OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Hříšné bolero, ke kterému posluchače vyzvali MASTER´S HAMMER po znovuobnovení své činnosti v roce 2009 na albu „Mantras“, je věru prazvláštním úkazem na naší nejtvrdší hudební scéně. V jeho rytmu je jednak vyzývána nejslavnější minulost kapely, jíž jistě není třeba zvlášť připomínat, a jednak se v něm zrcadlí výjimečnost obou osobností, jejichž rukama je Mistrovo kladivo v současnosti velezkušeně vedeno, tedy (pokud by snad někdo nevěděl) Františka Štorma, předního českého písmaře a typografa, a Tomáše Kohouta alias Necrococka (NECROCOCK, KAVIAR KAVALIER).
Oba pánové totiž dokázali MASTER´S HAMMER naprosto bezbolestně přeoperovat z pravé blackmetalové legendy na čistě studiový projekt, který reflektuje i jiné způsoby uměleckého vyjádření, než jen ty z černočerného kovu, přičemž obě z těchto tváří kapely vedle sebe fungují naprosto přirozeně, nenásilně a hlavně s velmi vysokým potenciálem k úspěšnému posluchačskému efektu. A nejpodivuhodnější na tom je, že dnes už jde vpodstatě jen o koníček dávno odrostlých metalistů s osobitým smyslem pro humor, který však navzdory tomu působí naprosto perfektním a profesionálním dojmem.
Jeho čerstvé zhmotnění na albu „Vagus Vetus“ („Starý povaleč“?), třetím v novodobé éře kapely, tenhle výjev z kovárny, kde se už za každou cenu jen nebuší do kovadliny, rovněž potřetí za sebou nádherně dokresluje. S trochou toho černokněžnického odéru, to se ví, ale také s tradičně mimořádně vyvedenými texty, grafikou par excellence a přirozeným charismatem, který je ještě více zesílen právě tím, že kapela už dávno není jen o „obyčejném“ black metalu.
A je toho opravdu spousta, co je na téhle standardně nestandardní hudební kolekci (pod níž je znovu podepsán také pán tympánů Silenthell a naopak jí, žel, chybí živý bubeník, tolik se osvědčivší na „Konvích“) ke slyšení. Taková spousta, že jen samotný její výčet by zabral na poměry téhle recenze zbytečně mnoho místa. Proto snad zmíním jen špičky tohoto důmyslného ledovce – vskutku uzemňující začátek celého alba, na němž skladby „XMZ“ a „Panuška“ vykreslují fascinující obraz současných MASTER´S HAMMER stejně znepokojivý, jako textový námět druhé ze jmenovaných („kdyby Římané místo křižování věšeli…“), flašinetový kvapík v „Receptuře“, vědecko-fantastické šálení ve „Špacírce“, ozvěny pravého undergroundu ve „Zvířecích zvucích“ a dojemný příběh z kapelního archivu „Pod vrstvou prachu“ („Blackový se metálista neubrání dojetí, zří-li v jedné škatuli vraha se svou obětí…“).
Ne, reinkarnace Mistrova kladiva před vzpomínanými pěti léty nebyla vůbec zbytečná, právě naopak. Vždyť kdo další z hvězd minulosti by zvládl nás za stejný časový úsek zásobit již třetím albem plným skutečně nadprůměrného, životem pulsujícího black metalu s originální uměleckou přidanou hodnotou navíc? Asi jen málokdo. A opravdu jen málokdo by si také v takové situaci troufl rezignovat na koncertní aktivity, což jen znovu dokazuje, jak pozoruhodným případem tihle dnešní MASTER´S HAMMER jsou. Potlesk na uzavřené scéně.
Blackoví ti metálisté,
motajíce tmy předivo,
spěchají všichni v krám železný,
hle, nové Mistrovo kladivo!
8 / 10
František Štorm
- zpěv, kytara, baskytara, bicí
Necrocock
- zpěv, kytara, baskytara, klávesy
Silenthell
- tympány
1. αιολος I.
2. XMZ
3. Panuška
4. V Aiolských harfách
5. Chrchel
6. Receptura
7. Špacírka
8. Na kanibalských jatkách
9. Beedi
10. Zvířecí zvuky
11. Prďák
12. Pod vrstvou prachu
13. Nengemengelengem
14. αιολος II.
Fascinator (2018)
Formulæ (2016)
Vagus Vetus (2014)
Vracejte konve na místo (2012)
Mantras (2009)
Šlágry (1995)
Klavierstück (EP) (1992)
Jilemnický Okultista (1992)
Ritual (1991)
The Fall of Idol (demo) (1990)
Live in Zbraslav 18.5.1989 (demo) (1989)
The Mass (demo) (1989)
Finished (demo) (1988)
The Ritual Murder (demo) (1987)
škoda, že ku koncu album trochu stráca dych
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.