OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
PYREXIA vznikli v New Yorku už v roku 1990, patria teda k prvej generácii (brutálneho) newyorského death metalu a majú možno trochu smolu, že ich cca o rok predbehli SUFFOCATION, ktorí v rekordnom čase vyleteli nad BAPHOMET/BANISHED, GOREAPHOBIA, vlastne aj MORTICIAN, čím tieto bandy odsunuli do hlbšieho undergroundu a odsúdili ich na zotrvanie v „old schoole“.
Ktovie ako by sa v nejakom paralelnom vesmíre mohol odohrávať príbeh kapely, ktorá s debutovým albumom „Sermon Of Mockery“ z roku 1993 čo-to prehovorila aj do evolúcie slamming brutal death metalu so všetkým čo k nemu patrí – riffmi typickými pre starú gardu okolo SUFFOCATION a CANNIBAL CORPSE, ťažkými hojdavými partmi a v riadnych hĺbkach grúliacim vokálom. Táto klasická BDM éra však nevydržala ani po EP „Hatredangerandisgust“ z roku 1995, kde už growlera a textára Darryla Wagnera vystriedal Keith DeVito (áno, v rodine má slávneho herca) a hudba i texty sa z klasických DM teritórií posunuli trochu inde.
Naplno táto zmena vynikla na druhom albume „System Of The Animal“ z roku 1997. Necelých 24 minút trvajúca jazda sa niesla v duchu mimoriadne agresívnej a vášnivo rozzúrenej hudby, spájajúcej to najlepšie z rýchleho priamočiareho death metalu a zo s ničím sa nepárajúceho newyorského hard coru. V textoch dominujú spoločenské témy a pomerne silne tu napr. rezonuje aj opovrhnutie „rasizmom naopak“, reprezentovaným v tej dobe afro-moslimským „vodcom“ Louisom Farrakhanom.
PYREXIA, medzičasom len s jediným pôvod ným členom – Chris Basile, gitara –, sa v roku 2007 vcelku nenápadne, ale po hudobnej stránke dosť triumfálne vrátili s tretím albumom „Age Of The Wicked“. Predstavuje sa na ňom nový vokalista Eric Shute a skupina tu zdatne nadväzuje na to, s čím prišla desať rokov predtým. Nedávno sme ju mohli vidieť aj u nás a môžem povedať, že to bolo zmastené fakt od podlahy, tvrdo, agresívne, so srdcom a bez nejakých zbytočných póz. Skrátka spolok, držiaci sa oboma nohami na zemi bez ohľadu na to, že v určitých kruhoch je kultom a navyše ho dopredu ženie taká osobnosť za bicími, akou je Doug Bohn, onoho času namlátivší aj „Pierced From Within“ od SUFFOCATION.
Desaťskladbová novinka „Feast Of Iniquity“ vyšla 29. októbra tohto roku u Unique Leader Records. Bez nejakých sekúnd trvá pol hodiny a stvorila ju zostava Chris Basile - gitary, basgitara, Eric Shute – vokály a Doug Bohn – bicie. Nahrávalo sa v Pitch Black Studios (New York), záverečné práce prebehli v Planet Z v Massachussets. Zvukovo je nahrávka hutná, ťažká a agresívna, inšpirovaná aj znením drsného thrash metalu a útočného, divokého HC, len je to celé pochopiteľne podladené do väčšieho extrému. Na jednej strane zachováva prirodzenosť 90. rokov, na strane druhej zvuk vybrusuje podľa moderných zvukových možností. Ako celok je to monolit s ostrými, rešpekt vzbudzujúcimi hranami.
Hudobne asi takto – ak chcete vedieť, od koho sa spolky ako MISERY INDEX, CRIMINAL ELEMENT a ešte pred nimi sčasti aj INTERNAL BLEEDING učili hrať, tak napríklad aj od PYREXIE. Newyorská brúska si berie to najlepšie z priamočiareho, nasypaného, ale prepracovaného death metalu, takisto z drsného nekompromisného hácečka a z klasického amerického thrash metalu. Nemalo by vás prekvapiť, ak napr. v úvode začujete aj veľmi staroškolské smrtiace ťažké linky, aké by ste čakali skôr od BOLT THROWER, a nečudujte sa, ak na vás dýchne odkaz „Reign In Blood“, napríklad v piatej „Cryptic Summoning“.
Uctiť si jeden z albumov, ktorý pomohol stvoriť death metal, je viac ako prirodzené, a to nie len riffmi, ale tiež dosť typickým „slayerovským“ sólovaním. A ak vám pripadá, že v niektorých veľmi útočných partoch PYREXIA aj vďaka zafarbeniu niektorých vokálov vyznievajú ako deathmetalová verzia PANTERY, tak možno stojí za pripomenutie, že Dimebag, Phil a ostatní sa to naučili od veľmi divokých a veľmi thrashmetalových EXHORDER.
Aby toho nebolo málo a aby sa len nemilosrdne nerezalo, dožičia si PYREXIA občas aj dávku sofistikovanejšej a melodickejšej krutosti. Melódie vo „Wheel Of Impunity“ odkazujú na „Heartwork“ a sú vydarenejšia než hocičo, čo hrajú na svojom návratovom albume CARCASS. Dobre namiešané linky gitár a hutný podklad bicích držia pokope veľmi podarené brutálne rinčiace tóny basgitary, dielo korunuje kvalitný Ericov viacpolohový vokál, skrátka všetko je ako má byť.
PYREXIA vytiahli death metal z márničných kobiek temných fantázií do drsnej reality každodenného sveta a darí sa im naozaj potešiteľne dobre.
9 / 10
Feast Of Iniquity (2013)
Age Of The Wicked (2007)
Cruelty Beyond Submission (kompilácia) (2004)
System Of The Animal (1997)
Hatredangerandisgust (EP) (1995)
Promo 1993 (1993)
Sermon Of Mockery (1993)
Liturgy Of Impurity (demo) (1992)
Demo 1991 (demo) (1991)
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.