OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Situace, do které Rolf Kasparek přivedl své RUNNING WILD, jistě není šťastná. Po několika letech hibernace a dokonce oficiálně deklarovaného rozpadu je sice vrátil zpět k životu, ale přidal jim k tomu jen dvě chatrná alba, která ani náhodou nedosahují lesku jeho nejslovutnějších děl (i těch palubních). Zamrzí to obzvláště u druhého z nich, totiž loňského zápisu „Resilient“, jenž ještě více rozdmýchával (jak se později ukázalo) naprosto liché fanouškovské naděje.
Čili situace jako stvořená pro toho, kdo se rozhodl se v pravou chvíli do věci vložit a dát vzniknout pirátským historkám, které jakoby kapitánu Rolfovi v jeho nejlepších létech z úst vypadly. A zde na scénu přichází projekt s přiléhavým názvem BLAZON STONE, tvořený pouhopouhými třemi hudebníky, a sice Švédy Cederickem „Cedem“ Forsbergem (kytary, baskytara a bicí, jinak ROCKA ROLLAS) a Erikem Nordkvistem (zpěv, jinak ASSAULTERY), a Polákem Janem Pawelem (klávesy).
Ti si na svém debutu „Return To Port Royal“, jak jinak, vzali za vzor v úvodu vzpomínanou německou skvadru v jejích nejlepších létech, lemovaných zejména dvěma alby, které v těchto souvislostech jistě není nijak složité vystopovat. Výsledek? Inu, předem očekávaný, asi jako když si cínoví vojáčci začnou hrát na pravou, profesionální armádu.
Jen velmi nerad bych se v této souvislosti pouštěl do spekulací typu „když už tak dnes RUNNING WILD nezní, je dobře, že tak zní alespoň někdo jiný“. BLAZON STONE jsou totiž tak špatní, že dokonce i současná kasparkovská mizérie jim s přehledem naklepává zadnici. Ne snad proto, že by jejich tvorba neměla hlavu a patu (tu rozhodně má), ale prostě proto, že očividně úplně slepě nechtějí nic jiného, než jen znít jako klasičtí a praví RUNNING WILD, neohlížeje se nalevo ani napravo, bez jakýchkoliv alespoň trochu vážně myšlených autorských pokusů. A v tom je ne kámen, ale rovnou skála úrazu, neboť jimi samozřejmě nejsou. Typická intra, pirátská tématika, předehry, kytarové vyhrávky, melodie, všechno je to, jako kdybyste zkrátka výseč z diskografie Rock´n´Rolfova dítka z let 1988 - 1998 nasypali do jednoho kotle, v něm povařili, podusili a pomíchali, a pak z toho upletli nové cédéčko. „Bad To The Bone“, „Little Big Horn“, „The Privateer“, „Masquerade“ nebo „Treasure Island“, je tam slyšet úplně všechno, na co si jen fanoušek pirátů z Hamburku vzpomene a co se mu také každou sekundu poslechu spolehlivě vybavuje, snad jen ten zpěv se úplně stoprocentně nepovedlo napodobit (nicméně ani v tom bych, paradoxně, nějaké pozitivum nehledal).
Ne ne, když už vzývat nejslavnější historii RUNNING WILD a zvolit si k tomu právě popsané prostředky, to už by byl mnohem lepší poctivý revival, který by si nehrál na umění a jen a pouze zručně zprostředkoval zmíněný předmět zájmu. O nic víc totiž nejde ani v případě BLAZON STONE a o to smutnější je pak upachtěný obsah „Return To Port Royal“, který spíš než by oživil obrázky z doby, kdy v královském přístavu vál ten nejpříznivější vítr, jen zkrátka pěkně a pořádně opruzuje.
Bitva na Blaťáku v děravých neckách.
3 / 10
Cederick Forsberg
- kytary, baskytara, bicí
Erik Nordkvist
- zpěv
Jan Pawel
- klávesy
1. Intro
2. Return To Port Royal
3. Stand Your Line
4. Amistad Rebellion
5. High Treason
6. Curse Of The Ghost Ship
7. Blackbeard
8. Wind In The Sails
9. The Tale Of Vasa
Damnation (2021)
Hymns Of Triumph And Death (2019)
Down In The Dark (2017)
War Of The Roses (2016)
No Sign Of Glory (2015)
Return To Port Royal (2013)
Vydáno: 2013
Vydavatel: StormSpell Records
Stopáž: 48:04
Nedávno se mi dostala do rukou česká modifikace hry Fallout 2, Fallout 1.5: Resurrection. Je to pokračování prvního dílu vytvořené několika nadšenci. Nová hra udělaná v reáliích původní. Námět i technické zpracování odpovídá patnáct let staré hře, kterou trochu vylepšily nové patche, ale až na pár drobností nic nového přidáno nebylo. Má to ty samé modely budov, města jsou plná feťáků a násilníků a na pastvinách jsou dvouhlavé krávy. Soubojový systém, vývoj postavy i další aspekty hry jsou totožné s předlohou. Jde vlastně jen o nový příběh ve starém známém prostředí.
V posledních deseti letech se objevilo několik pokračování, které byly technicky mnohem lépe zpracované. Bohužel to však již nebyly „Fallouty“, ale zcela nové hry s podobnou tématikou. Tato modifikace i přes všechny nedostatky nakonec dokáže (alespoň na chvíli) pobavit více, než zmíněné nové věci.
Resurrection samozřejmě nelze hodnotit jako novou hru, je to stále jen modifikace. Na druhou stranu tomu nelze upřít upřímné nadšení a chuť oživit jednu již skoro zapomenutou legendu, jejíž nové díly a pokračování nových dílu zcela postrádaly atmosféru a kouzlo původních her. Pokud vás to tenkrát bavilo, snad i tato předělávka vás dokáže na chvíli zaujmout. Co se bodového hodnocení týče, nebudu se odchylovat, pouze přidám jeden bonusový bod za to, že si pánové dali tu práci onu starou legendu oživit a vyvolat tak nostalgické vzpomínky na staré dobré časy.
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.