OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Finští melodici mají za sebou patnáct let existence. Toto jubileum slaví vydáním nového, již osmého alba, a pochopitelně koncertní šňůrou. Návrat vlka na obal desky předznamenává, že tentokrát se kapela pro inspiraci ohlížela především ke svým kořenům, ale všeho popořadě. Několik posledních alb odráželo postupný vývoj kapely. Svůj původní „Happy speed metal“ (© Louža) hoši pozvolna opustili a začlenili se mezi spolky tak řečeného melodického rock/metalu, kteří v zemi tisíce jezer tvoří početný batalión. Nejnovější nahrávky byly také značně různorodé co do hudebního rejstříku i co do kvality, přesto přinesly slušnou porci zajímavé muziky.
Zvonivé klávesy (jak jinak) a svižné tempo úvodní skladby novinky „The Wolves Die Young“ představuje kapelu ve zcela konzervativní, přesto vynikající formě a navnadí na hodinku příjemného poslechu. I se skladbou následující se upevňuje pocit, že na „Pariah´s Child“ půjde hlavně o zmíněnou retrospekci. Ostatně kapela sama avizovala, že letošní patnáctileté výročí bude na turné připomínat návratem do svých počátků, což ji i motivovalo k sepsání rychlejších skladeb. Nemohu se však zbavit dojmu, že při komponování se šlo cestou nejmenšího odporu. Aktuální písně jsou rychlejší, citelně jednodušší (s ohledem na předchozí alba), zábavné však jen sporadicky. Počáteční spokojený úsměv na tváři se začíná stahovat. Příjemné probuzení přijde až s folkovou tancovačkou „Cloud Factory“. Poté se opět vaří z již převařené vody a posluchač poněkud nesvůj kouká na hodinky, kdy už bude konec. Spíš než závan svěžích nápadů je z většiny desky cítit profesionální rutina.
Jiskřivá srandička s rozverným pokřikováním „X Marks The Spot“ je zajímavá třešnička na jinak obyčejném dortu. Balady od této party mívají proměnlivou kvalitu, aktuální „Love“ je vysloveně otravná. Zbytečně nasládlý hlas a utahané klávesy způsobují samovznícení všech zapalovačů v okolí. Sázka na podbízivou notu je až příliš průhledná a chutná jako vyžvýkané želé. Závěr v podobě předlouhé kompozice „Larger Than Life“ je předlouze nezáživný. Sem tam zazní silný motiv, v momentě se to utne a protahuje se. Po chvíli vyskočí povedený refrén a opět protahujeme. Celé to jde tak nějak odnikud do nikam a postrádá to ucelující téma.
Zlomové album „Unia“ ukazovalo, že SONATA ARCTICA hudebně dospěla, a že je schopna se vymanit se ze svého ranku. Propracovanější kompozice a agresivnější projev předznamenával zajímavou budoucnost. Melancholickou atmosférou nasáklé „The Days Of Grays“ ukázalo, že tahle parta ještě rozhodně neřekla své poslední slovo. Obecně se dá říci, že alba vzniklá od poloviny minulé dekády byla zdařilá, avšak „Pariah´s Child“ je vysloveně ústup z dobytých území. Nové album je nevyvážené. Obsahuje několik povedených kousků, ale také tvorbu s cedulkou „musíme něco nahrát, vydavatel naléhá“. Ve výsledku to je obyčejné album do počtu, malá domů. Kapela se nikam neposouvá, pouze odkazuje do historie. Úplně špatné „Pariah´s Child“ není, dobrá studiová práce dokáže zažehlit nejednu vrásku, ale pánové jistě pamatují lepší časy.
„Pariah's Child“ je ústup z dobytých pozic. Několik chytlavých skladeb nezachrání celkový dojem, že album bylo děláno do počtu.
6 / 10
Tony Kakko
- zpěv, klávesy, programování
Elias Viljanen
- kytara
Henrik Klingenberg
- klávesy
Pasi Kauppinen
- basa
Tommy Portimo
- bicí
1. The Wolves Die Young
2. Running Lights
3. Take One Breath
4. Cloud Factory
5. Blood
6. What Did You Do In The War, Dad?
7. Half A Marathon Man
8. X Marks The Spot
9. Love
10. Larger Than Life
Pariah's Child (2014)
Stones Grow Her Name (2012)
Live In Finland (2011)
The Days Of Grays (2009)
Unia (2007)
For The Sake Of Revenge (2006)
Reckoning Night (2004)
Takatalvi (Japan MCD) (2003)
Winterheart’s Guild (2003)
Silence (2001)
World And Raven (2001)
Successor (2000)
Exliptica (1999)
UnOpened (1999)
Vydáno: 2014
Vydavatel: Nuclear Blast
Stopáž: 53:04
Produkce: Pasi Kauppinen
Studio: Studio57, Kakkoslaatu Studio, The Lanceland Room, Magic 7-Studio, Secret Location Studio
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.