Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
ROYAL HUNT jsou dlouholetý držák dánské progresivní scény. Ústřední persónou a jediným stálým členem je ruský rodák André Andersen. S ROYAL HUNT je to podobně jako s většinou kapel tohoto žánru. Kvalitní instrumentální výkon se bere jako samozřejmost a hudební novátorství tu kdysi bylo, ale za ta dvě desetiletí se rozmělnilo a usadilo. Vydávají takřka bez výjimky každé dva roky nové album (počínaje rokem 1992) a přesto svou kdysi vysoce nastavenou laťku jen málokdy neudrželi na patřičné výši. Svého vrcholu dosáhli zřejmě na albech „Paradox“ a „The Mission“.
I v letech pozdějších se jim podařilo pár slušných zářezů. Z toho období považuji za jedno z jejich nejlepších desáté album pojmenované jednoduše „X“, kde vsadili na přímočaré a chytlavé melodie. O rok později vydali titul „Show Me How To Live“, který se pyšnil návratem D.C. Coopera. Vyloženě špatné album to nebylo, ale v kontextu předchozí tvorby bylo poněkud nevýrazné. Novinku jsem proto ochutnával opatrně. Zpočátku s despektem, zarazila mě výrazná symfoničnost. Jenže postupem času se mi tihle Dánové začali čím dál víc zavrtávat pod kůži. Ona orchestrální část je tak nějak tam, kde by jí člověk u rockové hudby čekal. Hostující smyčcové kvarteto dokresluje hlavní motiv a nevtíravě sekunduje kytarám.
V podstatě tam po většinu času někde v pozadí šmidlají smyčce, ale neperou se o prostor ani s kytarou ani s klávesami. Hrají doprovodnou roli, zatímco v popředí se odehrává skutečný příběh. Podobně decentně užitou „symfoničnost“ jsem již dlouhou dobu neslyšel. Účelem není zahltit posluchače kakofonií zvuků a srazit jej na kolena mohutnou produkcí. Kytarové a smyčcové party se proplétají a doplňují. Sázka na kvarteto namísto studiového vtěsnání „orchestru“ vyšla přesně dle úsloví méně je někdy více. Houslové partie jsou čitelné a vkusně použité. Jeden by nevěřil, že v některých skladbách se kapelník-klávesista sám odsune na vedlejší kolej.
Oproti „X“ nevsadili na klasický písňový koncept, ale své skladby roztáhli na delší plochu (a ubrali na počtu). Současně se jim podařilo uchovat chytlavost melodií z „desítky“. Minulé album bylo také o dlouhých kompozicích, ale chyběly mu čitelné melodie. „A Life To Die For“ obsahuje výrazné hudební nápady a zároveň si uchovává dostatek prostoru pro jejich rozpracování. ROYAL HUNT, respektive André Andersen, tak po dlouhé době opět dokázali vtěsnat na jednu nahrávku ty nejsilnější hudební elementy své dlouholeté kariéry
Zpěvákem aktuální sestavy je D.C. Cooper. Cooper s kapelou nahrál první čtyři alba, pak byl vyhozen krátce poté, co jejich spolupráce kulminovala na vynikající desce „Paradox“. Do sestavy se vrátil o třináct let později, údajně na žádost fanoušků, kdy se skupinou absolvoval turné pokrývající první čtyři řadovky a poté již zůstal. Kvůli návratu opustil svou dobře šlapající kapelu SILENT FORCE.Ti to naštěstí ustáli a v kompletně obměněné sestavě vydali na konci loňského roku album „Rising From Ashes“. Kromě zmíněné skupiny vešel v širší známost i díky hostování u několika dalších uskupení (AMARAN´S PLIGHT) a samozřejmě u Anthonyho Lucassena. Cooper je technicky vynikající zpěvák, ale jeho hlas mi nepřijde nijak výrazný či uhrančivý. Osobně si myslím, že je trochu přeceňovaný. Nicméně pokud svůj hlas netlačí příliš vysoko (to pak trhá uši...), nelze mít vážnější námitky. Neodpustím si však poznámku, že z bývalých zpěváků ROYAL HUNT u mě vede John West.
„A Life To Die For“ je v podstatě zcela klasické album ROYAL HUNT, jen se tentokrát zadařilo na všech frontách, hudebně vydařené kompozice, chytlavé refrény, pěkné melodie. Po nevýrazném předchůdci tu máme skutečnou hudební lahůdku, které k nejvyššímu ohodnocení chybí snad jen mírné opotřebení materiálu. Každopádně je to jejich nejlepší počin od časů „The Mission“.
„A Life To Die For“ je klasické album ROYAL HUNT, avšak tentokrát se podařilo jej nacpat těmi nejlepšími elementy z inventáře této dánské kapely. Album obsahuje výrazné hudební melodie a zároveň si uchovává dostatek prostoru pro jejich rozpracování.
1. Hell Comes Down From Heaven
2. A Bullet's Tale
3. Running Out Of Tears
4. One Minute Left To Live
5. Sign Of Yesterday
6. Won't Trust, Won't Fear, Won't Beg
7. A Life To Die For
Diskografie
A Life to Die For (2013) Show Me How To Live (2011) X (2010) Collision Course... Paradox 2 (2008) Paper Blood (2005) Eyewitness (2003) The Watchers (2002) The Mission (2001) Fear (1999) Paradox (1997) Live (1996) Moving Target (1995) Clown In The Mirror (1993) Lost of Broken Hearts (1992)
DALŠÍ INFORMACE
Vydáno: 2013 Vydavatel: Frontiers Records Stopáž: 46:19
Rakouská brutální parta si za tematickou oblast své tvorby vybrala sériové vrahy. Je tedy asi logické, že těžiště i jejich třetího alba je deathgrindový nářez. A je to slušná porce třeba pro příznivce belgických ABORTED.
Klasický "Rogga" Johansson a jeho user-friendly death metal. Letos sice nemá oslnivou formu (viz slabší PAGANIZER), ale stále je to se ctí. Minulá deska byla lepší, ale i tady si skalní fanoušek najde to své. Hned po prvním poslechu vidíte všechny karty.
Trochu emařiny, trochu punkrocku a špetka indie melancholie. KOVADLINA řiznutá CARCIO RADIO. Ve výsledku celkem pozitivní vibe. Nová kapela se staronovými tvářemi a Banánem u mikrofonu. Hardcorovější MŇÁGA? Možná.
Tahle britská parta si prostě musí vybrat co chce. Koncept, ve kterém střídáte mělký emotivní rock a temnou post metalovou vlnu šilhající po blackaze v konečném důsledku působí jako zmatlaný dort od Pejska a Kočičky.
Nesúhlasím úplne s kolegom Shnoffom, že „PowerNerd“ je „ezo“. Devinovej potrhlosti je v textoch síce dosť, no v prvom rade ide o priamočiary prog’n'roll, ktorý strhne a baví od začiatku až do konca. Ad koniec: na „Ruby Quaker“ sa už so Shnoffom zhodneme.
Devinovu sólovou tvorbu buď milujete nebo je vám lhostejná. Nenávidět Devina nějak nelze. PowerNerd je asi očekávatelný, vrstevnatý ezo prog opus, který potěšil, ale nijak mě na lopatky nepoložil. Kromě songu "Ruby Quaker" ovšem. To je šleha jako kráva.
Hvězda za rok třicetiletých Jezdců jakoby po druhém dechu na albu "Der Rote Reiter" (2017) znovu začínala blednout. Po ukrutné nudě z divného alba "The Divine Horsemen" (2021) je toto EP už druhou studiovou nahrávkou, ale stále se neděje nic vzrušujícího.