OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Když pražská sebranka HENTAI CORPORATION, vyhlášená svou zvrhlostí a slovní nevybíravostí, žádala své fanoušky přes sociální síť facebook o pomoc při natáčení premiérového klipu, asi ani ten největší úchyl na zemi nemohl mít tušení, co s nimi Jarek Plouhar, chlupatý to stvořitel tohoto fenoménu, ve skutečnosti zamýšlí.
Pohled na skupinku nahých bobrů, jak se prohání lesem a znásilňuje členy kapely, i přes „značnou“ cenzuru portálu YouTube (přes rozostření intimních partií nevydržel zavěšen ani den, ještěže tu máme vimeo), musel poznamenat každého sdílejícího uživatele. A že jich v tu dobu byla fůra. Jen si sami přiznejte, kolikrát jste samotný klip sjeli vy.
Kapele, o které se do té doby špitalo pouze v úzkém (no dobře, tak v poměrně širokém) kruhu příznivců, rekrutujících se z nekonečných tour po pajzlech, se zčistajasna otevřela vrata dokořán a nebylo nikoho, kdo by alespoň letmo nezakopl o bobry. Slušelo by se dodat, že svůj podíl na zprudka rostoucí popularitě mělo i loňské vystoupení na Brutal Assaultu, kde jim předskakovali slovutní TESTAMENT. A to doslova, vážení.
Bobři táhnou(t)!
Vraťme se však do přítomnosti. Je to jen pár týdnů, co se počet zhlédnutí videa přehoupl přes půl milionu. To už je slušný počet na undergroundovou kapelu. Že je o ni velký zájem potvrzuje i úsměvné tvrzení jedné nejmenované slečny, která se i přes fakt, že ji hudba HENTA CORPORATION vůbec neoslovuje, jala vydat na břeclavskou zastávku s tím, že prostě chce vidět pár houpajících se bimbasů. Typicky povrchní přístup mládeže, chtělo by se říci, chytnout se na u(z)dičku a nezajímat se o daný problém do hloubky.
Klip „Equilibristic Brides“ si však nezískal jen pubertální „jůtubovou“ mládež, nýbrž bodoval i v Žebříku, kde všem „klusátorům“ a „kryštofákům“ ukázal, zač je toho bobří loket, což je pro soubor, jenž podobné komerční úspěchy paroduje, uznání patřičně paradoxní, nicméně příjemné. Přenést přes srdce to následně nemohla naše veřejnoprávní Česká televize, která výsledky „upravila“ takovým způsobem, že budete HENTAI CORPORATION na vrcholu bedny hledat marně.
Když kontroverze, tak pořádná, ale hudba, ta není podřadná!
I když se nemalé procento fanoušků vyrojilo až s nebojácným výpadem jelena (čest jeho památce), zdlouhavá cesta kapely za úspěchem se datuje už od počátku listopadu roku 2005. Za devět let broušení svého ujetého projevu a cestování po různých dírách tato pětice nezahálela ani po technické stránce a svou nesmírnou pílí a hmatatelným talentem si právem podmanila široké spektrum posluchačů, z nichž slušná část slyší i na instrumentální výkony, pestrost projevu a chytlavost v tom nejlepším slova smyslu.
Je tedy velmi dobré mít na paměti, že kontroverzi, kterou na svých bedrech bratři Škarohlídové nesou, mají čím podepřít. Všechno výše uvedené totiž pražští splňují bezezbytku, čehož bylo důkazem už EP „Doktor Zaius“, které však přece jenom krom drobné stopáže trpělo i omezenými zvukovými možnostmi.
Tento neduh zdá se být minulostí. Po produkční stránce totiž „The Spectre Of Corporatism: Starship Shaped Schnitzels From Planet Breadcrumbs Are Attacking A Giant Tree Monster Who Has A Vagina And Holds Hitler Hostage“, jak celý název desky zní, nelze takřka nic vytknout. Z každého momentu je hmatatelné, že se tentokrát na ničem nešetřilo, produkt se piloval, brousil, až výsledek stál za to. Velký důraz se též kladl na propracovaný a opět dosti kontroverzní přebal. Můžete z něj vydolovat nahého hajlujícího Führera, náhrobek se jménem Richarda Krajča či si v bookletu přečíst peprné poděkování fanouškům za pomoc, inspiraci a ojíždění.
Moc skladeb, halda stylů, při popisování každé(ho) zvlášť, nudou se vinu
Opisovat každou skladbu osobně a do detailů by bylo dozajista Sisyfovskou prací a ještě bych byl strhán za spoilery. Navíc, když už jsem hodně naznačil v nedávné reportáži.
Za autora těchto řádků vítězí fantasticky vygradovaná balada „Lost In Tensions?“ a zběsilá jízda „Goblin Love“, je to ale jen zlomek toho, co všechno debut Pražanů nabízí. Za 37 minut Škarohlídovic parta stihne proplout bohatým spektálem stylů, dokáže kousat, hladit, popově se vlnit, převracet zažité formulky naruby, strhnout přímočarou punkovou energií, potěšit progresivní vyhrávkou či jen tak hoblovat a do toho řvát. Vždy to však dává smysl a stejně jako u jejich kamarádů PRVNÍ HOŘE je to radost poslouchat.
Na rozdíl od obyčejů Kafkovců mám nicméně neodbytný pocit, že na ně recenzovaná parta ztrácí v ucelenosti konceptu. Každá skladba tak žije vlastním životem, dokáže zaujmout vlastní myšlenkou, avšak se podobně snadno může stát, že některá z nich úplně neoslní či bude působit mimo mísu. Do příště bych uvítal páteřní nit, která by se táhla celou deskou. Potencionál by na to byl.
Možná, že to někomu připadne troufalé nebo snad přehnané, ale mé tvrzení je takové, že skupina tohoto typu a kvalit tu nebyla od vzniku PRAŽSKÉHO VÝBĚRU. A rozhodně to nezmiňuji jen pro personální spříznění Radka Škarohlída s Michalem Pavlíčkem, který staříkovi nazpíval úvodní CD trojdiskových „Srdečních záležitostí“ (a už vůbec nezohledňuji veřejnou pochvalu Michala Kocába, jenž vychválil svojsky uchopenou /(byť vokální inspirace v Bártově verzi se nezapře/ a velmi vydařenou cover verzi „Zubaté“.
Tento soubor do toho jde takříkajíc přes mrtvoly, neřeší, kdo se nad vyřknutým pohorší, s rozběhem kope do věcí, které neradno na veřejnosti kritizovat, a k tomu dokáže předvést fascinující a strhující show. Je samozřejmé, že představa, jakým stylem by se za minulého režimu HENTAI CORPORATION prezentovali (pokud by tu možnost vůbec měli) a jak by jejich provokativní hudba zněla, je hrou na tenkém kluzišti, a je pro nás, naštěstí, zbytečná. Podstatné je, jak pětice vystupuje nyní, jaké cíle má a jak je plní. Na české scéně momentálně není kapely, která by byla víc rock´n´roll.
Debut HENTAI CORPORATION. Sex, drogy, rock´n´roll a bobři!
8 / 10
Radek Škarohlíd
- vocals, nipples neurols, barrel organ
Petr Škarohlíd
- guitars, vokály, undressing, slot machine
Zdeněk Šťáva
- drums, beard, taxi, PR
František Koucký
- keyboards, piano, sports new, fb statusieren
Matouš Duraj
- bass guitar, logistics, moustache, mně to nevadí..
Daniel Kühn
- ukulele, steering wheel, management, drugs
1. Ethereal Prayer
2. Equilibristic Brides
3. Tragedy Of Uncle Hitler
4. Lost In Tensions?
5. Goblin Love
6. The River
7. Malfunction Of The Accelerator
8. Oh Dear Evile Capillarity!
9. Waltz 9.
10. Zubatá
Intracellular Pets (2017)
The Spectre Of Corporatism: Starship Shaped Schnitzels From ... (2013)
Neurol Machine (Single) (2012)
Dokktor Zaius (2011)
Fuck You Like A Chameleon (2008)
Mufta (Demo) (2006)
Vydáno: 2013
Stopáž: 36:57
Von to ten náš mladej napsal vlastně dost trefně. Takže za mě jen číslo a krátkej koment. Tahle banda sfetovanejch rock’n’rollovejch figur svým albovým debutem nezklamala a já ji přeju, aby všem ostatním rádobyrockerům nakopala prdele, protože … oni je fakt nakopou. „Doktor Zaius“ z roku 2011 mi vyhovoval nějak víc zvukově v tom ohledu, že měl zubatější a nabroušenější sound a k tomu co se tady hudebně děje to pasovalo více. Ale to je jen můj subjektivní pocit. Důležité je, že novinka je stále to noblesně znásilněné retro, které má šmrnc, tah i hitovky, co vám uvíznou v uchu hned napoprvé.
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.