OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Nová deska skupiny Gamma Ray je mezi příznivci skupiny velmi očekáváná. Už v průběhu nahrávání skupina poustěla do světa informace, že končí se svým pojetím metalu, že album bude jiné než všechny dosavadní. No myslím si, že to tak špatně nedopadlo. Skupina rozhodně přitvrdila a zhutnila svůj celkový sound. Kytary jsou místama až neuvěřitelně tvrdé. Taky ubylo různých kytarových vyhrávek a kudrlinek, které byly poznávacím znakem skupiny. Autorsky se na albu, až na jednu vyjímku, podílelá celá skupina a je to opravdu poznat. Je dobře, že Kai Hansen dáva prostor ostatním spoluhráčům, protože album je velice různorodé. Skladby z pera bubeníka Daniela Zimmermanna hodně připomínají jeho druhou skupinu Freedom Call. Kytarista Henjo Richter zase složil píseň ve středním tempu a jednu výbornou baladu.
Po skvělém intru album začne skvělý otvírák Dethrone Tyranny, na které zaujme ihned skvělá melodie. Píseň je poctivý speed se všemi atributy: dva kopáky, mohutné sbory, melodické dvojsóla. Následuje brutální nářez The Heart Of Unicorn, velmi přímočará a tvrdá skladba. Tady dostává Kai Hansen se svým zpěvem dost zabrat, zpívá opravdu hodně vysoko. Střidá zde hodně často vysoké a střední polohy. Další v pořadí singlovka Heaven Or Hell, asi největší hit na tomto albu. Skladba velmi připomíná píseň I Want Out. Povinost na každém koncertu. New World Order, další to kus,ihned zaujme úvodním rockovým kytarovým riffem. Píseň patří mezi rychlejší na albu. Skvělá zpěvová linka, ještě lepší sóla. Uprostřed písně zpomalení, basová vyhrávka s zajímavými vocaly (takové to óóóóóóóó). Už vidím hecování a zpívaní publika na koncertech. Damn The Machine ihned upoutá velmi tvrdou a hutnou kytarou. V písni se střídají střední a rychlejší tempa. Píseň má nádech takové menší hymny, hlavně zasluhou vyborných sborů. Nasleduje jedna z největších šlapaček Solid, která určitě patří ke klasickým skladbám skupiny. Velmi dobrá rychlovka, oceňuji především zpěv a kytarové dvojsóla. Fire Below, skladba ve středním tempu s velmi tvdou kytarou. Taková heavy píseň v provedení od Gamma Ray. Úvodní melodie další písně Follow Me hodně, ale hodně připomete hit z minulé desky Send Me A Sign. Zde skupina okopírovala sama sebe, protože i zbytek připomíná tuto skladbu. Z této písně se určitě taky stane hodně velký hit. Předposlední Eagle, další hodně přímočará skladba, opět s tvrdší kytarou a se zajimavým zpěvem. Samozřejmostí jsou skvělé sólové partie. Na tento song skupina natočila videoklip. Poslední v pořadí následuje balada Lake Of Tears, což je klasická balada, kde nechybí akustická kytara, klávesy a chytlavá melodie.
Velkým překvapením na celém tomto albu je zpěv Kai Hansena. Určitě podává svůj nejlepší výkon. Vysší polohy zvláda v pohodě, nizší polohy ve mně vyvolaly menší mrazení v zádech. Otázkou zůstavá jak se s takovým zpěvem vypořádá na koncertech. Některé písně jsou asi nezazpívatelné. Samozřejmostí je precizní instrumentální výkon, tady skupina působí jako stroj. Hlavně rytmika skvěle šlape a i písně ve středním tempu rychle ubíhají. Samotnou kapitolou je určite bubeník Daniel Zimmermann. Ten kromě dvoukopakových nářezů, neustále hrajě nejaké breaky a parádičky. Určitě svou hrou velmi obohatil toto (a nejen toto) album. Musím zmínit i hru obou kytar. Hlavně v sólech se muzikanti činí, nastěstí ty nejsou dlouhé a nenudí.
Skupina na svém novém albu zaznamela určitý posun od klasického speed metalu. Posun to sice není až tak drastický, červená nitka zůstala zachováná. Pokud album u fanoušků uspěje, skupina určitě bude v posunu postupovat. Pokud neuspěje může se kdykoliv ke speedu vrátit.
Ještě se musím zmínit o obalu desky. Ten patří mezi nejlepší obaly v historii skupiny. Také grafické zpracování bookletu je na velmi solidní úrovní.
Gamma Ray vytvořili určitě poctivé metalové album. Všechny poznávací znaky skupiny zůstaly zachovány. Povinost pro všechny fanoušky skupiny.
8 / 10
Kai Hansen
- kytara, zpěv
Daniel Zimmermann
- bicí
Henjo Richter
- kytara, klávesy, vokály
Dirk Schlachter
- basa
1. Introduction
2. Dethrone Tyranny
3. The Heart of Unicorn
4. Heaven Or Hel
5. New World Order
6. Damm The Machine
7. Solid
8. Fire Below
9. Follow Me
10. Eagle
11. Lake of Tears
30 Years Live Anniversary (Live) (2021)
Empire Of The Undead (2014)
Master Of Confusion (EP) (2013)
Skeletons & Majesties (EP) (2011)
To The Metal (2010)
Land Of The Free II (2007)
Majestic (2005)
Skeletons In The Closet (2003)
No World Order! (2001)
Blast From The Past (Best Of) (2000)
Powerplant (1999)
Valley Of The Kings (EP) (1997)
The Karaoke Album (1997)
Somewhere Out In Space (1997)
Alive ´95 (1996)
Silent Miracles (EP) (1995)
Rebellion In Dreamland (EP) (1995)
Land Of The Free (1995)
Lust For Life (VHS) (1994)
Future Madhouse (EP) (1993)
Insanity And Genius (1993)
Heading For The East (VHS) (1991)
Sigh No More (1991)
Who Do You Think You Are? (EP) (1990)
Heaven Can Wait (EP) (1990)
Heading For Tommorow (1989)
Mám rád JUDAS PRIEST a tímhle albem této kapele prostě Kai Hansen vzdavá hold, takže u mě se o nespokojenosti vůbec nedá mluvit. Nezní to vůbec špatně a i když by příště neškodilo trochu více té osobitosti - je zdejší přímočarost pořád lepší než veselé kvákání v sedmi minutových časťuškách. Jinak "The Heart Of Unicorn" je prostě jízda - jedna z nej-skladeb GAMMA RAY.
Posun od speedu víc k heavy metalu,tomuto albu velmi prospěl,i když úvodní vypalovačky jsem se opět leknul,ale to je už tradice,že otvírák je pro mě u Gamma Ray,většinou ten nejhorší štěk z alba.Od druhé skladby,má ale deska neuvěřitelnou sílu a řadím ji na samotný vrchol v diskografii kapely.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.