elders Poem
6. Venus et Adonis
7. Aries
8. Kaos Al-khemy
9. Thy Kingdom Burn
10. Perinbaba
Lost'N'Sound (2007)
jesus.christ@hell.com (2002)
Arcanum Lunae (1999)
A Winter Solstice Eve (1998)
Vydáno: 2002
Vydavatel: Esprit & dark night’s sky productions
Stopáž: 55:07
Zaujímavé nápady, zlé prevedenie. Wisdom, Vidovdan, Dark-age Philosophy sú ale vcelku fajn.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.