OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Imho, bando, co kdychom si po delší době dali nějakou avantgardu? Ulver. Znáte? Pakliže ne, tedy věřte, že se jedná o volné norské sdružení kolem nezmara místní scény říkajícího si Garm. Znalci si jistě pamatují jeho výkony, které podal na prvních albech Borknagar, případně v řadách neméně avantgardního projektu Arcturus. Počátek Ulver se datuje na rozbřesk devadesátých let a již první počin Bergtatt dává tušit, že nepůjde pouze o další řadovou kapelu hrající norský black metal. Tvrdá hudba, která sice nezapře své blackové kořeny, překvapí velmi důmyslným využitím akustických pasáží a překrásným melodickým zpěvem. Vzápětí však šokuje následující počin Kveldssanger, jenž je akusticky pro změnu vyveden úplně celý. Údiv na tváři blackových fanoušků nezná mezí. O rok později Ulver opět překvapí albem Nattens Madrigal, jehož koncentrovaná zloba notně podtrhla židle všem akusticky smýšlejícím příznivcům. Na albu není i přes zachování poznávacích melodií a riffů Ulver jediné pomalejší či méně drtivější místo. Opravdu velmi zlá deska, zdařile konkurující největším dílům Darkthrone, Mayhem, či Burzum v dobách, kdy kapely jako Cradle of Filth, nebo Dimmu Borgir lámou žebříčky prodejnosti. Překvapivé kličky, že?
A není jim zdaleka konec. Což naprosto dokazuje i novinka Perdition City, která opět posouvá tvorbu Ulver někam úplně jinam. Ano, opět úplně jinam. I když se to po megaopusu, jakým jistě bylo album Themes from William Blake´s the Marriage of Heaven and Hell, zdá skoro nemožné. Pokud bychom Themes definovali jako avantgardní hudbu se silnou příměsí elektroniky, potom se Perdition City, ač stále ještě jednou nohou na poli avantgardní hudby, postupně vymaňuje někam pryč. Ty tam jsou časy nabroušených kytar, dunivých bicích a akustických vsuvek. Místo nich vás skrze počátek desky jakoby za ručičku provádí příjemný zvuk saxofonu, který umně kličkuje mezi samply a elektronickými smyčkami. Aby se postupně vytratil a nechal vás o samotě uprostřed spoře osvětleného velkoměsta. Následuje zvuk otevíraných dveří a před vámi se otevřou nekonečné dálavy temných ulic a zákoutí jenž čekají na vaše prozkoumání... Ano. To všechno a mnohem více můžete cítit při poslechu Perdition City. Zvláště na pocity je totiž současná produkce Ulver zaměřena. Nejedná se zde o tradiční hudební postupy, nenajdete zde sloky ani refrény, vlastně zde nelze hovořit ani o písničkách. Neboť pouze slovem kompozice lze vystihnout dějství Perdition City. Místo toho vás čeká přehršle samplovaných zvuků, velmi zajímavě zakomponovné s klasickými nástroji typu saxofonu, piána, či třeba i běžné basové kytary. Vlastně i Garmův zpěv, nebo přesněji řečeno interpretace, je zde jen jako mimochodem. A to na místech poměrně nečekaných. Většinou se ale jedná o elektronický přístup k materiálu.
Ovšem bez toho aby vše v konečném efektu vyznělo jako bezduchá „tuctucárna“ kterou můžete zaslechnout na každé diskotéce. Nikoliv. Přesně naopak. Pochybuji, že by materiál obsažený na Perdition City dokázal uspokojit příznivce techna. Ve skutečnosti pochybuji, že by mohl uspokojit někoho jiného nežli avantgardní pomatence, či deformované úchylné a zmlsané jedince, pro něž je důležitá neotřelost hudby a kteří už roupami neví, co by poslouchali (k nimž se s vztyčenou hlavou řadím :-). Při poslechu Perdition City se skutečně nabízí otázky, kde končí avantgarda? Co je ještě hudba a co soundtrack ke schizofrenii? Kde končí genialita? Kde začíná šílenství? A zvláště CO bude na další desce? Možná ticho. Jako vrchol maximálního atmosférického umění. Nezbývá než se nechat překvapit.
A pro koho je Perdition City určeno? Osobně bych jej doporučoval všem posluchačům, kteří si myslí že mají dostatečně otevřená dvířka hudebního chápání (určitě to pro vás bude hodně nová zkušenost), všem, pro které je atmosféra důležitá součástí života a nedávají důraz na způsob, jak jí dosáhnou. I všem milovníkům netradična. Snílkům v pokročilém stádiu rozkladu a fantastům, neboť bez fantasie se tento kotouček poslouchat zkrátka nedá. Pro všechny ostatní nechť ční tato recenze jako velký rudý ukazovák, varující před tím, čemu by se měli v každém případě vyhnout. Potíž je s hodnocením, protože, pokud vím, hodnotíme pouze hudbu. Nikoliv vyšší formu zvuku, což by měla být teoreticky také hudba, ale... vždyť víte. Z hudebního pohledu je totiž toto album jasná nula. Z mého pohledu devítka, kvůli občasné roztahanosti a kolébavosti materiálu.
Potíž je s hodnocením, protože, pokud vím, hodnotíme pouze hudbu. Nikoliv vyšší formu zvuku, což by měla být teoreticky také hudba, ale... vždyť víte. Z hudebního pohledu je totiž toto album jasná nula. Z mého pohledu devítka, kvůli občasné roztahanosti a kolébavosti materiálu.
9 / 10
Tryckster G.
- všechny nástroje
Thore Y.
- všechny nástroje
Havard J.
- kytara
1. Lost In Moments
2. Porn piece of the scars of cold kisses
3. Hallways of always
4. Tommorow never know
5. The Future Sound Of Music
6. We are dead
7. Dead city centers
8. Catalept
9. Nowhere / Catastrophe
The Assassination Of Julius Caesar (2017)
ATGCLVLSSCAP (2016)
Terrestrials (2014)
Messe I.X-VI.X (2013)
Childhood's End (2012)
Roadburn (EP) (2012)
The Norwegian National Opera (DVD) (2011)
Wars Of The Roses (2011)
Shadows of the Sun (2007)
Blood Inside (2005)
Svidd Neger (2003)
A Quick Fix of Melancholy (EP) (2003)
1993-2003: 1st Decade in the Machines (kompilace) (2003)
Lyckantropen Themes (2002)
Teachings in Silence (kompilace) (2002)
Silencing the Singing (EP) (2001)
Silence Teaches You How to Sing (EP) (2001)
Perdition City (2000)
Metamorphosis (EP) (1999)
Themes from William Blake's The Marriage of Heaven and Hell (1998)
Nattens Madrigal - Aatte Hymne til Ulven i Manden (1997)
Kveldssanger (1996)
Bergtatt - Et Eeventyr i 5 Capitler (1995)
Vydáno: 2001
Vydavatel: Jester Records
Stopáž: 53:35
Produkce: Tore Ylwizaker
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.