OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Pirátství je zločin a zločin se nevyplácí,
a tak se večer vracíme domů chudí jak kostelní myši,
ale radši budu žít svůj život v hadrech,
než být upoután k rodinnému stolu nějakou čarodějnicí. („Drink“)
Je skutečně sympatické vidět skotské piráty ALESTORM nebrat se stále smrtelně vážně. A přestože by to tu a tam mohlo vypadat, že jim je vlajka se zkříženými hnáty vlastnější než rodná řeč, mají v zásobě další a další vychytávky, kterými to jednoznačně dementují. Vždyť kdo jiný by také na onu vlajku místo lebky umístil motiv audiokazety, že. Singl z aktuálního alba s maximálně výstižným názvem „Drink“ mě v tomhle názoru jen utvrdil a můžu zodpovědně říct, že podobně odlehčenou a zároveň údernou metalovou skladbu jsem už dlouho neslyšel. Na „Sunset On The Golden Age“ jsem byl tudíž nesmírně zvědav, zejména při vědomí toho, že dvě třetiny z dosavadní dlouhohrající produkce Skotů byly opravdu znamenitě odvedenou metalovou prací.
Poseidon k nim však tentokráte nebyl právě milostiv, nejspíš asi proto, že mu coby chudí piráti nemohli příliš často a bohatě obětovat. V duchu recenzentské terminologie tak kapela na svém čtvrtém cédéčku uvízla někde mezi svým druhým a třetím albem, z nichž to dřívější bylo prachmizerné a to druhé naopak poměrně vyvedené. Jakoby už nezbylo mnoho objektivně použitelných jednoduchých melodických motivů, které by se ve folkovém duchu daly vyhrávat do těžkého základu metalových kytar, a když už zbyly, jsou buď méně „užitné“ nebo naopak více opotřebené.
Názorný je v tomto směru hned startovní výstřel v podobě „Walk The Plank“, skladby, která nezní zrovna nejpřesvědčivěji, přestože disponuje všemi základními atributy ALESTORM, tedy skočnou rychlostí doplněnou symfonickou instrumentací a řízným refrénem. Rozpačitý dojem ovšem vzápětí stoprocentně vynahrazuje již zmíněná pecka „Drink“, roztáčící k životu nejeden ztuhlý metalový kloub. Vcelku povedeně zní poté i „Magnetic North“ a „1741 (The Battle Of Cartagena)“, jejíž diskotékově osmdesátkový úvod je příjemnou nadstavbou jejího epického rozmachu. „Mead From Hell“ už je ale znovu na štíru s přesvědčivostí a následující dvě položky alba jsou na tom coby nejhlušší a nejprázdnější místo nahrávky ještě hůře.
Do jejího konce však ještě něco málo času zbývá a ten je naštěstí využit smysluplněji. Nejprve nás čeká řízná legrácka „Wooden Leg!“, které nechybí švih ani říz, po ní textově mimořádně padnoucí cover „Hangover“ popíkového Taia Cruze a finále si odkroutíme s titulní skladbou, jež znovu vrací věci metalové tam, kam patří, a se svým mrazivým ústředním melodickým motivem dokáže bavit po celých jedenáct minut svého hracího času. Jako kdyby se tady odehrávaly jedny z nejdůležitějších věcí pirátského metalového dávnověku.
Co s tím je jistě otázka především pro nejširší metalové publikum, jako jeho nedílná součást ovšem musím chtě nechtě konstatovat, že tohle zkrátka není úplně ten ALESTORM, který máme my, všichni jeho fanoušci, rádi.
Každý den žijeme, jako kdyby už nebylo co ztratit,
ale každý muž má svou potřebu a tou je chlast,
říká se, že ty nejlepší věci v životě jsou zdarma,
tak mi koukejte navalit všechno vaše pivo a rum! („Drink“)
Spíše všední, rutinní ALESTORM s věcmi povedenými i nepovedenými a jedním vysloveně šťastným zásahem přímo doprostřed stěžně.
6 / 10
Christopher Bowes
- zpěv, klávesy
Dani Evans
- kytary
Gareth Murdock
- baskytara
Elliot Vernon
- klávesy
Peter Alcorn
- bicí
1. Walk The Plank
2. Drink
3. Magnetic North
4. 1741 (Battle Of Cartagena)
5. Mead From Hell
6. Surf Squid Warfare
7. Quest For Ships
8. Wooden Leg!
9. Hangover
10. Sunset On The Golden Age
Curse Of The Crystal Coconut (2020)
No Grave But The Sea (2017)
Sunset On The Golden Age (2014)
Back Through Time (2011)
Black Sails At Midnight (2009)
Captain Morgan´s Revenge (2008)
Vydáno: 2014
Vydavatel: Napalm Records
Stopáž: 48:41
Produkce: Lasse Lammert
Studio: LSD Studios Lübeck, SRN
Zábavné, živé.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.