PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
LUX OCCULTA - jméno, které mnohému mladšímu posluchači možná už ani moc neřekne. Tak pro připomenutí: polská, původně blackmetalová kapela, která si získala fanoušky svým netradičním pojetím, přičemž oceňována byla zejména její poslední dvě alba - „My Guardian Anger“ (tady už zub času přeci jen poněkud zahlodal) a především pak „The Mother And The Enemy“, na svou dobu opravdová klasika, kterou lze klidně označit za Bibli tehdejšího avantgardního metalu. Deska, kde se přirozeně snoubí metal s elektronikou, jazzem, trip-hopemi i jinými prvky, bez problému obstojí i dnes a její jedinou chybou tak vlastně je, že předznamenala rozpad či, lépe řečeno, mnohaletou přestávku ve fungování kapely. Ta se nakonec protáhla na více než deset let a přestože sem tam nějaké info problesklo, až v roce 2012 oznámil kytarista Vogg (též DECAPITATED), že skládá nový materiál. Se vším si dal podle všeho dost záležet, a LUX OCCULTA tak přicházejí s novinkou až letos na jaře.
Jaká je? Především se na ní kapela oprostila od veškerého metalu, což si již stihlo vysloužit některé rozporuplné reakce. Tato skutečnost však nevypovídá nic o kvalitě nahrávky. O té se totiž dá hovořit pouze v superlativech. Pro přibližnou představu stačí představit si nemetalové pasáže užité na „The Mother And The Enemy“, rozprostřít je na plochu dlouhohrajícího alba a přidat něco (pár let zkušeností) navrch. Elektronika, ambient, trip-hop, jazz, EBM, akordeon, polština, francouzština, babky v krojích, lidové písně, pár tvrdších kytar, skvělá temná atmosféra lákající k nočním procházkám v ulicích pod Wavelem a vlastně mnohem víc. Jakkoliv je člověk skeptický k všemožným návratům či réunionům, tento se opravdu povedl. A jakkoliv je skeptický i k nemetalovým nahrávkám druhdy (black)metalových kapel, ani v tomto případě není co vytknout. Tak dobře jako LUX OCCULTA se s tímto fenoménem totiž doposud vypořádal jen málokdo. Vše je naprosto přirozené, uvěřitelné a synergicky znějící. Žádná přeplácanina, žádný na sebe násilně naroubovaný mišmaš. Jen volně plynoucí hudba.
„Kołysanki“ vás však k lahodnému spánku rozhodně neukolébají. Tedy ne, že by byly zrovna nepříjemné, ale působí spíše hypnoticky a dle mých zkušeností u jedné poslechové seance většinou nezůstane. Ona ta necelá hodina hracího času prostě nějak nestačí.
Tak teď už jen...kdybyste šli čirou náhodou někdy večer od Krakova s touto deskou v uších...dávejte pozor na cestu a nenechte se atmosférou alba příliš pohltit. Aby vás nakonec nevezl pohřební vůz značky Fiat. Zajebiste!
Nadmíru vydařený návrat (nyní již zcela nemetalových) LUX OCCULTA.
9 / 10
Maciej Tomczyk
- kytary (elektrické + akustické)
Wacław Kiełtyka
- kytary (elektrické), akordeon
Jerzy Głód
- klávesy, vokály
Jarosław Szubrycht
- vokály
+
Marek Tomczyk
- kytary
Tomasz Grochot
- cajón
Władysław Grochot
- trubka
Wojtek Krzak
- housle
Łukasz Madej
- kontrabas
Catherine Fornal
- vokály
Julie Cazalas
- vokály
Julia Doszna
- vokály
1. Dymy
2. Samuel wraca do domu
3. Mieczów siedem
4. Serca tu mają tylko dzwony
5. Sen jest lżejszy od powietrza
6. Karawanem Fiat
7. Bieluń i chryzantemy
8. Bądź miłościw
Kołysanki (2014)
The Mother And The Enemy (2001)
My Guardian Anger (1999)
Maior Arcana (The Words That Turn Flesh Into Light) (kompilace) (1998)
Dionysos (1997)
Forever Alone, Immortal (1996)
The Forgotten Arts (demo) (1995)
Datum vydání: Čtvrtek, 13. března 2014
Vydavatel: Trzecie Ucho
Stopáž: 54:07
Produkce: Maciej Tomczyk
Studio: T'n'T Music Production
kolysanki,morowe S,furia-nocel to asi tento rok natreli celému svetu...polská hudba je úúúžasnáá...
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
Atmosférický black metal / post-metal. Hodně odlehčená produkce plná vybrnkávaček, náladových pasáží a košatých atmosférických vsuvek. Zuby se moc necení, možná občas mléčné jedničky. Příjemný poslech, vyloženou hitovku však na "Succumb" nenajdete.
Šíleně plodný oneman projekt, Aaron Edge se utrhl ze řetězu s sází jednu desku za druhou. "Agglomeration" je třetí z letošních již pěti alb. A překvapivě to drží slušnou kvalitu. Pokud tedy máte rádi dusivý sludge doom s výbuchy disonantního šílenství.
Hulváti z Jura sú takí naši DARKTHRONE: o pol generácie mladší a s koreňmi v grinde miesto blacku, no doživotne verní metalovej klasike (s čoraz hrubším zvukom). „Kromaňon“ a „Abeceda nenávistí“ sa zapíšu do zlatého fondu. Zbytok asi nie, čo vôbec nevadí.
Oproti EP "God Made Me An Animal" ubral Greg Puciato (ex-THE DILLINGER ESCAPE PLAN), ale i skupina jako celek, na nekompromisnosti, objevují se více i zpěvné a melodické polohy, nicméně je to stále hodně nasraný a uřvaný post-hardcore té nejvyšší kvality.
Strhující rozsáhlé kompozice, které buď zcela pohltí, nebo unudí. Já se hlásím k první možnosti. Je to jako snové divadlo severského death metalu. Za mě je to zatím rozhodně jedna z nejzajímavějších desek letošního roku.
Singl „Winter Storm Vigilantes“ je povedená záležitost, která byla slibnou návnadou na nové album. Velká očekávání byla nakonec zbytečná. S trochou dobré vůle se na albu najdou dvě další slušné skladby, jinak je to stále ten samý a nenápaditý kolovrátek.