OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Mladé Australany DEAD LETTER CIRCUS nepojí s KARNIVOOL jen společný kontinent, ale i hudební směřování a záliba v otesávání současné tváře progresivního rocku. Navzdory tomu, že každá kapela pochází přesně z opačného koutu Austrálie, jsou obě z velmi podobného těsta. U DEAD LETTER CIRCUS je možná citelnější ovlivnění žánrovými veličinami jako PORCUPINE TREE nebo A PERFECT CIRCLE a snaha dělat věci moderněji, což se jim i daří.
Skladby jsou na v pořadí druhém velkém albu DEAD LETTER CIRCUS založené na vzájemně se proplétajících kytarách, výtečném melodickém vokálu Kima Banzie a elektronice, která je nedílnou součástí všech skladeb. Poslední z nich je do značné míry pro kapelu i určující. Promítá se velmi přirozeným způsobem jak do základního skeletu skladeb, tak i do výsledného zabarvení zvuku. Svým dílem pomáhají i zefektované kytary, které si rády zatrylkují v zajímavých vyhrávkách, najedou do téměř postrockových melodických ploch nebo splynou s elektronikou. Nikde ale nevydrží moc dlouho. I přes podobnou formu a střední rytmy je „The Catalyst Fire“ poměrně neposedným albem. Skladby jsou jednou velkou tvůrčí evolucí, hudební motivy se neustále mění a v útrobách kapely se rodí stále nové a nové. Tento stále probíhající karneval hudební plodnosti má však jasně dané mantinely v tom, jak album jako celek působí sevřeně a homogenně.
„The Catalyst Fire“ představuje svěží progresivní nahrávku na poli alternativního rocku, která je naštěstí prosta zbytečného nástrojového exhibování, což zdaleka neznamená, že tu nejsou instrumentálně zajímavá místa, ba naopak. Skladby jsou aranžovány nápaditě i bez toho, aby se některý z nástrojů předváděl na úkor jiných nebo chtěl vyčnívat. Rozhodně zajímavý příslib do budoucna s nadstandardní hráčskou, vokální i skladatelskou výbavou.
7 / 10
Dead Letter Circus (2018)
Aesthesis (2015)
Stand Apart (EP) (2014)
The Catalyst Fire (2013)
This Is The Warning (2010)
Next In Line (EP) (2008)
Dead Letter Circus (EP) (2007)
Mene hitovejsi nez This is the warning, no a co. 8-)
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.